پنجشنبه ۵ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۷
کتاب «تاریخ وقف همدان» رونمایی شد

همدان - در همایش وقف همدان، «تاریخ وقف همدان»، نخستین کتاب حوزه وقف کشور رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، ظهر پنج‌شنبه کتاب تاریخ وقف همدان نخستین کتاب حوزه وقف در کشور نوشته خسرو محمدی در همایش وقف رونمایی شد.

همچنین در این مراسم حمدیه اشعاری را با گویش همدانی در خصوص وقف خواند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه همدان در این همایش با بیان اینکه وظیفه اوقاف در سه شاخه اصلی موقوفات، اداره بقاع متبرکه و برنامه‌های قرآنی است اظهار کرد: واقفین خیراندیش بزرگی در استان بودند و این رویه همچنان ادامه داشته است.

حجت‌الاسلام رضا حاجی‌زین‌العابدینی گفت: شاید این شبهه باشد که تعداد موقوفات استان طی سال‌های گذشته بیشتر بوده و در حال حاضر کمتر شده در حالی که این طور نیست و امسال برای نمونه هفت مورد وقف جدید به ثبت رسیده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه همدان با تاکید بر اینکه میزان موقوفات استان نشاندهنده این است که مردم این منطقه متدین و از طرفی حساب‌گر هستند ادامه داد: در اسلام کسانی که به دنبال اسم و رسم باشند، مورد مذمت قرار گرفتند در حالی که واقفین با وقف به دنبال اسم و رسم نبودند اما نامشان در تاریخ ماندگار است که می‌توان به مرحوم بکایی، امیر نظام و سیف‌الدوله اشاره کرد.

زین‌العابدینی با اشاره به اینکه یکی از وظایف ما حراست از موقوفات و بقاع متبرکه است و در راستای تثبیت بقاع متبرکه به دنبال این بودیم موقوفات دارای سند باشند خاطرنشان کرد: امسال ۳۲۸ املاک یعنی یک هزار و ۲۶۰ هکتار اراضی فاقد سند را سنددار کردیم.

وی با بیان اینکه برخی موقوفات دارای سند بودند اما حدود آنها دچار مشکل بوده است عنوان کرد: در این راستا ۴۲۳ سند تبدیل به تک برگی شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان یادآور شد: در راستای تعیین تکلیف املاکی که در دست افراد است، برخی استیجاری بوده و تکلیف آنها مشخص اما برخی افراد اراضی موقوفات را تصرف کردند که امسال ۲۶۷ مورد از این موارد تعیین تکلیف شدند.

وی با بیان اینکه اقدامی که استان به عنوان نمونه انجام داد، این بود که همه ما می‌دانیم سهم موقوفات در برخی موارد ۶ دانگی نیست و پیگیری کردیم ینگونه پلاک‌ها را تعیین تکلیف کنیم افزود: برای املاک و اراضی سهم موقوفه زیر یک دانگ دو پیشنهاد دادیم که یکی سهم موقوفه را تعویض و یا تبدیل به احسن کنیم.

زین‌العابدینی با اشاره به اینکه در خصوص اسناد مالکیت بقاع متبرکه برخی امزادگان دارای اسناد مالکیت هستند و موضوعات برخی هم با منابع طبیعی در حال رفع است عنوان کرد: وقتی واقفی نیتی داشته اجازه تبدیل و تغییر در آن را نداریم و تنها یک مورد اجازه است و آن این است که دیگر نیت واقف قابلیت اجرایی نداشته باشد.

وی با بیان اینکه نیات موقوفات استان غالباً قید زمانی و مکانی دارند اضافه کرد: در راستای اجرای نیات واقفین خیراندیش در سرفصل‌های نیت خیریه ۱۴ میلیارد تومان هزینه کردیم و در حوزه نیات اجتماعی نیز ۱۵ میلیارد و نیات مذهبی ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه همدان با بیان اینکه از محل عواید موقوفات که قید مسجد دارند هزینه‌هایی داشتیم گفت: ۱۶ پروژه سرمایه‌گذاری در سطح استان داریم که چند پروژه در همدان و ملایر و نیز بقیه شهرستان‌هاست.

وی با بیان اینکه برخی سرمایه‌گذاری‌ها با مشارکت بخش خصوصی و برخی نیز با عواید موقوفات اجرایی می‌شود گفت: در شهرستان همدان پروژه تجاری میدان توحید در آینده نزدیک کلنگ‌زنی می‌شود.

زین‌العابدینی با بیان اینکه در خصوص پروژه باغ عمارت اعتمادیه با بخش خصوصی قرارداد منعقد کردیم خاطرنشان کرد: کار بسیار خوبی را هیات مدیریه بقاع متبرکه و اماکن مذهبی با همکاری دادگستری انجام دادند و با راه‌اندازی کمیته مصلحین، سال گذشته ۱۳۷ مورد جلوگیری از طلاق را در این کمیته شاهد بودیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر با نیت خیر واقفین خیراندیش استان در راستای حمایت زوجین جوان ۱۲۸ واحد با یک چهارم اجاره بها اجاره داده می‌شود افزود: ما آمادگی داریم برای افزایش تعداد این واحدها در سطح استان به هر اندازه زمین تامین کنیم و شروع به ساخت شود.

طولانی‌ترین و مفصل‌ترین وقفنامه مربوط به همدان است

مدیرکل اسناد و کتابخانه‌های ملی غرب کشور نیز از موضوع وقفنامه رشیدالدین فضل‌الله همدانی سخن گفت و اظهار کرد: ربع رشیدی، این دانشمند برخواسته از همدان است اما در استان فاقد اسناد بود که با بررسی از کتابخانه ملی تبریز اسنادی را تهیه کردیم.

عاطفه زارعی گفت: طولانی‌ترین و مفصل‌ترین وقفنامه و کوتاه‌ترین وقفنامه مربوط به همدان است؛ کوتاه‌ترین مربوط به مسجد پیغمبر (ص) و طولانی‌ترین وقفنامه مربوط به ربع رشیدی است.

وی با بیان اینکه نسخه اصلی وقفنامه ربع رشیدی در کتابخانه تبریز نگهداری می‌شود، گفت: تقاضا داریم مردم اسناد معتبر را برای حفظ و نگهداری بهتر آنها و در راستای مطالعه پژوهشگران و تکامل اندیشه‌های آینده به دست مرکز اسناد برسانند.

مدیرکل اسناد و کتابخانه‌های ملی غرب کشور با اشاره به اینکه ۵ هزار و ۲۰۰ پرونده مربوط به وقفنامه داریم که ۶۶۱ مورد مربوط به همدان است عنوان کرد: امیدواریم با گردآوری اسناد بیشتر، این میراث مکتوب را برای آیندگان به خوبی به یادگار بگذاریم.

وقف باعث هدایت‌گری می‌شود

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه وقف امری است که انسان را تعالی می‌بخشد، گفت: وقف که به انحای مختلف در قرآن کریم عنوان شده باعث هدایت‌گری می‌شود.

حمیدرضا حاجی‌بابایی با اشاره به اینکه وقف انواع مختلفی دارد و تنها وقف پول نیست و گاهی کسی وقت خود را وقف دیگران می‌کند افزود: امام (ره) حفظ نظام را اوجب واجبات دانستند و این اوجب واجبات این است که هر کس به هر نوعی می‌تواند باعث حفظ آن شود.

وی با تاکید بر اینکه امروز جمهوری اسلامی ایران در اوج است و در انقلاب کارهای بزرگی صورت گرفته است عنوان کرد: ما با وقف خود می‌توانیم خداوند و اسلام را کمک کنیم؛ هرچه بتوانیم باید برای مردم و حفظ نظام هزینه کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها