پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۰
تلاش محمدرضا زائری تصویری شایسته از ایران در الجزایر ارائه می‌کند/ بازتاب گسترده کتاب در الجزایر

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: شناسایی و شناساندن کار اصلی رایزنان فرهنگی است تا بتوانند تصویری موفق و درست از ایران ارائه بدهند. هر چند با این فضای ایران‌هراسانه هیچگاه محقق نمی‌شود. تلاش کسانی مانند حجت‌الاسلام محمدرضا زائری به ارائه تصویری شایسته از ایران کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا حجت‌الاسلام و المسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در مراسم رونمایی از کتاب «معروف‌ترین شخصیت‌های الجزایر» نوشته محمدرضا زائری در آستانه هفتادمین سالگرد آغاز انقلاب الجزایر، چهارشنبه ۱۸ مهر در خانه شعر و ادبیات تهران برگزار شد، گفت: حجت‌الاسلام محمدرضا زائری با مطالعه به عنوان رایزن ایران در الجزایر انتخاب شد. در واقع کشور سختی را به او معرفی کردیم که به همت او راه سخت باز شد.

وی افزود: شناسایی و شناساندن کار اصلی رایزنان فرهنگی است تا بتوانند تصویری موفق و درست از ایران ارائه بدهند. هر چند با این فضای ایران‌هراسانه هیچگاه محقق نمی‌شود. تلاش کسانی مانند حجت‌الاسلام محمدرضا زائری به ارائه تصویری شایسته از ایران کمک می‌کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور بیان کرد: حجت‌الاسلام محمدرضا زائری خودش یکی از منتقدین ایران بود ولی زمانی که به الجزایر رفت، گفت: من دلم برای به حال مظلومیت رایزنان ایرانی می‌سوزد. در واقع آنها کاری جهادی می‌کنند که امیدواریم خدا از آنها بپذیرد.

وی افزود: همچنین فقدان سید حسن نصرالله ضایعه بزرگی است که امیدواریم خدا این ضایعه را جبران کند.

تلاش محمدرضا زائری تصویری شایسته از ایران در الجزایر ارائه می‌کند/ بازتاب گستره کتاب

امیدواریم شخصیت‌های ایرانی را هم در الجزایر معرفی کنیم

همچنین حجت‌الاسلام محمدرضا زائری نیز در این مراسم گفت: شرط معرفت و وفاست که در اینجا از رئیس جمهور شهید یاد کنم. قرار شده بود که رئیس جمهور به الجزایر سفر کند. بحث بر سر این بود که چه هدیه‌ای به رئیس جمهور الجزایر بدهد. سفر شهید رئیسی همزمان شده بود با چهل‌و پنجمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران و قرار شد بر این اساس کتابی که چهل و پنج شخصیت ایرانی را در خود داشته باشد، به رئیس جمهور الجزایر هدیه بدهد. همچنین هفتادمین سال انقلاب الجزایر نیز بود و قرار شد کتابی نوشته شود که هفتاد شخصیت الجزایری را در خود داشته باشد. همچنین شصتمین سال روابط ایران و الجزایر نیز بود.

وی افزود: زمانی که قرار شد به عنوان رایزن فرهنگی به الجزایر بروم، فکر نمی‌کردم که در الجزایر بتوانم کاری به انجام برسانم. اما کتاب آماده شد، نسخه‌ای از آن به رئیس جمهور الجزایر هدیه شد، در تلویزیون الجزایر نیز اطلاع‌رسانی شد و بازتاب گسترده‌ای داشت. مدتی صبر کردیم تک نسخه بودن حفظ شود و بعد به تولید انبوه رسید. در کل بازتاب نوشتن این کتاب مثبت بود.

حجت‌الاسلام محمدرضا زائری بیان کرد: این کتاب بخش هفتاد شخصیت الجزایری است که به زبان فارسی نوشته شده است که امیدواریم شخصیت‌های ایرانی را هم در آنجا معرفی کنیم. ظرفیت کار در الجزایر بیش از تصورات ماست، هر چند سعی دشمنان بر این است تا رابطه بین دو کشور گرم نباشد.

تلاش محمدرضا زائری تصویری شایسته از ایران در الجزایر ارائه می‌کند/ بازتاب گستره کتاب

به همت حجت‌الاسلام زائری دانشمندان دو کشور ایران و الجزایر معرفی شدند

همچنین امیرحسین غریب‌نژاد، معاون مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه نیز در این مراسم گفت: امروز اراضی عباس‌آباد تبدیل به برندی در حوزه معرفی محصولات فرهنگی در سطح کشور و همچنین برای سفرای کشورهای مقیم تهران شده است. در خصوص رونمایی از اثر حجت‌الاسلام محمدرضا زائری باید بگویم یکی از شاخص‌های مهم توسعه فرهنگی در هر کشور میزان علاقمندی مردم به کتاب است.

وی افزود: هیچ مردمی نمی‌تواند بدون کتاب و کتابخوانی به سطح مطلوبی از توسعه دست پیدا کند. میراث فرهنگی ملت‌ها از طریق کتاب از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود. یکی از راه‌های شناخت فرهنگ یک کشور آشنایی با نخبگان آن کشور است که این راز توانمندی و قدرتمندی در تاریخ را نشان می‌دهد.

غریب‌نژاد بیان کرد: همت حجت‌الاسلام محمدرضا زائری در این راستا بود که دو ملت ایران و الجزایر دانشمندان کشورشان را معرفی کنند. این کتاب دو نسخه دارد، در یک نسخه شخصیت‌های الجزایری به زبان فارسی معرفی شده‌اند و در نسخه‌ای دیگر شخصیت‌های ایرانی به عربی معرفی شده‌اند. امید که شاهد گسترش ابعاد فرهنگی در دو کشور باشیم.

تلاش محمدرضا زائری تصویری شایسته از ایران در الجزایر ارائه می‌کند/ بازتاب گستره کتاب

ما دوستی عمیقی با الجزائریان داریم

حسن قشقاوی، نماینده مجلس و رئیس گروه دوستی پارلمان ایران و الجزایر در این مراسم گفت: شمال آفریقا دو سه علقه با ایران دارد. در آثار عربی موجود بسیاری از شخصیت‌های تاثیرگذار ما شخصیت‌های عربی هستند. الجزایر حلقه وصل تفکر با جهان عرب برای ایرانی‌ها بود.

وی افزود: بعد از قرن دوم و سوم که فن ترجمه شکل گرفت، در آن زمان ایرانیانی به زبان عربی می‌نوشتند. مثلاً ابوعلی سینا شفا و قانون را به عربی نگاشت. این حلقه پیوند بیشتر با شمال آفریقا بود. ابن رشد در اندلس کتابش را نوشت اما امام محمد غزالی با نوشتن تهافت‌الفلاسفه در ایران کتاب ابن رشد را نقد کرد، یعنی در این سطح ارتباط بود.

قشقاوی بیان کرد: محی‌الدین عربی نیز فصوص‌الحکم را به همین ترتیب نوشت. بسیاری از کتاب‌ها با نویسندگان ایرانی به زبان عربی نوشته شده‌اند. در شعر و ادب و علم کلام نیز همین گونه بوده است. در سخنان فخررازی و خیام نیز بحث جبر و اختیار کلامی آمده است. ما خود را فرزند آن قسمتی از آفریقا می‌دانیم که علیه استبداد مبارزه کردند. در اوج فشار غرب، سفیر الجزایر بود که تمهید محکومیت رژیم صهیونیستی را تدارک دید. ما دوستی عمیقی با الجزائریان داریم.

وی گفت: حجت‌الاسلام محمدرضا زائری کاری بسیار نیکو انجام داده‌اید، از عمر گرانبهای ماموریتتان به درستی استفاده کردید و هفتاد شخصیت الجزایری را معرفی کردید.

تلاش محمدرضا زائری تصویری شایسته از ایران در الجزایر ارائه می‌کند/ بازتاب گستره کتاب

این اثر در معرفی شخصیت‌های الجزایر ستودنی است

مهدی قزلی، رئیس خانه شعر و ادبیات تهران نیز در این مراسم گفت: این اثر در معرفی شخصیت‌های الجزایر ستودنی است. در همه دنیا کسانی که سفیر می‌شوند؛ وقتی از دوره ماموریت خویش بازمی‌گردند، ره‌آوردی به همراه دارند. برخی محرمانه است و برخی محرمانه نیست و با ادبیات نسبتی برقرار می‌کند.

وی افزود: راه‌های تاثیرگذار بودن متفاوت است و گاهی با یک کلمه یا نوشتن یک ستون در یک نشریه نیز می‌توان موثر واقع شد. حجت‌الاسلام محمدرضا زائری هنوز ماموریتشان برقرار است و با این بهار در پایان ماموریت یقیناً دست پرتر خواهند بود.

در این مراسم همچنین از دانشجویان دانشکده وزارت خارجه که در مسابقه ملی شبیه‌سازی شورای امنیت سازمان ملل متحد به عنوان نماینده الجزایر حائز رتبه برتر شده‌اند، تقدیر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها