شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۳
کودک باید به مسئله جاری در سطوح مختلف کشور تبدیل شود

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذاری برای کودک، آینده را تضمین می‌کند، گفت: در هفته ملی کودک به دنبال این هستیم که مسئله کودک به مسئله جاری در سطوح مختلف کشور تبدیل شود. کودک باید جزو مسائل مهم مسئولان باشد؛ زیرا کودکان هستند که آینده را می‌سازند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا در نشست رسانه‌ای تشریح ویژه‌برنامه‌های هفته ملی کودک، حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به اتفاقات هفته گذشته از جمله شهادت سیدحسن نصرالله، عملیات غرورآفرین «وعده صادق ۲»، «جمعه نصر» و خطبه و نماز جمعه تاریخی با حضور مقام معظم رهبری، مشارکت و حضور گسترده مردم از قشرهای مختلف به‌ویژه کودکان و نوجوانان، بیان کرد: این‌دست خاطره‌ها در ذهن بچه‌ها شکل می‌گیرد و در آینده از این حضور به‌عنوان یک خاطره خوب یاد خواهند کرد. این یک کار تربیتی و اثرگذار است که همچون روزهای انقلاب، در آینده به نسل بعدی منتقل خواهد شد.

مدیرعامل کانون در بخش ابتدایی صحبت خود، مقدمه‌ای از شکل‌گیری هفته ملی کودک در ایران و جهان ارائه داد و گفت: هفته ملی کودک از سال ۱۹۲۵ توسط نمایندگان کشورهای مختلف در ژنو برای بحث و بررسی این موضوع شکل گرفت. کنفرانسی جهانی با عنوان «رفاه برای کودکان» انجام شد و پس از آن، برخی از دولت‌ها در سراسر جهان متناسب با شرایط بومی خود، روزی را به عنوان روز ملی کودک انتخاب کردند. از سال ۱۳۷۲ نیز، ۱۶ مهرماه به عنوان روز ملی کودک با حضور نمایندگانی از وزارت آموزش و پرورش، بهزیستی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انتخاب شد و بعد با تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور، این روز در تقویم رسمی ما قرار گرفت و از سال ۱۳۷۳، مسئولیت دبیرخانه بر عهده کانون گذاشته شد.

او افزود: از ابتدا هدف اصلی روز جهانی کودک و فلسفه اصلی روز ملی کودک، ایجاد رفاه برای کودکان بوده است و بعد، موضوعات دیگر هم به آن اضافه شد. ما نمی‌خواهیم صرفاً همه برنامه‌هایمان برای کودکان در هفته ملی کودک خلاصه شود؛ بلکه باید در سراسر روزها و هفته‌هایمان به کودکان توجه شود. هفته ملی کودک بهانه‌ای است که ما مسئولان و خانواده‌ها به امر تربیت کودک توجه کنیم. در هفته‌های گذشته جلسات متعددی با گروه‌های مردمی و مسئولان داشتیم که چه کار می‌توانیم انجام دهیم تا این هفته را به خوبی پاس بداریم. چیزی که مهم است، این است که در روز ملی کودک فقط به دنبال اجرای چند برنامه نیستیم؛ در هر روز و هفته ما باید به کودکان توجه کنیم؛ زیرا آینده را کودکان می‌سازند. در این روز و هفته ملی به دنبال این هستیم که مسئله کودک به مسئله جاری در سطوح مختلف کشور تبدیل شود. کودک باید جزو مسائل مهم مسئولان باشد؛ زیرا سرمایه‌گذاری برای کودک، آینده را تضمین می‌کند. ما به دنبال مسئله‌شدن حوزه کودک در جامعه هستیم تا هر کسی در هر جایی که هست کودک برایش مهم باشد.

علامتی گفت: شعاری برای هفته ملی کودک ۱۴۰۳ انتخاب کردیم با عنوان «برای کودکان، برای آینده»؛ ما در نظر داریم همگرایی و هم‌افزایی همه دستگاه‌ها و نهادها با هدف کودک و نوجوان را در ذیل این شعار تعریف کنیم.

او در ادامه بیان کرد: مقام معظم رهبری بارها بیان کرده‌اند که اگر کسی از خواب شب خود بزند و برای کودک کار کند، ارزش آن چندین برابر است. در صحبت‌های مقام معظم رهبری بر اهمیت سازوکار و راهبرد ما با کودک تأکید شده است و توجه به حوزه کودک و نوجوان از بالاترین سطح تا پایین‌ترین باید در دستور کار همه قرار بگیرد. ما باید به برجسته‌سازی افکار عمومی و نگاه مسئولان به حوزه کودک و نوجوان بپردازیم. هفته ملی کودک با این رویکرد برگزار می‌شود.

علامتی با اشاره به کودکان غزه عنوان کرد: ما باید یک نگاه فراملی داشته باشیم و آن، نگاه به کودکان غزه و لبنان است. ما با نگاه کردن به این کودکان درمی‌یابیم که کودک چگونه می‌تواند یک صدای جهانی باشد. ما در کانون ده‌ها برنامه در این زمینه داشتیم؛ اما کم است و باید تقویت شود. ما در کانون به حوزه کودکان غزه به شکل ویژه توجه خواهیم داشت. همان‌طور که در بسیاری از کشورهای پیشرفته بر حقوق کودک تأکید می‌شود، ما نیز باید برای کودکان هزینه کنیم؛ اما این هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری روی کودکان است؛ چرا که کودکان آینده‌سازان کشور هستند. در مبانی دینی و هویتی ما نیز بر این امر تأکید شده است. با مطالعه درمی‌یابیم که پیامبر ما در ۱۴۰۰ سال پیش چه نگاهی به کودکان در تاریخ اسلام داشتند.

مدیرعامل کانون گفت: طبیعی است که کودکان شناختی از حقوق خود ندارند و ما باید در این زمینه تلاش کنیم. از کوچک‌ترین خدماتی که در شهرهای مختلف دیده می‌شود تا بزرگ‌ترین آن‌ها باید متناسب‌سازی لازم صورت گیرد. تغذیه فکری و نگاه خاص به حوزه کودک، فضای اینترنت، شهرسازی و… را باید دید؛ اینکه چقدر حقوق کودکان لحاظ می‌شود که بی‌شک در بخشی خوب عمل کردیم و در برخی دیگر کاستی‌هایی داریم؛ بنابراین از آنجایی که کودک به‌تنهایی نمی‌تواند مطالبه‌گری کند، ما باید حافظ منافع او باشیم.

علامتی در ادامه به برخی از تغییرات و مناسب‌سازی‌هایی که در ساختمان کانون پرورش فکری برای کودکان صورت گرفته است، اشاره کرد و گفت: ما این امر و این مناسب‌سازی شرایط برای کودکان را از خودمان آغاز کرده‌ایم.

او با اشاره به اینکه مخاطبان ما کودکان، مربیان و مروجان هستند، گفت: از روزی که آمدیم علاوه بر این مخاطبان ثابت، مخاطب مستقیم و گاهی غیرمستقیم را نیز به سبد مخاطبان کانون افزودیم که آن هم حوزه خانواده و والدین هستند. نمی‌شود اسم کودک باشد اما در کنار آن، پدر و مادر وجود نداشته باشد. ما در سال‌های اخیر به حوزه کودک و نوجوان، خانواده را نیز در سبد خود قرار دادیم و در هفته ملی کودک نیز به شکل ویژه، خانواده یکی از مخاطبان اصلی ما است تا بتوانیم با کمک آن‌ها حوزه کودک را ارتقا ببخشیم. نمی‌شود از فعالان حوزه کودک و نوجوان صرف‌نظر کرد؛ چرا که جزو مخاطبان ما هستند. هفته ملی کودک از ۱۴ تا ۲۰ مهرماه برگزار می‌شود و دستگاه‌های مختلفی در این امر با ما همکاری دارند؛ اما خانواده‌ها و حلقه‌های میانی، کنش‌گران اصلی این حوزه خواهند بود.

کودک باید به مسئله جاری در سطوح مختلف کشور تبدیل شود

حامد علامتی گفت: ما در این هفته دو سطح برنامه در نظر گرفته‌ایم. اجرای برنامه درباره کودکان و اجرای برنامه برای کودکان که شرح جزئیات آن توسط معاونان ارائه می‌شود.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از ثبت‌نام رایگان در کانون طی روزهای هفدهم و هجدهم این ماه خبر داد و گفت: اهدای کتاب، اردوها، بازدیدها، تئاتر و سینمای کودک، بازدید از دستاوردهای جمهوری اسلامی و … برای کودکان در نظر گرفته شده است. نشست فعالان حوزه کودک و نوجوان، انواع نشست‌های علمی و ترویجی درباره کودک و در حوزه ادبیات کودک و نوجوان و رونمایی‌های کتاب نیز خواهیم داشت.

او تأکید کرد: ما در کنار فعالیت‌های ۶۰ گانه‌ای که در طول سالیان گذشته داشتیم؛ مانند هنرهای نمایشی، تجسمی، فعالیت‌هایی که حول محور کتاب اتفاق میفتد و قصه‌گویی که یکی از کم‌نظیرترین فعالیت‌های کانون است، به پیشرفت آن نیز فکر کرده‌ایم؛ چرا که ما امروز با مخاطبی مواجه هستیم که مرزهای علمی را جست‌وجو می‌کند و متفاوت است. از همین رو کانون نیز به این امر توجه کرده و در هفته آینده از کانون علوم و فناوری‌های نوین ایران رونمایی خواهیم کرد که هدیه‌ای از سوی کانون برای کودکان و نوجوانان است.

علامتی با اشاره به خدمات ویژه به کودکان دارای معلولیت توضیح داد: به خانواده‌های با کودکان سندرم داون قول داده بودیم و در معاونت فرهنگی و توسعه به این قول جامه عمل پوشاندیم. به‌زودی مرکزی را در تهران برای این کودکان راه‌اندازی خواهیم کرد. همچنین برنامه‌هایی برای کودکان کار و مراکز اصلاح و تربیت و کودکان شهدای مدافع حرم نیز تدارک دیده شده است که به‌زودی اجرایی خواهند شد. سعی شده است چتر کانون برای همه کودکان گسترده باشد.

او با بیان اینکه باید به مناطق کم‌برخودار نیز نگاهی داشته باشیم، توضیح داد: ما در هیچ مرکز استانی تماشاخانه سیار را به کار نگرفته‌ایم و صرفاً در مناطق محروم که دسترسی به این امکانات ندارند، تماشاخانه‌ها حضور خواهند یافت و برای کودکان و نوجوانان به اجرای برنامه خواهند پرداخت. کانون و آموزش و پرورش، مستقیم با کودک و نوجوان سروکار دارند و باید به‌درستی کار کنند و برخی دیگر نیز غیرمستقیم، که مقرر شد نشست‌های مستمری باهم داشته باشیم تا اقدام‌های هماهنگی برای کودکان صورت گیرد و از ظرفیت‌های گروه‌های مردمی و حلقه‌های میانی و بخش غیردولتی استفاده خواهیم کرد با هدایت و نظارتی که در آن وجود دارد.

علامتی با اشاره به اینکه رسانه یکی از اضلاع کار تربیتی در حوزه کودک است، بیان کرد: ضلع دیگر خانواده و یک ضلع هم جامعه است. اصل کار کانون پرورش فکری با کتاب اتفاق میفتد. قرار است در دل مدارس در همکاری با آموزش و پرورش کتاب توزیع شود.

مدیرعامل کانون درباره امکان واگذاری کتابخانه‌های کانون به سازمان یا نهاد دیگر گفت: موضوع واگذاری کتابخانه‌های کانون پیشنهاد بود و تا به امروز در جایی تصویب و تأیید نشده است. اولاً به‌شدت مخالف این پیشنهاد هستیم و پیشنهادهای خود را قانونی و مکتوب به مرجع رسیدگی‌کننده ارائه کرده‌ایم. همچنین وزیر آموزش و پرورش مخالفت خود را به صورت مکتوب اعلام کرد؛ درنتیجه در صدد تشکیل کمیسیون مربوطه هستیم و امیدوارم با ادله قانونی، بتوانیم هم‌افزایی خوبی داشته باشیم و امید است این پیشنهاد منتفی شود.

علامتی درباره تعداد اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز گفت: آمارهای قبلی را قبول ندارم. تعداد اعضای کانون از اول فروردین ۱۴۰۱ تا پایان شهریور ۱۴۰۱ حدود ۲۲۰ هزار نفر است. در کانون زبان ۲۸۰ هزار عضو داریم. در تلاش برای افزایش کیفی و کمی فعالیت‌های کانون برای کودکان هستیم. امروز همه کسانی که دغدغه کار کودک دارند، باید درگیر باشند.

او افزود: پیرو حمایت از فعالان حوزه کودک و نوجوان، هر کسی را که در حوزه کودک و نوجوان فعالیت می‌کند، مشروط به اینکه مشروعیت لازم را داشته باشد معرفی می‌کنیم؛ البته به این معنی نیست که همه را معرفی می‌کنیم؛ کارشناسان حوزه کودک و نوجوان نظر می‌دهند و بر این اساس کار انجام می‌شود. در گذشته فقط کتاب‌های کانون در قفسه‌های کانون دیده می‌شد؛ اما امروزه کتاب‌های سایر ناشران نیز در قفسه‌های کانون وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط