سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۰
کتاب «خواهران در آن سوی مرزها» رونمایی شد

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در زیمبابوه، مراسم اختتامیه و اهدای جوایز برگزیدگان مسابقه مشترک با شبکه حمایت از نویسندگان زن آفریقا را با رونمایی از کتاب مشترک منتشر شده، در گالری ملی هنر زیمبابوه در حراره برگزار کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا عباس نوازانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در زیمبابوه در مراسم اختتامیه مسابقه و رونمایی رسمی این کتاب اظهار داشت: این پروژه فرصتی برای تبادل خلاقانه و همکاری‌های بیشتر فراهم می‌کند و داستان زنانی را به تصویر می‌کشد که با عزمی استوار، بر چالش‌ها غلبه کرده و الهام‌بخش نسل‌های آینده شده‌اند.

وی افزود: علیرغم تبلیغات مغرضانه رسانه‌های غربی علیه زنان ایرانی، واقعیت چیز دیگری است و زنان ایرانی با حفظ ارزش‌های دینی و عفت خود در تمامی عرصه‌های اجتماعی حضور فعالی دارند.

نوازانی همچنین از جنایات رژیم صهیونیستی علیه زنان فلسطینی ابراز تأسف کرد و گفت: در دنیای امروز شاهد جنایات هولناکی علیه زنان و کودکان هستیم. رژیم اسرائیل بیش از ۴۳ هزار نفر را کشته که ۷۰ درصد از آن‌ها زنان و کودکان بوده‌اند. چه کسی مسئول این کشتارهاست؟ چرا برخی دولت‌ها در برابر این فجایع سکوت می‌کنند؟

حمید بختیار رایزن فرهنگی ایران در زیمبابوه در سخنانی، گفت: این رویداد گواهی بر قدرت تجارب مشترک و روحیه ماندگار زنان است و نقطه عطفی در تقویت همکاری‌های مشترک در حوزه فرهنگی و هنری به شمار می‌رود.

وی همچنین بیان کرد: زنان ایران و زیمبابوه با آثار ادبی و روایت‌های هنری خود به موضوعات مختلف نگاهی منحصر به فرد بخشیده‌اند و خوانندگان را تحت تأثیر قرار داده‌اند.

بختیار در خصوص پس‌زمینه این رویداد گفت: این ابتکار فرهنگی شامل مسابقه‌ای است که بر داستان‌های موفق زنان ایرانی و آفریقایی متمرکز است و در حین حال به تصویری از واقعیت‌های زندگی زنان فلسطینی که مدت‌ها است تحت بمباران رژیم صهیونیستی قرار گرفته‌اند، می‌پردازد.

وی اضافه کرد: هدف از انتشار این کتاب، مستندسازی این دستاوردهای خارق‌العاده و تقویت گفت‌وگو میان ملت‌های مختلف است که به نفع نسل حاضر و آینده خواهد بود.

بختیار ابراز امیدواری کرد که از طریق رونمایی این کتاب، آگاهی درباره توانمندسازی زنان از طریق فرهنگ‌های پویا افزایش یابد و روایت‌ها و دیدگاه‌های آنان در زمینه جنسیت، فرهنگ و توسعه اجتماعی-اقتصادی به اشتراک گذاشته شود.

در ادامه، ثبانی ملیلو، هماهنگ‌کننده شبکه نویسندگان زن آفریقا، گفت: این پروژه کتاب، فرصتی برای نزدیک‌تر شدن زیمبابوه و ایران از طریق نوشته‌های ادبی است. انتشار این کتاب راهی مؤثر برای مشارکت در برنامه تبادل فرهنگی خواهد بود و از رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از این پروژه مشترک تشکر می‌کنم.

همچنین، زهرا سادات میرهاشمی، رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا (س) در این مراسم به بیان دستاوردهای زنان ایرانی و معرفی ظرفیت‌های دانشگاهی ایران پرداخت.

اعضای شبکه حمایت از نویسندگان زن آفریقا، هنرمندان، شاعران، علاقه‌مندان به ادبیات، موسیقیدانان و دانش‌آموزان مدارس مختلف نیز در این رویداد حضور داشتند.

این مسابقه، تلاشی مشترک بین رایزنی فرهنگی ایران در زیمبابوه و شبکه حمایت از نویسندگان زن آفریقا، با همکاری اداره ارتباطات فرهنگی بین‌المللی زنان و خانواده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است که با هدف تقویت همکاری و تبادل فرهنگی و تشویق نویسندگان و هنرمندان، به منظور آشنایی با زن مسلمان و معرفی جایگاه زنان در جامعه ایران و همچنین در راستای همبستگی با زنان در فلسطین اجرا شد.

در این مسابقه مشترک، بیش از ۱۵۰ اثر در سه حوزه داستان نویسی، شعر و نقاشی دریافت شد. سپس تیمی از استادان به داوری آثار پرداخته و فهرستی کوتاه از ۲۰ داستان کوتاه و شعر ارائه دادند.

همچنین، ۹ اثر برای چاپ در کتاب انتخاب و به تمامی برگزیدگان گواهینامه و جوایزی اهدا شد.

کتاب رونمایی شده با عنوان «خواهران در آن سوی مرزها» (Sisters across borders) از دو بخش تشکیل شده که بخش اول به نگاه اسلام به زن و خانواده و دستاوردهای ایران پس از انقلاب در حوزه زنان می‌پردازد و در بخش دوم داستان‌های برگزیده مسابقه مشترک، منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها