جمعه ۲۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۴
میز کتاب دانش آموز فقید دبیرستان تاریخی ایرانشهر گرگان دایر شد

گلستان- همزمان با برپایی جشن ایرانشهری‌ها، میز کتابی به نام و یاد محمدعلی فرزاد، از دانش آموختگان فقید دبیرستان تاریخی ایرانشهر گرگان برپا شد و مورد استقبال حاضران در مراسم قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گرگان، صبح جمعه «جشن ایرانشهری‌ها» به مناسبت هشتاد و ششمین سالروز تاسیس رسمی دبیرستان ایرانشهر گرگان با حضور جمعی از معلمان و دانش آموختگان پیشین مدرسه، پژوهشگران و اهالی فرهنگ، هنر و مسئولان در سالن آمفی تئاتر این مدرسه تاریخی برگزار شد.

در حاشیه برپایی این جشن، میزکتابی از آثار تالیف و ترجمه شده زنده‌یاد محمدعلی فرزاد از دانش‌آموختگان قدیمی و در ادامه از معلمان دبیرستان تاریخی ایرانشهر که در خرداد ماه سال جاری راهی دیار باقی شده بود به نمایش در آمد.

زنده یاد محمدعلی فرزاد متولد ۱۳۲۰ و دانش آموخته علوم کشاورزی و مترجم و مدرس دانشگاه بود که از وی آثار متعددی در این حوزه به یادگار مانده است.

میز کتاب دانش آموز فقید دبیرستان تاریخی ایرانشهر گرگان دایر شد

در حاشیه این مراسم، شبیر دائمی، نویسنده و فعال رسانه‌ای و از دانش آموختگان مدرسه ایرانشهر ضمن ادای احترام به کلیه معلمان و دانش آموزان درگذشته دبیرستان تاریخی ایرانشهر، گفت: زنده یاد محمدعلی فرزاد از جمله چهره‌های نام آشنای ایرانشهری ها بود که در کنار تحصیل در این مدرسه، سابقه تدریس در آن و در ادامه ترجمه کتب متعدد و تدریس در دانشگاه را داشت.

وی افزود: از مرحوم فرزاد آثار متعددی از دوران تدریسش در مدرسه و ترجمه برای دانشجویان به یادگار مانده که امروز تنها تعدادی از آنها به نمایش در آمده است.

دائمی ادامه داد: درختان میوه‌های گرمسیری، پرورش و باغداری مرکبات، تراکتور و ماشین‌های کشاورزی، گیاهان دارویی و معطر، اصول نگهداری و تعمیر سیستم برق اتومبیل تنها تعدادی از آثار تالیفی و ترجمه شده توسط زنده یاد مهندس فرزاد بوده که امروز برای ما به یادگار مانده است.

وی سپس درباره دبیرستان ایرانشهر نیز گفت: ایرانشهر قدیمی‌ترین مدرسه فعال استان گلستان است که شروع فعالیت آموزشی در آن سال ۱۳۱۴ آغاز شد اما ساختمان فعلی آن با همین نقشه و معماری که همچنان پا برجاست به طور رسمی در ۲۰ مهر ماه ۱۳۱۷ افتتاح شد.

میز کتاب دانش آموز فقید دبیرستان تاریخی ایرانشهر گرگان دایر شد

سپس، هدایت الله امینیان، مدرس و عضو هیئت علمی دانشگاه گنبدکاووس و مدیر انتشارات نارنجستان و از دیگر دانش‌آموختگان دبیرستان ایرانشهر، نیز عنوان کرد: ساختمان دبیرستان در تاریخ ۱۲ دی ماه ۱۳۹۷ به شماره ثبت ۳۲۲۵۰ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

وی افزود: همچنین در جلسه ۱۶۸ رسمی و فوق‌العاده شورای شهر گرگان، روز تاسیس رسمی این دبیرستان (۲۰ مهرماه) در تقویم فرهنگی شهر گرگان به نام «روز دبیرستان ایرانشهر» نام‌گذاری شد.

امینیان ادامه داد: با اعلام مسئولان دبیرستان در حال حاضر با داشتن ۵۰۰ دانش آموز و با اجرای برنامه‌های متنوع آموزشی و پیاده کردن تمام ساحت‌های شش‌گانه تربیتی، همچون گذشته در تلاش است محیطی جذاب، سالم و دوست داشتنی برای امر آموزش و تربیت فرزندان امروز فراهم کند.

به گزارش ایبنا، دبیرستان «ایرانشهر» قدیمی‌ترین و نخستین بنایی است که اختصاصاً باهدف راه‌اندازی مدرسه بنا شد. کلنگ تأسیس این دبیرستان در سال ۱۳۱۶ با حضور علی‌اصغر حکمت وزیر فرهنگ آن زمان به زمین زده شد و ساختمان آن در دوطبقه بنا و معماری آن اقتباسی از معماری ایران عصر پهلوی اول است.

از سال ۱۳۹۰ کار مرمت و مقاوم‌سازی این مدرسه آغاز و سرانجام با صرف اعتباری بالغ‌بر یک میلیارد تومان بودجه توسط اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان گلستان موردبازسازی و مقاوم‌سازی قرار گرفت.

میز کتاب دانش آموز فقید دبیرستان تاریخی ایرانشهر گرگان دایر شد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها