سه‌شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۲
هزینه زیاد چاپ آثار مصور، کتاب‌های هنر گرافیک را به حاشیه برده است

مدیرکل هنرهای تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران گفت: کاهش تولید کتاب‌های گرافیک منحصر به ایران نیست. در سراسر جهان، تولید و فروش کتاب‌های هنری رو به افول است. گسترش مطالعه در فضای مجازی و شرایط اقتصادی نامساعد، این روند را تشدید کرده است. حتی در این شرایط نیز نباید از چاپ کتاب‌های این حوزه دست کشید. تاکید بر این امر، تلاشی برای حفظ این فرهنگ و رویکرد است تا آثار نمایشگاهی در کتابخانه‌های مرجع جایگاهی ثابت داشته باشند.

محمد خراسانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در رابطه با بحران چاپ کتاب‌های هنر گرافیک گفت: عرصه نشر و خوانش کتاب با چالش‌های متعددی دست به گریبان است. از سویی، گرانی کاغذ و هزینه‌های سرسام‌آور نشر، خریداران را در تنگنا قرار داده و از سوی دیگر، تنگنای معیشتی مردم مانع از آن شده که فراتر از نیازهای ضروری به کتاب رو آورند.

وی در رابطه با به حاشیه رفتن چاپ این نوع کتاب‌ها تصریح کرد: در این میان، کتاب‌های مصور که روی کاغذهای مرغوب‌تر و با هزینه‌ای گزاف به چاپ می‌رسند، بیش از پیش در معرض این چالش قرار گرفته‌اند. قیمت گزاف این کتاب‌ها، ناشران را از تولید و عرضه آن‌ها بازداشته و در نهایت، این‌گونه را به حاشیه رانده است.

همچنین مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، افزود: این پدیده تنها منحصر به ایران نیست. در سراسر جهان، تولید و فروش کتاب‌های مصور رو به افول است. شاید گسترش مطالعه در فضای مجازی و شرایط اقتصادی نامساعد، این روند را تشدید کرده باشد.

وی افزود: با این وجود، موزه هنرهای معاصر تهران بر این باور است که حتی در این شرایط نیز نباید از چاپ کتاب‌های مصور دست کشید. تاکید بر این امر، تلاشی برای حفظ این فرهنگ و رویکرد است تا آثار نمایشگاهی و کتاب‌ها در کتابخانه‌های مرجع جایگاهی داشته باشند.

برچسب‌ها

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها