سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۷
ایجاد و انهدام جهان از نظر آناکسیماندر

کتاب «آپیرون؛ ایجاد و انهدام در فلسفه آناکسیماندر» نوشتۀ رادیم ککاندرل و دریک ل. کوپری با ترجمۀ سیدمحمد نقیب از سوی انتشارات فلسفه و فرهنگ وارد بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «آپیرون؛ ایجاد و انهدام در فلسفه آناکسیماندر» نوشتۀ رادیم ککاندرل و دریک ل. کوپری با ترجمۀ سیدمحمد نقیب منتشر شد.


در کتاب حاضر آرخه یا اصل نهایی و بنیادی آناکسیماندر، یعنی آپیرون (بی‌نهایت) مورد بررسی مورد بررسی جامع قرار گرفته است. نویسندگان کتاب ضمن بررسی دقیق و موشکافانه این موضوع با استفاده از آثار متقدمین فلسفه همچون ارسطو، تئوفراستوس و اندیشه‌نگاران باستانی و نویسندگان دوران مدرن سعی در رمزگشایی از جملات مختصری که از آناکسیماندر در این خصوص باقی مانده است، کرده‌اند.

نتیجه کار آن‌ها تشریح چیستی ذات بی‌نهایت و چگونگی زایش و ایجاد و نابودی جهان و یا جهان‌های موازی و همبود، همچنین نظم و ترتیب و عدالت حاکم بر جهان است. به عبارت دیگر آنچه از این رمزگشایی برای نویسندگان حاصل گردیده اولاً این نکته است که با توجه به مطالب محدودی که از آناکسیماندر باقی مانده اظهار نظر قطعی در خصوص آپیرون به طور قطع امکان‌پذیر نمی‌باشد. ولی می‌توان آن را ورای تجربه، خلاق، بی‌کران، جاودانه، بی‌مرگ و فناناپذیر و وجودی همه‌جاحاضر دانست که کل آفرینش را در برگرفته و آن را هدایت می‌کند، موتور ایجاد و نیروی زنده و تغییر دهنده طبیعی جهان و به عبارتی طبق گفته ارسطو امری الهی است.

کتاب «آپیرون؛ ایجاد و انهدام در فلسفه آناکسیماندر» در ۲۰۲ صفحه و به قیمت ۲۵۰ هزار تومان از سوی انتشارات فلسفه و فرهنگ وارد بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها