پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۱
باید به استانداردهای جهانی کتابخوانی برسیم

همدان - نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: امیدوارم یک روز در کشور به استاندارد جهانی کتابخوانی دست یابیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، حمیدرضا حاجی بابایی بعدازظهر امروز در آیین افتتاح کتابخانه پاسارگاد در روستای کوزره اظهار کرد: وقتی یک بانک آن هم خصوصی به حوزه کتابخانه‌سازی ورود می‌کند، نشان از آن نگاه فرهنگی دارد.

وی با تاکید بر اینکه این مهم نیز نشان از یک کاری اعتقادی دارد افزود: امیدوارم یک روز در کشور به استاندارد جهانی کتابخوانی دست یابیم.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی از کمبود اعتبار رنج می‌برد اگرچه همه به کمک این نهاد آمده‌اند و کمک به نشر فرهنگ کتابخوانی می‌کنند.

وی با بیان اینکه روستای کوزره، بزرگترین روستای منطقه است یادآور شد: روستای شورین نیز با جمعیت ۵ هزار نفری نیازمند کتابخانه و بستر ترویج فرهنگ کتابخوانی است.

باید به استانداردهای جهانی کتابخوانی برسیم

افتتاح بیست و هشتمین کتابخانه همدان در روستای کوزره

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان نیز اظهار کرد: بیست و هشتمین کتابخانه عمومی این شهرستان در مرکز روستای کوزره با جمعیت بیش از ۲ هزار نفر افتتاح شد.

سیدجواد معینی با اشاره به اینکه این کتابخانه به همت بانک پاسارگاد ایران احداث و توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی تجهیز و آماده بهره‌برداری شده است افزود: این کتابخانه همچون دیگر کتابخانه‌های پاسارگادی علاوه بر دارا بودن بخش‌های اصلی مخزن، سالن مطالعه، کودک و مرجع دارای بخش جدید دارالقرآن است.

وی خاطرنشان کرد: تعداد منابع اولیه این کتابخانه حدوداً ۳ هزار و ۹۰۰ جلد کتاب است‌.

ارائه ۶۰ خدمت در کتابخانه‌های عمومی

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز ضمن تاکید بر بازتعریف خدمات کتابخانه‌ای گفت: در حال حاضر ۶۰ خدمت در برخی از کتابخانه‌ها از قبیل قصه‌گویی و نشست‌های علمی و فرهنگی ارائه می‌شود.

سید باقر میرعبداللهی بیان کرد: کتاب در یک تفسیر کالای گرانی به شمار می‌رود به طوری که دست کم اگر برای ناشر که مبدا تولید محتوای کتاب است گران نباشد برای مصرف‌کنندگان گران است.

وی افزود: اگرچه این یک تفسیر است اما در هر صورت برای اینکه کتاب دسترس‌پذیرتر باشد یکی از راه‌های آن مراجعه به کتاب‌های دیجیتال است.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: راه دوم که پیشنهاد می‌شود، بازتعریف مفهوم کتابخانه است چراکه عضویت و امانت کتاب یکی از بی‌شمارترین خدماتی است که به مراجعه‌کنندگان ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۰ تا ۶۰ خدمت در برخی کتابخانه‌ها از قبیل قصه‌گویی و نشست‌های علمی و فرهنگی ارائه می‌شود افزود: در راستای دسترس‌پذیری کتاب، کتابخانه‌ها مجموعه‌ای از منابع مکتوب هستند.

میرعبداللهی اظهار کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی در بودجه کشور ردیف ندارند به نحوی که نیم درصد از درآمدهای شهرداری‌ها به عنوان بودجه در اختیار نهاد کتابخانه‌ها قرار می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها