جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۵
بزرگی در جهان ظهور می‌کند تا کودک‌کشی ممنوع باشد

دبیر چهل‌ویکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: شعار جشنواره امسال «پذیرای جهان خیال‌انگیز تو» بود. البته می‌دانیم که جهانی که این روزها در آن زندگی می‌کنیم، آن‌طور که باید خیال‌انگیز نیست. اما امیدواریم روزی فرا رسد که جهان خیال‌انگیزتر شود، و بزرگی در جهان ظهور کند که همچون یک فستیوال، فراخوان دهد و کودک‌کشی را ممنوع کند. ان‌شاءالله روزی فرا خواهد رسید که دیگر شاهد این روزهای تلخ نباشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ آیین افتتاحیه چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران امروز جمعه ۲۷ مهر ماه با حضور جمعی از سینماگران و مدیران سینمایی در سالن شماره ۹ پردیس سینمایی گالری ملت برگزاری شد.

پس از قرات قرآن و سرود ملی ایران، کلیپی از واکنش کودکان نسل جدید به بی‌عملی بزرگسالان نسبت به نسل‌کشی و کودک‌کشی پخش شد.

مهدی آذر پندار دبیر چهل‌ویکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: بسم الله الرحمن الرحیم؛ عرض سلام و احترام. خیلی خوش آمدید. مجری برنامه به فیلمسازان کوتاه سلام ویژه‌ای عرض کرد و من هم به سهم خودم خوش آمد می‌گویم. همچنین می‌خواهم سلام ویژه‌ای به عکاسان حاضر در اینجا عرض کنم، مهمانان ویژه جشنواره که امسال به واسطه برگزاری اولین جشنواره عکس تهران، حضور جدی دارند و مهمان عزیز ما هستند. به همه عزیزانی که از استان‌ها، از تهران و حتی چند مهمان خارجی در این جمع حاضرند، خوش‌آمد می‌گویم. به ویژه اساتید و اعضای هیئت انتخاب و داوری که بزرگواری کرده و ما را سرافراز کرده‌اند. حضورتان قوت قلب ماست و ما از این حضور بسیار خرسندیم.

وی افزود: در ابتدا لازم می‌دانم از همه کسانی که کمک کردند تا این جشنواره به دوره چهل و یکم برسد، تشکر کنم. ما حقیقتاً میراث‌دار زحمات آن‌ها هستیم. همچنین باید به دو عزیز بزرگوار که سال‌های گذشته همراه ما بودند، اشاره کنم. اولین آن‌ها سعید اسماعیلی است که به افتخار بازنشستگی نائل شده‌اند و حضورش در اینجا دلگرمی ماست. دیگری، خانم فلکیان است که به دلیل عمل جراحی در شهر یزد حضور دارند و در اینجا در خدمتشان نیستیم، ولی همیشه همراه ما بودند.

آذر پندار گفت: در نهایت از شما بسیار سپاسگزارم که جشنواره را اینقدر تبلیغ کردید و با استوری‌ها و تلاش‌هایتان باعث شدید تقریباً هیچ جای خالی برای خرید بلیت باقی نماند. اکنون ما درگیر سانس‌های فوق‌العاده هستیم و از شما بابت این همه تبلیغ و حمایت تشکر می‌کنیم.

وی افزود: شعار جشنواره امسال «پذیرای جهان خیال‌انگیز تو» بود. البته می‌دانیم که جهانی که این روزها در آن زندگی می‌کنیم، آن‌طور که باید خیال‌انگیز نیست. اما امیدواریم روزی فرا رسد که جهان خیال‌انگیزتر شود، و بزرگی در جهان ظهور کند که همچون یک فستیوال، فراخوان دهد و کودک‌کشی را ممنوع کند. ان‌شاءالله روزی فرا خواهد رسید که دیگر شاهد این روزهای تلخ نباشیم.

دبیر چهل‌ویکمین جشنواره فیلم کوتاه گفت: ما در جشنواره از سه سال پیش اعلام کردیم که برای جلوگیری از تکرار رنج‌ها و خاطرات تلخ، فیلم‌هایی که در آن‌ها کودک‌کشی به تصویر کشیده می‌شود، نمایش نخواهیم داد. اما متأسفانه هنوز هر روز، جلوی چشم میلیاردها بیننده، شاهد این جنایت‌ها هستیم. ان‌شاءالله بزرگی خواهد آمد و جهان ما خیال‌انگیزتر خواهد شد.از همه شما بسیار سپاسگزارم. خیلی متشکرم.

در ادامه آیین نکوداشت محمدجعفر باقری‌نیا نیز با حضور مهدی آذرپندار و محمدرضا عرب و محمدعلی باشه‌آهنگر و همسر و دختر محمدجعفر باقری‌نیا برگزار شد و همسر محمدجعفر باقری‌نیا مطرح کرد: من نه تنها فقدان شخصی، بلکه از دست دادن منبعی از خلاقیت و الهام را تجربه می‌کنم. هنرمندی که با دوربین و داستان‌هایش زندگی را رنگین‌تر می‌کرد و در هر اثرش بخشی از روح خود را به جا می‌گذاشت. محمد جعفر باقری‌نیا تا واپسین روزهای زندگی، حتی در بستر بیماری، برای خلق «اسد» تلاش کرد. مطمئنم که روح این هنرمند عاشق در اینجا حضور دارد و باور دارم که عشق و هنرش هرگز از بین نخواهد رفت.

وی افزود: هفته گذشته، در همین لحظه، ما او را از دست دادیم. از مهدی آذرپندار، مدیرعامل محترم انجمن سینمای جوانان و جناب آقای سعید نجاتی، رئیس کانون دانش‌آموختگان و همچنین آقای عرب که در اولین ساعات بیماری آقای باقری‌نیا حضور داشتند و در کنار من در این روزهای سخت بودند، سپاسگزارم. ممنونم که ما را تنها نگذاشتید و در کنار من بودید و امروز به من لقب بانوی صبور دادید. بسیار متشکرم. الهی که روحش شاد باشد.

پس از آن فیلم کوتاهی در مورد نیما عباس‌پور پخش شد و با حضور جمعی از مسئولان و هنرمندان آیین نکوداشت نیما عباس‌پور انجام شد.

پس از آن آیین بزرگداشت بهاره للهی با حضور اصغر فارسی، علیرضا معتمدی، نادره ترکمانی و مهدی آذرپندار و با حضور مادر و پدر وی برگزار شد.

مادر بهاره للهی گفت: علت نامیدن او بهار این بود که همیشه در جان و روح ما بهاری بود. خداوند تقدیر و سرنوشت هر کس را در تقویم روزهایش نوشته، و برای بهار جان ما نیز چنین بود. بهار دختری عاشق سینما و هنر بود، فردی مستقیم و پایبند به اخلاق. او پر از استعدادهای نهفته، پر از شور و هیجان، و بسیار با اراده و محکم بود.

وی افزود: بهار در رشته خود بسیار توانمند و پرکار بود و علی‌رغم تمام سختی‌ها و ناحقی‌هایی که در این مسیر وجود داشت، هرگز ناامید نشد. او همیشه به کشور و هنر کشورش فکر می‌کرد و هیچ‌گاه در کار خود کوتاهی نمی‌کرد. بهار استاد ارزشمندی بود که خدمات زیادی به کشور و هنر آن ارائه داد. او انسانی درستکار، صادق و دلسوز بود که متاسفانه در این دنیا جایگاهی نداشت و جای او بالاتر از این دنیای فانی بود. اما در آینده به نیکی از بهار و آثارش یاد خواهد شد و یاد او همیشه زنده خواهد ماند.

مادر بهاره للهی تصریح کرد: قدردانی می‌کنم از بهارمان که وقتی در کنار ما بود، افتخاری برای خانواده و جامعه سینما بود و با رسیدن پاییز عمرش، در مسیر رسالت خود باعث افتخار کشورش شد. همچنین از کسانی که این یادبود زیبا را برای بهار عزیزمان برگزار کردند، صمیمانه سپاسگزارم. دست همگی شما درد نکند، بسیار ممنون.

در ادامه فرهاد سلیمانی دبیر نخستین جشنواره عکس تهران مطرح کرد: افتخار دارم؛ اعلام کنم که اولین جشنواره عکس تهران با پشتیبانی انجمن سینمای جوان ایران با موفقیت آغاز شد و همچنین نوید تأسیس آژانس عکس تهران را بدهم؛ فضایی که برای ورود عکاسان جوان به عرصه حرفه‌ای عکاسی و ارائه آثارشان فراهم خواهد شد.

وی افزود: جشنواره عکس تهران اولین گام خود را با قدرت برداشت و استقبال کم‌نظیری از آن شد. به عنوان کسی که بیش از ۲۷ سال در داوری حضور نداشتم، به دلیل علاقه‌ام به انجمن سینمای جوان ایران، مشتاقانه در این جشنواره حضور یافتم و به کمک پرداختم.

سلیمانی گفت: در بازدید امروز از برخی راه‌یافتگان جشنواره، شاهد بودم که بسیاری از شرکت‌کنندگان تا پیش از این در هیچ جشنواره‌ای حضور نداشتند. اما به دلیل فضای امن و دوست‌داشتنی انجمن سینما جوان، در این رویداد شرکت کرده‌اند. جشنواره در دو بخش آزاد و «جوان ایرانی» برگزار شد. تعداد آثاری که به دست ما رسید، بیش از ۷۰۰۰ اثر از ۳۲۳ شرکت‌کننده بود که آمار کم‌نظیری به شمار می‌رود. به ویژه تعداد ۵۲۵ مجموعه و ۳۱۴۲ تک‌عکس که برای داوری ارسال شد، نشان‌دهنده استقبال بسیار خوب عکاسان است. در نهایت، ۹ مجموعه و ۴۲ تک‌عکس توسط داوران محترم، استاد محمودی، استاد مجید دوخته و استاد سید عباس هاشمی انتخاب شدند. داوری بسیار دشوار بود، چرا که کیفیت آثار بسیار بالا بود و می‌توان از این آثار چندین نمایشگاه ترتیب داد.

وی افزود: این استقبال را به فال نیک می‌گیرم و امیدوارم که جشنواره در سال‌های آینده نیز مانند جشنواره فیلم کوتاه که امسال چهل و یکمین دوره خود را تجربه می‌کند، به فعالیت خود ادامه دهد. همچنین از آقای شهبازی، دبیر اجرایی جشنواره و آقای سید وحید سید حسینی و همچنین آقای آذر پندار برای پشتیبانی‌های بی‌دریغشان تشکر می‌کنم. سپاس فراوان از همه عزیزانی که در این مسیر همراهی کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها