دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۱
همایش بین‌المللی شمس و مولانا در خوی به ایستگاه آخر رسید

آذربایجان‌غربی - همایش بین‌المللی شمس و مولانا با تجلیل از صاحبان مقالات برتر و صدور بیانیه محکومیت جنایات اسرائیل غاصب به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوی، در مراسم اختتامیه دهمین همایش بین المللی شمس و مولانا، شرکت‌کنندگان داخلی و خارجی با صدور بیانیه‌ای با ابراز تأسف از حوادث و جنایات رژیم صهیونسیتی در لبنان، شهادت سید حسن نصرالله را تسلیت گفتند و بر ضرورت توجه جامعه جهانی برای خاتمه جنایات اسرائیل در فلسطین و لبنان تاکید کردند.

ویژه‌نامه همایش بین‌المللی شمس و مولانا چاپ می‌شود

حجت‌الاسلام مرتضی اکبر، دبیر علمی این همایش گفت: برای برگزاری این همایش علمی بیش از ۱۳۱ مقاله از اندیشمندان و شمس و مولانا پژوهان داخلی و خارجی در دبیرخانه این همایش ثبت شده بود که از این تعداد، ۳۰ مقاله به مرحله داوری راه یافت.

دبیر علمی هفتمین همایش بین‌المللی شمس و مولانا افزود: ۹ استاد خارجی از کشورهای ترکیه، پاکستان، هندوستان، آمریکا و انگلستان و هشت نفر از شمس و مولوی شناسان داخلی در این همایش سخنرانی کردند.

وی با بیان اینکه ۲ مقاله برتر در این همایش ارائه شد، گفت: ۱۳۱ مقاله علمی پژوهشی به دبیرخانه همایش ارسال شده بود که ۳۰ مقاله در مرحله نهایی داوری بررسی و در نهایت دو مقاله با نظر جمعی داوران برای ارائه انتخاب شدند.

حجت الاسلام اکبری، شمس پژوهی و عرفان اسلامی در حوزه آذربایجان به خصوص خوی را اولویت اصلی انتخاب سخنرانان و امتیاز اصلی ارائه مقالات در این همایش عنوان کرد.

وی افزود: دهمین همایش بین المللی شمس و مولانا نیز با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در پایگاه استنادی جهان اسلام ثبت و مجموعه سخنرانی‌ها و مقالات ارائه و پذیرش شده برای چاپ پس از طی مراحل قانونی در این مرکز علمی جهانی نمایه خواهد شد.

همایش بین‌المللی شمس و مولانا در خوی به ایستگاه آخر رسید

سید احمد محیط طباطبایی، رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران «آیکوم» نیز در این مراسم بر ضرورت تکمیل و غنی‌سازی موزه شمس و مولانا برای معرفی هرچه بستر ظرفیت‌های فرهنگی خوی تاکید کرد.

وی افزود: فقدان موزه‌های متعدد به ویژه موزه تخصصی شمس و مولانا باعث شده که شهرستان از معرفی ویژگی‌ها و ظرفیت‌های خود به ابران و جهان ناتوان باشد لذا باید موزه تخصصی شمس و مولانا متناسب با شهرستان و مبین شکل و عقابد مولانا و شمس در خوی شکل گیرد.

محیط طباطبایی همچنین بر ضرورت تلاش برای ثبت جهانی شمس تبریزی در آثار ناملموس میراث فرهنگی هم تاکید کرد.

سجاد چهره آرا، رئیس شورای اسلامی شهر خوی هم در این مراسم گفت: این رویداد، تلاشی برای کنار هم آمدن اندیشمندان ارزشمند در جهت افزودن ذوق و شوق قلب‌ها و خلق پیامی برای آیندگان است و شورای اسلامی شهر و مجموعه مدیریت شهری سال‌هاست که تلاش می‌کند تا گام‌های مستحکمی در این حوزه بردارد.

همایش بین‌المللی شمس و مولانا در خوی به ایستگاه آخر رسید

جایزه جهانی نوروز به شهردار خوی اعطا شد

همزمان با برگزاری آیین اختتامیه دهمین همایش بین‌المللی شمس و مولانا و هفت روز فرهنگی خوی، جایزه ویژه جهانی نوروز به شهردار خوی اعطا شد.

این همایش که به مدت دو روز و با ارائه مقالات علمی در حوزه عرفان و شمس پژوهی و مولانا شناسی با حضور اساتیدی از کشورهای هندوستان، پاکستان و ترکیه بصورت حضوری و نیز از آمریکا و انگلیس بصورت آنلاین به کار خود پایان داد.

موسسه فرهنگی هنری نوروز که جایزه‌های جهانی خود را به برگزیدگان جهانی در حوزه فرهنگ و ادب اعطا می‌کند، امسال در این همایش جایزه ویژه این موسسه را به شهردار خوی تقدیم و وی نیز آن را به موزه شمس و مولانا اهدا کرد.

همایش بین‌المللی شمس و مولانا در خوی به ایستگاه آخر رسید

گفتنی است؛ دهمین همایش بین‌المللی شمس و مولانا امسال در حول محور هفت روز فرهنگی خوی به مدت دو روز و پنج روز آن نیز در قالب جشنواره ملی و در بخش‌های موسیقی، شعر، خوشنویسی و برنامه‌های جانبی از جمله برپایی نمایشگاه، کارگاه نقاشی و خوشنویسی و حضوری نویسی خوشنویسی برگزار شد.

در پایان این همایش با اهدای لوح و جوایز نقدی از صاحبان داخلی و خارجی مقالات برتر تجلیل و نشان ویژه جهانی نوروز به شهردار خوی و موزه شمس و مولانا اعطا شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها