شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۵
کتاب‌های شهدا می‌توانند منبعی برای خلق آثار هنری باشند

آذربایجان‌غربی - نویسنده کتاب «با اسماعیل» گفت: کتاب‌های شهدا در حکم مواد خام آثار هنری هستند که می‌توانند منبع اصلی برای حلق آثار باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ارومیه، محمدعلی ضیائی، ظهر شنبه، در نشست معرفی و بررسی کتاب «با اسماعیل: نگاهی به زندگی شهید اسماعیل به پائی»، که به‌مناسبت هفته دفاع مقدس در سالن جلسات کتابخانه مرکزی ارومیه برگزار شد، گفت: این کتاب سال ۹۶ چاپ شده ولی بررسی کتاب امروز به همت کتابخانه‌های عمومی استان و محفل ادبی هاتف اتفاق می‌افتد.

وی افزود: این کتاب در مورد شهید اسماعیل به‌پائی است که یکی از شهدای شاخص شهرستان سلماس است و ما نویسندگان با نوشتن در مورد شهدا تا حدودی می‌توانیم دین خود را به این شهدا ادا کنیم.

ضیائی ادامه داد: شهدا، الگو و چراغ راه زندگی ما هستند و قلم فرسایی در این زمینه، نوعی ترویج فرهنگ و ایثار و شهادت و ادای دین به شهیدان است و باید در مورد این افراد و خصوصیات اخلاقی و ویژگی‌های اجتماعی شهدا بیشتر بنویسیم.

نویسنده کتاب «با اسماعیل» گفت: این کتاب‌ها در حکم مواد خام آثار هنری هستند و می‌تواند منبع اصلی باشند و لازم است که ثبل از اینکه از زمان شهادت شهدا زیاد بگذرد به شکل واضح این اتفاق‌ها را بیان و ثبت کنیم.

وی افزود: کتاب در مورد شهدای استان آذربایجان‌غربی زیاد است ولی کافی نیست و باید نویسندگان به این موضوع اهتمام ویژه و جدی داشته باشند.

کتاب‌های شهدا می‌توانند منبعی برای خلق آثار هنری باشند

روایتگری صحیح و هنرمندانه، لازمه انتقال مفاهیم دفاع مقدس به نسل جدید است

توحید اصغرزاده، نویسنده حوزه دفاع مقدس اهل ارومیه‌ای، نیز در این نشست گفت: ثواب نویسندگانی که در مورد شهدا و خانواده آن‌ها می‌نویسند بیشتر از سایر نویسندگان است و ما باید بتوانیم نسل‌های جدید را به دهه ۶۰ ببریم و بتوانیم حس و حال آن زمان‌ها را به این نسل منتقل کنیم و اگر بتوانیم در این مووضع موفق عمل کنیم تا حدودی توانستیم وظیفه خودمان را خوب انجام دهیم.

وی افزود: موضوع دیگر اینکه در زمان جنگ ۸۲ درصد کمک‌ها از طرف مردم بود و آنطور که باید بودجه تعلق می‌دادند، نمی‌گرفت و سیاسیون امروزی که رفتارهای خاصی از خود نشان می‌دهند آن موقع هم بود.

اصغرزاده ادامه داد: شهدا افرادی پاکی بودند که کم‌فروشی نکردند و این موضوع را باید از شهدا یاد بگیریم و الان هم وقت جنگ روایت‌ها است.

کارشناس برنامه و نویسنده پیشکسوت حوزه دفاع مقدس اظهار کد: شهید اسماعیل به‌پائی، متولد سال ۱۳۳۴ در شهرستان سلماس بود و همراه دو برادر خود در جبهه‌های حق علیه باطل حضور داشت و برادر کوچکتر او به نام مهدی، قبل از ایشان به شهادت رسید، اسماعیل نیز در عملیات‌های مختلف حضور داشت و در پنج عملیات زخمی شد و اما پس از استراحتی کوتاه، دوباره به میدان نیرد برمی‌گشت و سرانجام شهید بزرگوار پس از هشت سال مبارزه با دشمنان اسلام و ایران به کمین حزب منحله دمکرات افتاد و در سال ۶۹ به فیض شهادت نائل آمد.

نویسنده حوزه دفاع مقدس ادامه داد: روایتگری صحیح و هنرمندانه، لازمه انتقال مفاهیم دفاع مقدس به نسل جدید است و باید از ظرفیت خانواده های شهدا در راستای انتقال مفاهیم این حوزه و بیان ویژگی‌های فردی، اخلاقی و اجتماعی و وصیت نامه‌های شهدا استفاده کرد.

کتاب‌های شهدا می‌توانند منبعی برای خلق آثار هنری باشند

شهر تاریخی سلماس شهر شاعران و نویسندگان ایران‌دوست است

مصطفی قلیزاده علیار، دبیر محفل ادبی هاتف ارومیه، نیز در این نشست گفت: نشست و بررسی کتاب «با اسماعیل» اثر محمدعلی ضیائی روایت شهید اسماعیل به‌پائی اهل شهرستان سلماس است که امروز هم‌زمان با آخرین روز از هفته دفاع مقدس با حضور خانواده شهید اتفاق افتاد که توحید اصغرزاده کارشناسی برنامه را برعهده دارد.

وی افزود: ادبیات پایداری در ارومیه را با دو نویسنده حسین غفاری و توحید اصغرزاده می‌توان شناخت که باید قدردان این نویسندگان و مجاهدان باشیم.

قلیزاده علیار با بیان اینکه در باغ شهادت همیشه باز است، گفت: در این راستا هنوزم هم استقامت و مقاومت وجود دارد.

دبیر محفل ادبی هاتف ارومیه افزود: شهر تاریخی سلماس، در طول تاریخ شهر مرزبان ایران، شاعران، نویسندگان، فرهیختگان و شهیدان بزرگ و شاخص ایران‌دوست بی‌شمار داشته و دارد.

وی افزود: شاعر جوان و پرشور و جریان‌ساز و شهید انقلاب مشروطه مرحوم «سعید سلماسی» هم چنان جاندار وطن و فدایی ایران و سراینده شعرهای ایراندوستی بوده و روح ایراندوستی و ترقی ایران در اشعارش آنچنان متجلی شده بود که وقتی به دست اشرار ضد انقلاب مشروطه، شهید شد، در کشور عثمانی، ترکیه فعلی و دوستانش و شاعران آن دیار این بیت ترکی را در تجلیل از او با تعبیر «روح ایران» سرودند؛

شهدانین کبار والاسی

روح ایران «سعید سلماسی»

کتاب‌های شهدا می‌توانند منبعی برای خلق آثار هنری باشند

وجود بیش از ۱۶۰ هزار کتاب حوزه دفاع مقدس در کتابخانه‌های عمومی استان

خدیجه معصومی، مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان غربی نیز در این نشست گفت: شهدا در راه حفظ حریم وطن اسلامی، پا در عرصه نبرد گذاشته و جانفشانی کردند؛ یاد و نام شهدا، اکنون برکت زندگی ما و ایستادگی تا پای جان در راه دفاع از وطن، از آموزه‌های شهداست.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی نهاد کتابخانه‌های عمومی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است، افزود: در سطح استان بیش از ۱۶۰ هزار جلد کتاب در حوزه دفاع مقدس موجود است و در این راستا برنامه‌های مختلفی از جمله برگزاری نشست‌های نقد و بررسی، رونمایی از کتاب و برگزاری نشست‌های مطالعاتی برگزار می‌شود.

معصومی با اشاره به اینکه امسال در طول هفته دفاع مقدس بیش از ۱۱۴ برنامه در سطح کتابخانه های استان اجرا شد، افزود: همچنین همزمان با هفته دفاع مقدس، مسابقه کتابخوانی با محوریت کتاب «با اسماعیل؛ نگاهی به زندگی شهید اسماعیل به پائی» نیز با شعار «در راه فتح قله‌ایم» در آذربایجان‌غربی اجرا می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان‌غربی افزود: این مسابقه در سطح ملی بوده و علاقه‌مندان از ۳۱ شهریورماه تا ۳۰ مهرماه، برای دریافت منبع و شرکت در مسابقه می‌توانند به سامانه مسابقات الکترونیک کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مراجعه نمایند.

وی گفت: پس از اتمام زمان مسابقه به برگزیدگان جوایز نقدی اهدا خواهد شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان‌غربی گرامیداشت هفته دفاع مقدس و نیز حمایت از نویسندگان بومی استان و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را از اهداف این مسابقه عنوان کرد.

کتاب‌های شهدا می‌توانند منبعی برای خلق آثار هنری باشند

کتاب‌های شهدا می‌توانند منبعی برای خلق آثار هنری باشند

به گزارش ایبنا؛ خاطره‌گویی برادر شهید اسماعیل به‌پائی، شعرخوانی، پخش کلیپ های مرتبط، یادمان‌نویسی و تجلیل از خانواده شهدا از جمله برنامه‌های جنبی این مراسم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها