جمعه ۲۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۳
نقش یزد و خوزستان در نفوذ حافظ بررسی شد

فارس- نشست‌های علمی یادروز حافظ در گستره خوزستان و یزد برگزار شد و استادان زبان و ادبیات فارسی از نفوذ این شاعر در دل و جان مردم ایران سخن گفتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، در ادامه نشستکهای علمی یادروز حافظ که از صبح جمعه در مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور به میزبانی مرکز حافظ شناسی برگزار شد؛ اعضای هیات رییسه بخش دوم با حضور علیرضا مظفری از دانشگاه ارومیه، کیانی از دانشگاه شیراز و اسکندری مدرس مرکز حافظ شناسی تشکل شد.

در بخش دوم نشست‌های علمی یادروز حافظ ابتدا جواد مرتضایی، دانشیار دانشگاه مشهد که استاد دانشگاه فردوسی و متولی درس حافظ است و بیش از ۲۰ مقاله و چهار کتاب در رابطه با حافظ دارد در رابطه با نفوذ حافظ در گستره توس گفت: حافظ می‌دانسته که شعرش در زمان و زمان آینده شهره آفاق خواهد شد.

وی افزود: ۴۱ سال بعد از فوت حافظ شعرش تا شمال بین‌النهرین رفته است.

مولف مقاله خراسانیان و سده حافظ به معرفی چهار شخصیت حافظ شناس خراسانی پرداخت و افزود: شفیعی کدکنی پنج جلدی کیمیای هستی را در خصوص حافظ دارد.

قدرت اله ضرونی، استاد دانشگاه چمران اهواز هم پیرامون حافظ در گستره جغرافیایی خوزستان سخنرانی کرد و گفت: حافظ شیرازی یکی از شاعران برجسته زبان فاسی است که اشعارش در تمام اقالیم جغرافیایی ایران گسترش بی‌نظیری داشته است.

وی افزود: محتوا و مضامین مهم و جذاب، زبان پویا و در نهایت فرم هنری بی‌همتا باعث شده است که غزل حافظ در تمامی اعصار پس از خویش به عنوان حد اعلای غزل فارسی شناخته شود.

استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز، خاطرنشان کرد: میزان گسترش و نفوذ غزل‌های حافظ در میان مخاطبان هم در گستره جغرافیایی ایران و هم در نمایی وسیع‌تر در سراسر جهان چشمگیر است.

نقش خوزستان در بسط اندیشه‌های حافظ

ضرونی ادامه داد: در استان خوزستان نیز که دارای تنوع اقلیمی و فرهنگی بسیاری است، غزل حافظ محبوبیت زیادی دارد و در آن طیف وسیعی از پژوهشگران و نخبگان دانشگاهی و نیز افراد عادی و نهادهای بیرون از دانشگاه و انجمن‌های مردم‌نهاد به خوانش، نقد و تفسیر غزل‌های حافظ می‌پردازند و در معرفی و گسترش سبک و اندیشه‌های وی تلاش می‌کنند.

وی با هدف اینکه تمامی پژوهش‌ها، انجمن‌ها، کارگاه‌ها و نشست‌های مربوط به حافظ، شناسایی، رده بندی و توصیف شود سخن گفت و افزود: در این استان در محافل دانشگاهی و در رأس آنها دانشگاه شهید چمران اهواز، سالانه کتاب‌ها، پایان نامه‌ها و مقالات بسیاری درباره حافظ تألیف و تدوین می‌شود و در محافل بیرون از دانشگاه نیز در بیشتر شهرهای استان، انجمن‌ها و نشست‌هایی وجود دارد که در طول سال با برنامه ریزی‌های منظم هفتگی و.. به خوانش، تحلیل و تفسیر اشعار حافظ مشغولند.

حافظ و ساکنان شهر یزد دیگر موضوعی بود که در این نشست توسط مجید پویان، عضو هیات علمی دانشکده زبان و ادبیات دانشگاه یزد مورد بررسی قرار گرفت.

توجه حافظ به یزد و نمود آن در اشعارش

وی با بیان اینکه یزد بر حافظ و حوادث مهم زندگی او تاثیر ویژه‌ای داشته است، گفت: امیرمبارزالدین مظفر معروف به «محتسب»، زاده میبد یزد بود و توانست حکومت فارس و کرمان و… را به قلمرو خود اضافه کند و یکی از سلسله‌های قدرتمند سده هشتم ه.ق را پایه‌گذاری کند، از دیگر سو سفر حافظ به یزد و اقامت تبعیدگونه او در یزد موجب توجه ویژه این شاعر به این شهر کهن شد و یزد در شعر او نمود ویژه یافت.

عضو هیات علمی دانشکده زبان و ادبیات دانشگاه یزد خاطرنشان کرد: بنابر منابع تاریخی حافظ در زمان اقامت خود در یزد با رجال و بزرگان اهل علم و عرفان از جمله مشایخ سلسله دادائیه مراوداتی داشته و بنابر گزارش همین منابع به خانقاه و محافل آنان رفت و آمد می‌کرده است.

پویان اضافه کرد: برخی اشارات به یزد در شعر چه به صورت مستقیم و چه به شیوه اشارت و کنایت توجه شارحان اشعار او را جلب کرده است، تعابیری مانند: زندان سکندر، منزل ویران و … مورد بحث و گهگاه مناقشه نیز شده است.

وی همچنین با اشاره به نمودها و تاثیرات حضور حافظ در یزد به برخی پژوهش‌ها و شروح مرتبط با حافظ و اشعار او در حوزه جغرافیایی یزد پرداخت.

به گزارش ایبنا؛ در ادامه برنامه‌های بزرگداشت حافظ از ۲۴ مهر ماه اپرای حافظ در آرامگاه این شاعر برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها