سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۰
خدمات اجتماعی از ماموریت‌های کتابخانه‌های عمومی تعریف می‌شود

به‌مناسبت هفته فرهنگی شهرستان تهران، نخستین مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره «راه زندگی» در کتابخانه باباطاهر شهرستان تهران افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سه‌شنبه (۱۷ مهرماه) همزمان با هفته فرهنگی شهرستان تهران و با هدف اجرای تفاهم‌نامه همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی با کمیته امداد امام خمینی (ره)، نخستین مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره «راه زندگی» کتابخانه‌های عمومی شرق استان تهران با حضور علیرضا زندوکیلی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران، حجت‌الاسلام علی جعفری، معاون امور فرهنگی کمیته امداد امام خمینی (ع)، سیدابوالفضل پرپنچی، مدیرکل کمیته امداد استان تهران و جمع دیگری از مدیران و مسئولان و کارکنان دو دستگاه در کتابخانه باباطاهر واقع در بوستان دانش‌آموز در منطقه ۱۳ تهران افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران در ابتدای این مراسم با بیان اینکه امروز شاهد افتتاح نخستین مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره «راه زندگی» کتابخانه‌های عمومی شرق استان تهران هستیم گفت: این مرکز مشاوره پیرو تفاهم‌نامه همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با کمیته امداد امام خمینی (ره) با هدف ارائه خدمات متنوع به عموم مردم افتتاح شده است و این مرکز سی‌ودومین مرکز مشاوره در کتابخانه‌های عمومی استان تهران است.

وی بیان کرد: یکی از چالش‌های جامعه امروز، مواجهه با آسیب‌های اجتماعی است؛ یکی از اهداف افتتاح این مراکز، آگاه‌سازی و مقابله با اینگونه آسیب‌ها در سطح جامعه با توجه به جایگاه کتابخانه‌های عمومی به‌عنوان یک پایگاه بزرگ اجتماعی است.

زندوکیلی ارتقای سلامت روان جامعه، تلاش با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی و ارتباط بین مددجویان و کتابخانه‌های عمومی را از دیگر اهداف برپایی این مراکز بیان کرد و گفت: اگرچه هر نهاد و سازمانی یک مأموریت ویژه دارد اما فی‌الواقع با توجه به ظرفیت‌هایی که هر نهاد و دستگاهی برای خود مدنظر دارد می‌توانند با هم‌افزایی دیگر سازمان‌ها و ادارات استان کمک کنند تا امکانات بیشتری در اختیار مردم قرار دهند.

وی با بیان اینکه هم‌افزایی در ارائه خدمت و تاسیس چنین مراکزی در زندگی روزمره مردم مؤثر است، عنوان کرد: شاید این اقدامات در ابتدا جزو مأموریت‌های ما در نظر نیاید اما طی چند سال گذشته با تبدیل کتابخانه‌ها به پایگاه فعال اجتماعی - فرهنگی اینگونه اقدامات جزو خدمات ویژه کتابخانه‌ها در نظر گرفته شده است و همه دستگاه‌ها، ان‌شاء الله بتوانند با چنین تفاهم نامه‌هایی با هدف خدمت‌رسانی به مردم اقدام کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران گفت: امیدوارم این اقدام نقطه عطفی باشد برای همکاری‌های بیشتر بین دو دستگاه که منجر به هدفی والا که همان خدمت‌رسانی به مردم است شود؛ اینگونه اقدامات ارزشمند بالاترین عبادت و بزرگترین کاری است که می‌توانیم در این مدت محدود ماموریتمان در حیات دنیوی انجام دهیم؛ چنین مشارکت‌هایی رنج زندگی را در این دنیا بر انسان هموار می‌کند.

وی بیان کرد: بسیاری از کتابخانه‌های استان تهران این ظرفیت را دارند که چنین مرکزی در آن‌ها ایجاد شود. این امر نقطه عطفی در شهر تهران و استان با هدف اقدامات فرهنگی و اجتماعی مسئولیت اجتماعی است.

در ادامه حجت‌الاسلام علی جعفری، معاون امور فرهنگی کمیته امداد گفت: هم اکنون با هدف اجرای این تفاهم‌نامه در ۳۵۰ کتابخانه کشور مشاوران مشغول فعالیت هستند.

وی افزود: پیرو این تفاهم‌نامه فعالیت مراکز خدمات روانشناسی و مشاوره راه زندگی در ۵۰۰ کتابخانه تعیین شده است و سعی داریم در گام بعدی این همکاری را با ۱۰۰۰ کتابخانه افزایش دهیم.

جعفری ابراز امیدواری کرد، با افتتاح این مراکز پیوند کتاب و حوزه مشاوره امیدآفرین باشد و برکاتی برای آحاد جامعه ازجمله خردسالان، نوجوانان و مادران در محله‌های مختلف داشته باشد.

معاون امورفرهنگی کمیته امداد بیان کرد: در این مراکز امکان توسعه وجود دارد و می‌توان با افزایش تعداد مشاوران نیز به صورت تخصصی نسبت به ارائه خدمات روانشناسی و مشاوره اقدام کرد.

به گزارش ایبنا؛ به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران، در پایان این مراسم آیین افتتاح نخستین مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره «راه زندگی» در کتابخانه‌های عمومی شرق استان تهران در کتابخانه باباطاهر شهر تهران برگزار و مسئولین با نگارش متن‌هایی به یادگار در آیین جشن امضا این روز شرکت کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها