شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۹
پرفورمنس پرواز ۶۵۵ در شب شعر جزیره هرمز به نمایش عمومی درآمد

هرمزگان - پرفورمنس پرواز ۶۵۵ به مناسبت هفته دفاع مقدس در شب شعر  جزیره هرمز به نمایش عمومی در آمد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، نماینده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان در بخش هرمز از پرفورمنس آرت «هنر اجرا» (پرواز ۶۵۵) به مناسبت هفته دفاع مقدس در رویداد شب شعر و خاطره گویی دفاع مقدس در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این جزیره خبر داد.

مهردار رنجبر در مورد محتوای این هنر اجرا گفت: این کار یادآوری حمله موشکی ناو جنگی آمریکایی وینسنس به هواپیمای مسافربری ایرباس ایران (پرواز شماره ۶۵۵) در آب‌های خلیج فارس بود که در ابتدای برنامه شب شعر و خاطره گویی دفاع مقدس با حضور رزمندگان و خانواده شهدا در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی جزیره هرمز به اجرا درآمد که ادای دینی به نسل امروز جامعه و شهدای مظلوم این جنایت جنگی بود.

وی ادامه داد: این پرفورمنس آرت «هنر اجرا» برای نخستین بار سالروز شهادت مسافران مظلوم و غیر نظامی حمله ددمنشانه ناوگان آمریکای جنایتکار در ۱۲ تیر ۱۳۶۷ به هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس در جزیره قشم در کنار آب‌های فیروزه‌ای خلیج فارس به نمایش عمومی در آمده بود که با توجه به همخوانی موضوع با برنامه، از کارگردان اثر دعوت شد تا بار دیگر این پرفورمنس را با مشارکت هنرمندان جزیره هرمز روی صحنه ببرد.

رنجبر افزود: در اجرای این هنر اجرا، علیرضا داوری نویسنده و ایده پرداز، مرجان چشم به‌راه طراح و کارگردان و با مشارکت شکیلا زکالاب، نورسا دادالله زاده و اِمل بنت تمیم از هنرجویان کارگاه بازیگری انجمن هنرهای نمایشی هرمزگان و حسن سلامتی و مهرانگیز نیازی هنرمندان هنرهای نمایشی جزیره هرمز به ایفای نقش در قالب صدا و چهره‌های ۲۹۰ مسافر شهید این پرواز پرداختند.

در ادامه طراح و کارگردان پرفورمنس (پرفورمنس ۶۵۵) بیان کرد: این اثر محصول مشارکت گروه ملمداس با هنرمندان تئاتر هرمزگان بود که در اجرای این کار هنری گروه بازیگران درون فضایی شبیه کابین پرواز هواپیما قرار گرفتند که دور تا دور آن با پوشش نایلونی شفافی پوشیده شده بود که این فضا تداعی کننده داخل هواپیمای ایرباس جمهوری اسلامی ایران بود.

مرجان چشم براه اضافه کرد: با آغاز پرواز و اعلام خیرمقدم توسط مهماندار این پرواز تا هفت دقیقه پس از ورود و حضور در آسمان که به دستور فرمانده ناو جنگی وینسنس آمریکا با شلیک ۲ فروند موشک بر فراز آب های نیلگون خلیج فارس و در نزدیکی جزیره هنگام مورد اصابت قرار گرفت و سقوط کرد، اسامی تک تک مسافران این پرواز با لهجه ها، گویش ها و زبان های مسافران ایرانی و خارجی آن برای زنده نگاه داشتن یاد شهدای این پرواز با صدای بلند قرائت شد.

به گزارش ایبنا، در انتها پرفورمنس پرواز ۶۵۵ با استقبال بی‌نظیر مردم و مسئولان جزیره هرمز مواجه شد و جامعه محلی، رزمندگان و خانواده شهدا جزیره هرمز از متولیان اجرای این اثر قدردانی کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها