یکشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۶
کالبدشکافی تاریخی از رژیم صهیونی

محمدصادق علیزاده در یادداشتی چنین نوشته است که خواندن «بذرهای توطئه» مثل این می‌ماند که پدیدۀ اسرائیل و صهیونیسم را زیر عدسی میکروسکوپ با توان بالا بگذاریم و دست به یک کالبدشکافی تاریخی بزنیم.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - محمدصادق علیزاده: برق سه فاز از همه‌جایم پرید: ۲۵۰۰ تومان! حالا درست است گذرم به کتاب‌فروشی که می‌افتد اول از همه پی کتاب‌های قیمت قدیمی‌ام ولی صادقانه اعتراف کنم انتظار این یک قلم را نداشتم. همراه گروه رسانه‌ای کنگرۀ شعر مقاومت به کرمان آمده بودیم. دبیرخانه جشنواره صبح روز دوم یا سوم اهالی رسانه را به خط کرد برای دیدوبازدید از اماکن تاریخی شهر. به‌قاعدۀ همیشگی که در چنین مواقعی، تنهایی یا در معیت دو سه نفر چرخیدن در شهر را به همراهی با دیگران ترجیح می‌دهم، از همراهی با قاطبه کاروان سر باز زدم و قدم‌زنان راه خویش را گرفتم و در میانۀ همین قدم‌زدن بود که فروشگاه خستۀ انتشارات اطلاعات به تورم خورد و حالا هم یافتن تعدادی لعبت ناب در حوزۀ تاریخ سیاسی با قیمت قدیم و درو کردن همه‌شان و صد البته که گل سرسبدشان هم همین لعبت ۲۵۰۰ تومانی بود: بذرهای توطئه!

به چه کار می‌آید؟

رژیم صهیونی زخم کاری این روزهای منطقه است که مدام از آن چرک و خون بیرون می‌زند. فرقی هم نمی‌کند موضع ایدئولوژیکی ما در برابر این زخم کاری چیست. مدافع حقوق فلسطینیان باشیم یا نباشیم بر سر این موضوع توافق جمعی است که این منازعه یکی از زخم‌های کاری دنیاست که بعد از ۷۰ سال رو به بهبود نرفته است. عرب و عجم و فرنگی هم در این موضوع متفق‌القولند حال یکی آن را منازعه اسرائیل و اعراب می‌داند و دیگری منازعه پروژۀ استعمار در غرب آسیا و سومی هم خشونت‌طلبی فلسطینی و دولت یهود. اجمالاً دعوایی بر سر اسم این منازعه ندارم. نفس وجود واژۀ منازعه یا کلمات هم‌معنا برای توصیف وضعیت این پدیده نشان می‌دهد که همگی بر زخم بودن این پدیده توافق دارند. حال تا اینجا را ک با هم موافق بودیم اجازه بدهید بحث را یک قدم دیگر جلو ببرم. این زخم یا دمل چرکین و خونین یک‌شبه که به وجود نیامده؟ آمده؟!

فی‌الواقع این‌طور نبود که فرد یا کسانی از گرد راه برسند و به یک‌باره با فشار دادن یک دکمه خواسته باشند یک زخم چرکین در منطقه ایجاد کنند. زخم ژئوپلیتیک غرب آسیا یک فرایند را طی کرده. آلوده و بعد عفونی شده و وقتی که به عفونت به مغز استخوان رسیده و درد حس شده آن‌وقت بوده که آناتومی منطقه واکنش نشان داده. «بذرهای توطئه» شرح این آلودگی و عفونت است. اینکه چگونه آناتومی سواحل شرقی مدیترانه در فلسطین از ابتدای قرن بیستم آلوده و بعد هم عفونی شد. آنچه هم که امروز و نسل ما می‌بینید از کشت و کشتار و جنگ و بحران همگی عوارض آن بحرانند. «بذرهای توطئه» دست مخاطب را می‌گیرد و به فلسطین ابتدای قرن بیستم می‌برد و اینکه چگونه یک غدۀ آلوده با کاشت در آناتومی فلسطین در دهه‌های بعد با کمک بریتانیایی‌ها، فرانسوی‌ها و آمریکایی‌ها رشد کرد و متاستاز کرد تا امروز که تبدیل به یک دمل پر از چرک و خون شده.

کالبدشکافی تاریخی از رژیم صهیونی

اسرائیل زیر عدسی میکروسکوپ

خواندن «بذرهای توطئه» مثل این می‌ماند که پدیدۀ اسرائیل و صهیونیسم را زیر عدسی میکروسکوپ با توان بالا بگذاریم و دست به یک کالبدشکافی تاریخی بزنیم. این شکلی به‌وضوح می‌توان اسپرم‌های استعمار را در نطفۀ تشکیل‌دهندۀ اسرائیل دید. اینکه بریتانیای کبیر چطور سایۀ خود را تحت لوای دولت قیمومیت روی جغرافیای فلسطین گستراند و برخلاف دیگر جغرافیاهای استعماری نظیر عراق و اردن هاشمی که آدم‌های وابستۀ خود را در قامت پادشاه و استقلال ظاهری در این کشورها کاشت اما بی‌خیال فلسطین نشد تا در ادامه میخ پروژۀ یهودیت سیاسی که از هم‌دستی استعمار و سرمایه‌داری حاصل آمده بود به معنای اتم و اکمل کلمه در این منطقه فرو رود بدون اینکه کسی نظر و رأی و خواست فلسطینی‌هایی را خواسته باشد که در آغاز دولت قیمومیت انگلیسی در سال ۱۲۹۹ شمسی کمتر از ۱۰ درصد جمعیت یهودی داشت.

به شرطها و شروطها

اوضاع به‌قدری حیرت‌آور است که حتی سند قیمومیت بر فلسطین که مُهر جامعۀ ملل – سلف ناصالح سازمان ملل ناصالح کنونی – رویش خورده مشروط به تشکیل وطن ملی یهود بوده. یعنی جامعۀ ملل حکم قیمومیت این منطقه را به شرطی برای انگلیس زده که یکی از مأموریت‌هایش تشکیل وطن ملی برای یهودیان باشد روی زمین غصبی اعراب فلسطینی! نکتۀ جالب‌تر آنکه سایر کشورها از ایالات متحدۀ امریکایِ راست تا اتحاد جماهیر شورویِ چپ همگی بلااستثنا با این شروط همراه شده‌اند و حتی یک نفر هم پیشنهاد نکرده که از ۵۸۰ هزار سکنۀ مسلمان و حدود ۵۰ هزار یهودی و مسیحی فلسطینی بپرسند این الگویی که برایتان بُرش زده‌ایم اندازۀ تن‌تان هست یا نه. اوضاع به‌قدری فاجعه‌بار بوده که قیّم انگلیسی وقت فلسطین حتی برای تشکیل مجمع مشورتی که قرار بوده صرفاً به حاکم انگلیسی مشورت دهد و قدرت اجرایی هم نداشته هم سمت صندوق رأی و انتخابات نرفته. دلیلش چیست؟! به نقل از اسناد وزارت خارجۀ بریتانیا در همین کتاب نقل شده که اگر پای دموکراسی به این موضوعات باز شود پروژۀ صهیونیسم زمین می‌خورد.

این وسط نباید یک مسئله را از یاد برد که مؤلف انگلیسی کتاب - خانم دورین اینگرامز – تمام روایت خود را بر مبنای اسنادی انجام داده که وزارت خارجه انگلیس منتشر کرده است. به همین دلیل است که یکی از خوانندگان کتاب در سایت آمازون با دادن ۵ ستاره به آن نوشته: «یک کتاب بدون هیچ تحلیلی برای شناخت ماهیت دولت ترور!» خوانندۀ انگلیسی‌زبان دیگری هم در گودریدز – شبکۀ اجتماعی کتاب‌خوانان دنیا – در تشریح کتاب چنین نوشته است: «بینش و درکی شگفت‌انگیز از دوره اولیه سلطه بریتانیا بر فلسطین و اینکه صهیونیست‌ها چگونه بنیان دولت امروزی اسرائیل را بنا نهادند. متنی بسیار مهم برای کسانی که به دنبال درک مدیریت نظامی بریتانیا در فلسطین از سال‌های ۱۹۱۷ تا ۱۹۲۰ در منطقه هستند. منابع خام اولیه – اسناد وزارت خارجه انگلیس - با پاراگراف‌های فوق‌العاده زمینه‌ای برای کمک به پیشبرد روایت درهم‌آمیخته شده‌اند و به‌راحتی قابل فهم هستند.»

همۀ موارد فوق‌العادۀ بالا را بگذارید کتاب این موضوع که این لعبت فوق‌العاده هنوز که هنوز است در ۲۴۶ صفحۀ قطع رقعی و قیمت فوق‌العادۀ ۲,۵۰۰ تومان در همین فروشگاه انتشارات اطلاعات در راستۀ انقلاب دارد عرضه می‌شود. حسین ابوترابیان ترجمۀ کتاب را بر عهده داشته است. متن ترجمه نرم و روان است. نشانه‌ای از آنکه مترجم تمام همت و تلاشش را برای ترجمه به کار بسته است. کتاب را هم که انتشارات اطلاعات روانۀ بازار نشر کرده. آب دست‌تان دارید زمین بگذارید و بروید پی تهیه کتاب اگر علاقه‌مند به کالبدشکافی تاریخی اسرائیل هستید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها