دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۱
«فرانک»؛ بازآفرینی قصه پادشاهی ضحاک برای نوجوانان

کتاب «فرانک» سروده سودابه امینی از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، توانسته است نشان چهار لاک‌پشت پرنده برای آثار منتشرشده در زمستان ۱۴۰۰ را کسب کند. در این مطلب به معرفی این کتاب تألیفی پرداخته‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «فرانک» بازآفرینی قصه پادشاهی ضحاک در شاهنامه فردوسی، روایت گرفتارشدن آبتین و مرگش و زاده‌شدن فریدون و نجات جان او است که سودابه امینی با اقتباسی آزاد از شاهنامه فردوسی، آن را به زبان شعر سروده و انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آن را منتشر کرده است. راوی این کتاب مادری است که برای نوجوان خود قصه‌ای از شاهنامه را به نظم روایت می‌کند؛ نوجوانی که پس از تحمل رنج‌ها و ناملایمات حالا به دنبال هویت خود است.

راوی در سطر سطر شعر همراه مخاطب است و با هر ورق که پیش می‌رود دریچه‌ای دیگر به روی او می‌گشاید. این روایت از فرانک مادر فریدون و همسر آبتین آغاز، به ضحاک، فریدون، شیطان و مرگ مرداس و در جایی دیگر نیز به ارمایل و گرمایل می‌رسد و همچنان جلو می‌رود تا روایت هر یک از شخصیت‌هایی را که در این قصه نقش دارند به نوجوان امروز نشان دهد. این روایت در انتها به خروش کاوه آهنگر، درفش کاویانی و رسوایی و سرنگونی ضحاک می‌انجامد. در این داستان هر کدام از این نام‌ها، باری بر دوش دارند و ایفاگر نقشی هستند که نوجوان را برای اینکه بیشتر از آن‌ها بداند به کنکاش وامی‌دارد.

اطلاعات بیشتر:

انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کتاب «فرانک» را که سودابه امینی سروده و مژگان سعیدیان تصویرگری کرده است، در ۴۴ صفحه مصور رنگی و به بهای ۱۵ هزار تومان برای مخاطبان بالای ۱۲ سال منتشر کرده است. این اثر به فهرست چهل‌وچهارم لاک‌پشت پرنده راه یافته و نشان «۴ لاک‌پشت پرنده زمستان ۱۴۰۰» را دریافت کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط