شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۰
«شاه می‌میرد» به روایت صالحی در گرگان به روی صحنه می‌رود

گلستان- نمایش «شاه می‌میرد» از آثار متفاوت و ماندگار اوژن یونسکو درام‌نویس شهیر فرانسوی به کارگردانی هومن صالحی، میزبان دوستداران هنر نمایش و جهان‌نمایشی یونسکو در گرگان خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گرگان، نمایش «شاه می‌میرد» که اوژن یونسکو نمایشنامه‌نویس شهیر فرانسوی با اصلیت رومانیانی که در سال ۱۹۶۲ آن را به رشته تحریر درآورد، با کارگردانی هومن صالحی از هنرمندان نوگرای عرصه هنرهای نمایشی استان گلستان از اول تا ۸ مهرماه ساعت ۱۹ در سالن نگاه تالار فخرالدین اسعد گرگانی به روی صحنه می‌رود.

در این پروژه که بلیت آن از طریق سایت تیوال قابل تهیه است، مهدی کاویان، حوریه میر محمدی، زهرا محمد نیا، رویا ریاضی، احسان زرگران و هومن صالحی در مقام بازیگر و نیز زهرا طبرسایی به‌عنوان دستیار کارگردان، مانی محمدی (طراح صحنه)، سارا میر خسروی (طراح لباس و ماسک) عادل بهروز فر، کیوان سلیمانیان، آرش بیانی (موسیقی) آرزو مهاجر (منشی صحنه) و ابوالقاسم مهدوی (مجری طرح) در این اثر همکاری می‌کنند.

به گزارش ایبنا، «شاه می‌میرد» نمایش‌نامه‌ای از اوژن یونسکو است که پس از آثاری همچون «قاتل» (۱۹۵۸) و «کرگدن» (۱۹۵۹) خلق شد و در میان آثار خالقش اثری متفاوت و غیرمعمول است.

یونسکو در مصاحبه‌ای با کلود بونفوی به سال ۱۹۶۶ گفته: «شاه می‌میرد مانند بسیاری از نمایشنامه‌هایش از یک رؤیا نشأت نمی‌گیرد، بلکه بسیار آگاهانه‌تر خلق‌شده است.» یونسکو سپس ادامه می‌دهد: «مردم بلافاصله با تعجب می‌گفتند: اوه، او آوانگارد را رها کرده است. او در حال تبدیل‌شدن به کلاسیک است! اما مسئله، انتخابِ بین کلاسیک و آوانگارد نبود. من شاه می‌میرد را به سبکی متفاوت نوشته بودم زیرا در سطح آگاهی متفاوتی بودم».

یونسکو همچنین گفته که این نمایشنامه زمانی خلق‌شده است که بیمار بوده و از مرگ هراس داشته است. این تا حدودی از وسواس دوره‌ی کودکی‌اش درباره مرگ الهام گرفته بود که در آن این نمایشنامه‌نویس معتقد بود که می‌توان به‌سادگی از بیمار شدن اجتناب کرد و برای همیشه زندگی کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها