یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۰
اسناد محرمانه جنگ پس از پالایش منتشر می‌شوند/ رونمایی از ۲۰۰ عنوان کتاب با حضور رئیس جمهور

رئیس بنیاد حفظ و نشر ارزشهای دفاع مقدس گفت: از میان ناگفته‌های جنگ تنها ۵ درصد باقیمانده که طبقه‌بندی شده و بعد از پالایش، در دسترس پژوهشگران قرار می‌گیرند. اگرچه ۹۵ درصد اسناد و مدارک دفاع مقدس در دسترس همگان قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا سردار سرتیپ بسیجی بهمن کارگر، رئیس بنیاد حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و رئیس ستاد مرکزی گرامیداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس گفت: امسال برنامه‌های هفته دفاع مقدس را با شعار «در راه فتح قله هستیم» و تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس آغاز می‌کنیم. روز اول هم، روز «پیشکسوتان، دفاع مقدس، مقاومت، وحدت ملی و معنویت» نام‌گذاری شده است. روزهای دیگر هم هر کدام در تقویم نامی را به خود اختصاص داده‌اند.

او افزود: تعداد کل برنامه‌ها ۱۲۰۰ برنامه و در قالب ۵۶۰۰ فعالیت مربوط به دستگاه‌های کشوری و لشکری است. عمده برنامه‌ها شامل تکریم پیشکسوتان دفاع مقدس و برگزاری برنامه شب شعر و شب خاطره است که امسال با قوت بیشتری پیگیری و برگزار می‌شود. برپایی نمایشگاه کتاب و بازدید از موزه‌های دفاع مقدس نیز در فهرست برنامه‌های هفته دفاع مقدس قرار دارند.

رئیس بنیاد حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بیان کرد: در کنگره مازندران از مقام شامخ پیشکسوتان دفاع مقدس تجلیل می‌شود. همچنین نمایشگاه کتاب و کنگره شهدای مازندران هم برپا می‌شود. نمایشگاه از هشتم تا سیزدهم مهر برپا خواهد شد.

سردار کارگر گفت: تجلیل از رزمندگان و ایثارگران دفاع مقدس در حضور مقام معظم رهبری که چهارم مهرماه صورت می‌گیرد از دیگر برنامه‌های این هفته است که به صورت زنده از صداوسیما پخش خواهد شد.

او ادامه داد: در روز نخست هفته دفاع مقدس، نواختن زنگ ایثار را در مدارس آموزش و پرورش خواهیم داشت. همچنین افتتاح همزمان چندین موزه از جمله در قزوین، گلستان، لرستان، زنجان و… و رونمایی از ۲۰۰ عنوان کتاب در باغ موزه دفاع مقدس با حضور رئیس جمهور از دیگر برنامه‌های هفته دفاع مقدس هستند که به صورت زنده هم پخش خواهند شد.

سردار کارگر گفت: ما هفته دفاع مقدس را جشن می‌گیریم، چون در دفاع مقدس یک حماسه بزرگ اتفاق افتاده است. برای همین در این هفته، هدف ما تبیین و تحلیل نیست، بلکه درصدد تبلیغ و ترویج هستیم. ما در این نبرد، پیروز شدیم، به طوری که هر چه‌قدر از جنگ می‌گذرد، از طرف کسانی که با ما در جنگ بودند کتاب‌هایی بیرون می‌آید که نشان می‌دهد رزمندگان بزرگ اسلام چه کار بزرگی را انجام دادند.

او افزود: خدا رحمت کند، شهید سردار سلیمانی می‌گفت دفاع مقدس در قله است و مقاومت در دامنه این قله. همچنین شهید همدانی هم گفته بود: «اگر دفاع مقدس نبود به طور قطع ما در سوریه و لبنان موفق نبودیم.» بنابراین تجربه دفاع مقدس تجربه بزرگی است که باید آموختنی‌های آن به نسل بعد منتقل شود. بر براساس تفاهمی با وزارت آموزش و پرورش، درس معارف دفاع مقدس در مدارس و دانشگاه‌ها الزامی شد. از این طریق می‌توانیم نکات مهم جنگ تحمیلی را به نسل آینده منتقل کنیم

رئیس بنیاد حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره ناگفته‌های جنگ تحمیلی اظهار کرد: از میان ناگفته‌های جنگ تنها ۵ درصد باقیمانده که طبقه‌بندی شده و بعد از پالایش، در دسترس پژوهشگران قرار می‌گیرد. اگرچه ۹۵ درصد اسناد و مدارک دفاع مقدس در دسترس همگان قرار گرفته است.

سردار کارگر گفت: علاوه بر کتاب‌های کاغذی از تولیدات صوتی هم غافل نبودیم و در این هفته تعدادی از کتاب‌های صوتی حوزه پایداری هم رونمایی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط