پنجشنبه ۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۱
شهید صدر کار زیاد و با شتاب را با نبوغ و حافظه در هم آمیخت

قم - مدیر حوزه های علمیه کشور با برشمردن ویژگی‌های شهید صدر گفت: شهید صدر کار زیاد و با شتاب را با نبوغ و حافظه سرشار در هم آمیخته بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی، در آیین اختتامیه جایزه جهانی شهید صدر در مدرسه علمیه امام کاظم (ع) قم، گفت: یکی از فعالیت‌های حوزه علمیه قم، توسعه مرزهای علوم اسلامی به سمت قلمروهای جدید است.

وی ادامه داد: شهید صدر پیشگام این حرکت نوین در حوزه علمیه نجف بود و این حرکت در قم با تلاش علما و بزرگان شکل گرفت.

آیت‌الله اعرافی افزود: ممیزات قم یک صدسال اخیر و به ویژه قم پس از انقلاب اسلامی شامل ۲۰ ویژگی و ممیزه است.

مدیر حوزه های علمیه کشور افزود: باید عمیقاً به شناخت و داوری فرهنگ غربی توجه کنیم. بنیان‌های فکری، فلسفی و فرهنگی تمدن غرب در تمام شاخه‌های این نظام تمدنی رسوخ دارد و شامل علوم پایه، فناوری‌، سبک زندگی و روش‌های حکمرانی است.

وی اضافه کرد: علوم انسانی جدید و علوم اجتماعی جدید نرم افزار اداره جوامع است. عالمان در ابتدا باید نقد دقیق داشته باشند و همچنین پس ازنظریه‌پردازی به دنبال مجسم کردن کارآمدی این موارد در میدان عمل باشند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: هر اتفاق درستی در حوزه تولید نظریه و ساخت علوم انسانی رخ دهد باید شامل تحول در بن‌مایه‌های علوم اسلامی و بر پایه روش‌های عمیق و تاریخی حوزه باشد.

وی با بیان اینکه از سنین جوانی شیفته اندیشه‌های فکری آیت‌الله شهید صدر بوده‌ام، اضافه کرد: شهید صدر دارای عاطفه‌ای سرشار، ارتباطات صمیمی فردی و جمعی و حافظه قوی بودند. شهید صدر کار زیاد و با شتاب را با نبوغ و حافظه سرشار در هم آمیخته بود.

شهید صدر کار زیاد و با شتاب را با نبوغ و حافظه در هم آمیخت

جایزه جهانی شهید صدر به دنبال شناسایی است

در بخش دیگری از این برنامه حجت‌الاسلام محمدمهدی ایمانی‌پور با بیان اینکه فرهنگ و اندیشه و علم از مزیت‌های مهم و اصلی جمهوری اسلامی در جهان است، گفت: بر این اساس جایزه جهانی شهید صدر یک جایزه صرف علم نیست بلکه برای ترسیم و توسعه حکمرانی علم است و به دنبال ایجاد یک حکمرانی علمی در فضای بین‌الملل هستیم.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی دارای یک شعاع جهانی است و جایزه جهانی شهید صدر نیز به دنبال رفع این نقیصه است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: وقتی به اندیشه امامین انقلاب اسلامی مراجعه می‌کنیم به تعبیر مشترکی از صدور علم از قم بر می‌خوریم. آنها قم را مرکز پمپاژ و صدور علم به جهان قلمداد کرده‌اند. جایزه صدر به دنبال نظریه‌پردازی و استفاده از نظریات تولید شده در حوزه علمیه قم بود. کرسی‌های نظریه‌پردازی در قم سال‌هاست فعال است اما شاهد نظریات ثبت شده کمی هستیم و یا آنچه هم که تولید می‌شود گاهی متناسب با مسائل جهانی نیست.

رئیس شورای سیاستگذاری جایزه جهانی شهید صدر بیان کرد: شخصیت‌ها و موسساتی که تلاش زیادی در حوزه تبلیغ بین‌الملل دارند جزو اولویت‌های تشویقی هستند.

وی افزود: جایزه جهانی شهید صدر بیشتر به دنبال شناسایی است. کسانی که در میدان کار می‌کنند شناخت کافی نداشتند و به دنبال آن هستیم که این شناخت توسعه یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها