سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۳
دانشگاه رازی دانشگاهی مرجع با رویکردی سیاسی در غرب کشور است

کرمانشاه- در آستانه کنگره ملی شهدای کرمانشاه با توجه به نقش دانشگاه رازی در دوران دفاع مقدس به عنوان دانشگاهی مرجع با رویکردی سیاسی در غرب کشور نیازمند معرفی شخصیت‌های موثر در دوران دفاع مقدس است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کرمانشاه، بعد از ظهر دوشنبه در آستانه آغاز کنگره ملی شهدا پیش نشست این کنگره با موضوع «انقلاب، دانشگاه و دفاع مقدس» با حضور طهماسب علیپوریان دانشیار گروه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه رازی، روح الله بهرامی دانشیار گروه علوم تاریخی دانشگاه رازی و سجاد دادفر دانشیار گروه علوم تاریخی دانشگاه رازی به صورت حضوری و آنلاین در دانشگاه رازی دانشکده ادبیات و علوم پایه برگزار شد.

اسناد تاریخی و هویت تاریخی دانشگاه رازی در دوران دفاع مقدس باید واکاوی شود

در این نشست با هدف بررسی نقش دانشگاه رازی در انقلاب و دوران دفاع مقدس به بحث پرداخته شد که در ابتدای این جلسه سجاد دادفر به عنوان نخستین سخنران این جلسه به مسئله اتحاد و پیوند دانشجویان شیعه و اهل سنت به ویژه در دوران دفاع مقدس به عنوان یک نقطه قوت اشاره داشت و اظهار کرد: یکی از مصداق‌های این امر بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که دانشگاه سنندج تعطیل شد، دانشجویان این دانشگاه به کرمانشاه آمدند و با تشکیل جمعیت دانشجویان مهاجر اقدامات تاثیرگذاری انجام دادند.

وی افزود: با تشکیل نهضت اسلامی دانشجویان غرب کشور که متشکل از دانشجویان مختلفی از دانشگاه رازی بود مجموعه‌ای از اقدامات گسترده در حوزه فرهنگی توسط اعضای این هیئت رقم خورد، این دانشجویان که در جریان انقلاب فعالیت ویژه داشتند در این مسیر حوادث زیادی از جمله درگیری با گروه‌های مبارز علیه انقلاب اسلامی، ساواک و حتی شهادت و مجروحیت را از سر گذراندند.

دادفر تصریح کرد: در بروز انقلاب اسلامی و نقش دانشگاه رازی در حوزه دانشجویی اگر بررسی عمیق‌تری انجام گیرد به صورت فوق العاده قابلیت تحقیق و بررسی از طریق اسناد موجود خواهد داشت همچنین علاوه بر اقدامات حوزه دانشجویی در حوزه کارمندی و هیئت علمی این دانشگاه هم اعتراضات و جنبش‌هایی صورت گرفته که هر یک از اینها حوزه‌های وسیعی هستند که باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به تشکیل حلقه سیاسی و حلقه‌های بصیرت افزایی به طور هفتگی در دوران انقلاب سلامی در جمع دانشجویان دانشگاه سنندج و دانشگاه رازی، گفت: این هسته‌ها و تحلیل مسائل و محتواهایی که در این جلسات مطرح می‌شد عمدتاً به ارتباط عمیق جنبش‌های دانشجویی دانشگاه رازی تنها با ارتباط با علمای بومی و محلی نبوده بلکه این ارتباط با علمای مبارز و روحانیون تبعیدی در غرب کشور منجر می‌شد.

دادفر بیان کرد: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی کمیته حفاظت شهری با ۱۴ کمیته برای دفاع از امنیت شهری تشکیل شد که نقش دانشجویان دانشگاه رازی در این کمیته‌ها به وضوح و به صورت فوق العاده قابل مشاهده است همانگونه که در حوزه امنیت شهری دانشجوی دانشگاه رازی به نام بهزاد همتی که بخشدار یکی از شهرهای کردستان بود در این راه به شهادت رسید.

وی دانشگاه رازی را از آغاز کار خود یک دانشگاه سیاسی دانست و اظهارداشت: این دانشگاه اولین دانشگاهی بود که مخالفت خود را با اقدامات بنی صدر به صورت اعتراضی نشان داد.

دانشیار گروه علوم تاریخی دانشگاه رازی با اشاره به برگزاری کنگره ملی شهدا در مهر ماه و اهمیت این کنگره، گفت: امید است که در این کنگره زمینه‌ای فراهم شود که مسائل مربوط به نقش دانشگاه رازی و امور و اسناد مربوط به اقدامات دانشجویان این دانشگاه واکاوی شود و به صورت دقیق‌تری احصا شود چرا که این جلسات بهانه‌ای برای توجه بیشتر به اسناد تاریخی و هویت تاریخی دانشگاه خواهد بود که این دانشگاه به نوعی مادر موسسات عالی غرب کشور است.

رسالت دانشگاه در بازخوانی و باز تولید مفهوم شهادت برای عموم مردم است

طهماسب علیپوریان، دانشیار گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل در دانشگاه رازی نیز در این نشست با بزرگداشت هفته دفاع مقدس در خصوص نقش دانشگاه رازی، عنوان کرد: اسناد زیادی از نقش دانشگاه رازی و علوم پزشکی در دوران دفاع مقدس به ثبت رسیده و یکی از اقدامات انجام شده در این راستا ثبت خاطرات ۱۷ نفر از اساتیدی است که در دوران دفاع مقدس نقش آفرینی داشتند و هم‌چنین نگاشته شدن زندگینامه مجموع اقدامات سه نفر از شهدا این عرصه در دانشگاه دنبال شده اما این روند متوقف شده در صورتی که نیازمند تداوم بیشتری هستیم.

علی پوریان از رسالت‌های دانشگاه را احیای خاطرات و نقش آفرینی‌های شهدا و رزمندگان دانست و اظهار کرد: همچنین یکی از رسالت‌های کنگره ملی شهدا ثبت اسناد مربوط به شهدا و اقدامات آنها در دانشگاه در دوران دفاع مقدس است اما باید این مسئله مورد توجه قرار گیرد که دانشگاه و دفاع مقدس ۲ خط را باید از هم جدا کنند و دوران قبل و بعد از دفاع مقدس تقسیم کرد.

وی ادامه داد: دانشگاه یک مرکز تولید دانش است اگر در راه اسلام و انقلاب شهیدی نداده باشد بر آن خرده‌ای نیست اما اگر در تعمیق مفاهیم کوتاهی کرده باشد باید پاسخگو باشد بنابراین نقش دانشگاه در این مسیر بازخوانی و باز تولید مفهوم شهادت است.

علی پوریان دانشیار تاکید کرد: واژه شهادت در لایه‌بندی فرهنگی و اجتماعی به صورت عمیقی جا افتاده و تقلیل دادن مفهوم شهید به کشته شدن در میدان جنگ نوعی جفا محسوب می‌شود اما باید توجه داشت که شهید تنها به کشته‌های میدان جنگ گفته نمی‌شود بلکه یکی از کارهایی که دانشگاه باید نسبت به آن اقدام کند معرفی شهدایی است که در ابعاد مختلف جانفشانی کرده اند در واقع با استناد به تفسیر آیات قرآن معرفی افرادی که نذر خود را در حیطه کاری خود ادا کردند را به مردم بشناسانند.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه باید در بازخوانی مفاهیم همچون شهادت پیشگام باشد، اضافه کرد: در همین راستا دانشگاه باید برای مردم مفهوم سازی کند که باب شهدا باز است و شهادت طلبی در امروز معطوف به این نیست که در میدان جنگ جان بسپاریم بلکه باید در انتظار فرصت‌ها برای تبدیل بدی‌ها به نیکی‌ها بود.

علی پوریان عنوان کرد: بنابراین قصد و مفهوم فرهنگ شهادت طلبی و ایثار مهم‌ترین مسئولیتی است که دانشگاه باید بر خود تحمیل کند تا مردم بدانند که هنوز هم می‌توانند شهادت طلب باشند و به مقام شهادت دست پیدا کنند.

از شخصیت‌های دانشگاه رازی در دوران دفاع مقدس باید برای جوانان الگوی سازی شود

در آخرین سخنرانی این نشست روح الله بهرامی، دانشیار گروه علوم تاریخی دانشگاه رازی با تاکید بر اینکه، ارتباط سه مفهوم انقلاب اسلامی دانشگاه و دفاع مقدس باید مورد بررسی قرار گیرد، گفت: انقلاب اسلامی و دفاع مقدس دو پدیده مهم در تاریخ معاصر است که نقش دانشگاه رازی در دوران دفاع مقدس به عنوان یک دستگاه اثرگذار و کانون فکری و علمی به مسائل علمی، فرهنگی و اجتماعی به وضوح قابل درک و بررسی است.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه رازی در حوزه اساتید، کارمندان و دانشجویان در دوران دفاع مقدس شاهد ایفای نقشی بوده که مرکز اسناد تاریخی دانشگاه اسناد قابل توجهی در این خصوص دارد که تمامی این اسناد تاریخ معتبری بر نقش آفرینی این دانشگاه در دوران ذفاع مقدس هستند.

دانشیار گروه علوم تاریخی دانشگاه رازی بیان کرد: در دوران دفاع مقدس دانشگاه رازی یک بیمارستان مخفی و زیرزمینی ایجاد کرده بود که مجروحان جنگ را به صورت کاملاً امنیتی و در کمال آرامش مداوا می‌کردند.

بهرامی با تاکید به جایگاه دانشگاه رازی به عنوان دانشگاه مادر و مرجع در غرب کشور، اظهار کرد: بر همین اساس دستگاه‌های زیادی از این دانشگاه با این جایگاه علمی در کشور انتظارات زیادی دارند که دانشگاه نیز تا به امروز به نقش خود در حوزه علمیه و فرهنگی به خوبی عمل کرده است.

وی بر لزوم معرفی و تبدیل شخصیت‌های برجسته دانشگاه رازی در دوران دفاع مقدس به منظور الگوسازی برای جوان تاکید و عنوان کرد: پژوهشگران علاوه بر اینکه به حوزه‌های علمی و فرهنگی این دانشگاه توجه دارند باید به معرفی شخصیت‌های برجسته این دانشگاه و فعالیت‌های چشمگیر آنها توجه ویژه داشته باشند که در این راستا اساتید گروه تاریخ در حال فعالیت بوده و به زودی تولیدات در این زمینه نیز منتشر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها