سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۴
«از خانه مِشلِش تا خانه هنر» به بازار کتاب می‌آید

بوشهر – تازه‌ترین اثر جهانشیر یاراحمدی، نویسنده و پژوهشگر جنوبی با عنوان «از خانه مشلش تا خانه هنر» به همت انتشارات دریانورد به زودی به بازار کتاب می‌آید.

جهانشیر یاراحمدی با اعلام این خبر به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر گفت: این کتاب در واقع جلد سوم مجموعه تاریخ شفاهی فرهنگ و هنر بوشهر است که پیش از این جلد اول و دوم آن در سال گذشته منتشر شده بود.

به گفته وی، کتاب «از خانه مِشلِش تا خانه هنر» مجموعه‌ای از گفت‌وگوهایی با پیشکسوتان و بزرگان فرهنگ و هنر است؛ گفت‌وگو با بزرگانی چون پیتر چلکوفسکی شرق‌شناس برجسته و پژوهشگر تعزیه، زنده‌یاد عبدالحسین شریفیان مترجم بزرگ بوشهری، زنده‌یاد شکوه شریف‌پور کارشناس تئاتر بوشهر در دهه پنجاه، ناصر تقوایی فیلمساز شهیر ایرانی، محمد گنجور استاد ادبیات مدارس و دانشگاه‌های بوشهر، زنده‌یادان رمضان امیری و عبدالحسین مهربان و بازیگران و هنرمندان پیشکسوت بوشهر آقایان عباس و اصغر جوادی، حمید باغکی، غلامرضا فرجی، عبدالکریم سینا.

مولف کتاب «ادبیات نمایشی در بوشهر» ادامه داد: این گفت‌وگوها در زمان‌های متفاوتی انجام شده است؛ در واقع حدفاصل سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۴۰۰. تعدادی از این بزرگواران هم‌اکنون در قید حیات نیستند که امیدوارم غریق رحمت الهی باشند.

یاراحمدی در مورد جلدهای بعدی مجموعه تاریخ شفاهی بوشهر هم گفت: جلد چهارم و پنجم این مجموعه نیز آماده شده که امیدوارم این آثار در چند ماه آینده منتشر شوند.

این نویسنده و پژوهشگر جنوبی در خصوص نام کتاب «از خانه مِشلِش تا خانه هنر» توضیح داد: خانه مِشلِش در بافت تاریخی و محلات قدیم بوشهر مرکز تجمع هنرمندان و فعالیت‌های هنری و انجمن‌ها بوده است و بسیاری از هنرمندان پیشکسوت این بندر کهن در این محل فعالیت داشته‌‎اند. خانه هنر نیز که هم‌اکنون اثری از آن نیست، سالن اجرای اغلب آثار شاخص تئاتری در دهه پنجاه در بوشهر بوده است. امیدوارم با این عنوان، نام دو مکان مهم فرهنگی هنری در بوشهر زنده نگه داشته شود.

به گزارش ایبنا؛ جهانشیر یاراحمدی، بازیگر تئاتر، نویسنده‌، پژوهشگر و دانش‌آموخته رشته هنر با گرایش ادبیات نمایشی در مقطع کارشناسی ارشد است. کتاب‌های «نمایش در بوشهر از آغاز تا امروز»، «نمایش در خارگ»، «از گهواره تا بهشت»، «تعزیه و تعزیه‌خوانی در بوشهر»، «ادبیات نمایشی در بوشهر»، «زن و آیین در جنوب ایران»، «روایت صحنه»، ترجمه «حراج کابل» و… آثاری هستند که تا کنون به قلم این نویسنده جنوبی راهی بازار نشر شده‌است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها