چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۲
هنرمند نقاش و مولف هنر درگذشت

فارس- حبیب‌الله آیت‌اللهی، هنرمند نقاش، مولف و مترجم حوزه هنر و زیبایی‌شناسی، عضو پیوسته فرهنگستان هنر و موسس دانشکده هنر دانشگاه شاهد چشم از جهان فروبست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، «نگره‌های هنر؛ فلسفه‌ها، زیبایی شناسی و تاریخ هنر از زمان افلاطون تا روزگاران ما»، «تاریخ انتقادی هنر معاصر غرب» هر دو از ژان لوک شالومو و «درس‌های کاندینسکی در باهاوس» از واسیلی کاندینسکی نام چند عنوان از ترجمه‌های منتشر شده و همچنین «شیوه‌های مختلف نقد هنری»، «نگره هنر انقلاب اسلامی»، «مبانی نظری هنرهای تجسمی»، «ناباوری‌های باور شده» و «مبانی رنگ و کاربرد آن» نیز نام تعدادی از تالیفات منتشر شده این پژوهشگر است.

حبیب‌الله آیت‌اللهی اسفند ۱۳۱۳ در شیراز به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی را در دبستان پهلوی شیراز و دوره متوسطه را در دبیرستان‌های حیات و حاج قوام سپری کرد. از کودکی به ادبیات و نقاشی علاقه‌مند بود، از این رو جهت ادامه تحصیل وارد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد.

در سال ۱۳۳۸ با کسب رتبه ممتاز، مشمول قانون اعزام دانشجویان به خارج از کشور شد. سپس به مدرسه عالی هنرهای زیبای پاریس راه یافت و در آنجا شیوه‌های نوین نقاشی را فرا گرفت. او در همچنین رشته‌های معماری داخلی، نقاشی دیواری، پیکرهسازی و طراحی صنعتی را ادامه داد. اولین نمایشگاه انفرادی خود را در سال ۱۳۴۹ در گالری سیحون برپاکرد و از آن پس آثارش در نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی در ایران و دیگر کشورها به نمایش درآمده است.

در همان سال ۱۳۴۹ دکترای تاریخ هنر تحلیلی و تطبیقی را از دانشگاه سوربن دریافت کرد. سپس به ایران بازگشت و در سمت استادیار در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به تدریس مشغول شد. آیت‌اللهی در سال ۱۳۵۱ رشته معماری داخلی را بنیان نهاد و چند سال بعد، در ۱۳۵۴ بار دیگر عازم فرانسه شد. از دستاوردهای سفر دوباره او، دوره کارشناسی ارشد زیبایی‌شناسی و دکترای هنرهای تجسمی علمی و عملی با رتبه عالی بود. او همزمان در رشته شهرسازی نیز تحصیل کرد و به درجه معادل دکترا دست یافت.

در سال ۱۳۵۶ به مدت شش ماه در دانشگاه سوربن به تدریس هنرهای اسلامی پرداخت. پس از انقلاب، به ایران بازگشت و مسئولیت‌های خطیری همچون سرپرستی گروه برنامه‌ریزی هنر، مدیریت گروه ترجمه و تالیف کتاب‌های هنری و همچنین ریاست دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران را بر عهده داشت.

حبیب‌الله آیت‌اللهی عضو پیوسته فرهنگستان هنر و از هنرشناسان برجسته کشور بود که علاوه بر تأسیس دانشکده هنر دانشگاه شاهد و نیز همراه در هیئت موسسان موزه هنرهای سنتی سازمان صنایع دستی، تالیف و ترجمه مقالات و کتاب‌های مهمی را در کارنامه خود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها