سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۹
راز ماندگاری نمایش ایرانی درچیست؟

نویسنده کتابش را پژوهشی در باب فنون نمایش ایرانی می‌داند و در پیش‌گفتار کتابش نوشته‌است: «در این پژوهش تلاش براین بود تا بر سیاق نگارش دانشنامه، فنون نمایش‌های ایرانی چه از خلال آثار صاحب‌نظران و چه براساس استنباط شخصی از تحلیل مدارک خرده‌خرده فراهم آیند تا دستنامه‌اس مطمئن و نمونه‌ای حتی‌المقدور جامع تقدیم صاحب‌نظران، دست‌اندرکاران و علاقه‌مندان نمایش شود.»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «فنون نمایش‌های ایرانی» نوشته یدالله آقاعباسی به همت انتشارات نشر قطره زیر نظر مجموعه تئاتر امروزجهان به دبیری قطب‌الدین صادقی منتشر شده‌است.

ناشر برای معرفی در پشت جلد این کتاب آورده‌است: «فهرست فنون نشان دهنده‌ی ظرفیت عظیم نمایش ایرانی است و بر هنرمندان تئاتر ما فرض است که کوشش‌های پراکنده را به نهضتی عظیم و فراگیر تبدیل کنند و به ویژه از تقلیدهای خام از منحط‌ترین شیوه‌های معمول تئاترجهان بپرهیزند؛ در عوض، با شناختِ عمیق فضیلت‌ها و توانایی‌های تئاترجهان بده وبستان سالمی را بین آنها و نمایش ایرانی برقرار کنند. شناختِ نمایش ایرانی و کار آن به معنای تقلید از شکل‌های مرده و تکرار طوطی‌وار آن‌ها نیست. اگر در حدود چهارصد سال پیش شبیه‌خوانی توانست به‌مقتضای آن روزگار و به خطر افتادن هویت ایرانی و خطر دشمنان خارجی تعزیه را پدید آورد، امروز نیز می‌تواند با شناختِ اوضاع خطیر جهان و ضرورت‌های زمانه و نیاز مردم این سرزمین بر پایه فنون نمایش‌های ایرانی قالب‌های نوینی را بیافریند.»

یدالله آقاعباسی این اثر را در ۲۰ بخش به رشته تحریر درآورده‌است.«فنون متنی در نمایش‌های ایرانی»، «فنون نظام‌های بازیگری در نمایش‌های ایرانی»، «فنون صورتک در نمایش‌های ایرانی»، «فنون حرکت در نمایش‌های ایرانی»، «فنون اخلاق در نمایش‌های ایرانی»، «فنون صحنه‌آرایی و وسایل آن در نمایش‌های ایرانی»، «نمادها و نشانه‌ها در نمایش‌های ایرانی» و «فرجام: نمایش ایرانی، الگوهای عملی» عناوین برخی از بخش‌های این کتاب است.

نویسنده کتابش را پژوهشی در باب فنون نمایش ایرانی می داند و در پیشگفتار کتابش نوشته‌است: «در این پژوهش تلاش براین بود تا بر سیاق نگارش دانشنامه، فنون نمایش‌های ایرانی چه از خلال آثار صاحب‌نظران و چه براساس استنباط شخصی از تحلیل مدارک خرده‌خرده فراهم آیند تا دستنامه‌اس مطمئن و نمونه‌ای حتی‌المقدور جامع تقدیم صاحب‌نظران، دست‌اندرکاران و علاقه‌مندان نمایش شود.»

یدالله آقاعباسی در کتاب فنون نمایش های ایرانی نمایش ایرانی را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار داده و شرحی از فنون این نمایش‌ها را ارائه داده است. نویسنده در مقدمه کتاب حاضر راز ماندگاری نمایش ایرانی را چنین توضیح داده‌است: «راز ماندگاری نمایش ایرانی نیز طی هزاران سال با وجود تغییر و تبدیل‌های بسیار، همین است که هرگز وجه تفنن و سرگرمی و گریز و اغفال راهی بدان نداشتند. هر هنری که از چنین موهبتی برخوردار است به آسانی استحاله نمی‌شود. این کتاب در شمارگان ۳۰۰ نسخه با قیمت پشت‌جلد ۴۴۰ هزارتومان سال ۱۴۰۳ برای اولین بار در ۴۳۵ صفحه منتشرشده‌است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها