دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۷
اقتباس در فیلم مستند به سمت دایکیودراما می‌رود

کارگردان مستند «جشن سیاه» مطرح کرد: نمی‌دانم مفهوم اقتباس در ساخت فیلم مستند و داستانی چقدر مشابه است اما آنچه که مشخص است در فیلم مستند کارگردان از داستان‌های واقعی و حقایق پیرامون آن نگاه خودش را اقتباس می‌کند. در واقع شما روایت خلاقانه کارگردان از آن داستان واقعی را می‌بینید.

آرمان قلی‌پور دشتکی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) عنوان کرد: فیلم مستند «جشن سیاه» را در ۱۷ دقیقه براساس یک حادثه واقعی ساخته‌ام. این فیلم در بخش ملی جشنواره چهل و یکم فیلم کوتاه تهران و در بخش مستند شرکت کرده‌است.

وی در رابطه با رسم غلط تیراندازی در مراسمات شادی و عزا در اقوام ایران توضیح داد: در یکی دو دهه اخیر در اقوام ایرانی و نه تنها در چهارمحال و بختیاری و به صورت پررنگ در منطقه زاگرس با پدیده‌ای به نام تیراندازی در مراسمات سور و سوگ روبرو هستیم. متاسفانه در این سال‌ها و در این مراسمات اتفاقات تلخ و ناگواری رخ داده است. بعضی از این اتفاقات منجر به مرگ یا نقص عضو افراد شده است. این حوادث از دو طرف موجب زیان است ازطرفی عده‌ای راهی زندان شده‌اند و از طرفی دیگر عده‌ای دچار غم از دست دادن عزیزشان هستند. هرچند تلاش‌های فراوانی برای براندازی این رسم‌ها شده و گاهاً این رسومات کمرنگ شده است اما همچنان در این مناطق ادامه دارد.

وی درباره اقتباس از داستان واقعی برای فیلم مستندش گفت: فیلم ما روایتی است از جریان دختر بچه ۱۱ ساله‌ای که به همراه خانواده‌اش در مراسم عزاداری شرکت می‌کند. در حین تشییع جنازه تیری به اشتباه از سمت کسانی که در این مراسم شلیک می‌کنند به قلب این دختر بچه اصابت می‌کند و جانش را از دست می‌دهد.

آرمان قلی‌پور دشتکی در ادامه عنوان کرد: پنجم مهر ماه سالگرد دهمین سال این اتفاق بود. چون ضارب به صورت غیرعمد قتل را مرتکب شده دو سال به زندان افتاده است و دیه‌ای هم به والدین دختر بچه پرداخت شده است. چیزی که در اینجا مهم است این است که یک خانواده داغ‌دار شده است نه تنها یک خانواده بلکه تمام دوستان آن دختر بچه هم تحت تاثیر این جریان قرار گرفته‌اند.

وی در پاسخ به این پرسش که اقتباس در ساخت فیلم مستند چقدر تاثیر دارد گفت: نمی‌دانم مفهوم اقتباس در ساخت فیلم مستند و داستانی چقدر مشابه است اما آنچه که مشخص است در فیلم مستند کارگردان از داستان‌های واقعی و حقایق پیرامون آن نگاه خودش را اقتباس می‌کند. در واقع شما روایت خلاقانه کارگردان از آن داستان واقعی را می‌بینید. در ساخت مستند گاهی هم کارگردان در مورد آداب و رسوم بختیاری در زمان‌های قدیم مطالعه می‌کند بعد آن را در زمان امروز و حال یاده کرده و از آن اقتباس می‌کند.

کارگردان فیلم مستند جشن سیاه در ادامه توضیح داد: اگر ما حوادثی را که در واقعیت اتفاق افتاده‌اند در مستند بازسازی کنیم و به سمت سندنگاری برویم، مسلماً جذابیت کار بیشتر می‌شود اما هزینه‌ها و بخش‌های تولیدی در این نوع مستندسازی سنگین‌تر می‌شود. این فیلم‌های مستند به سمت داستانی بیشتر متمایل هستند.

وی در پایان عنوان کرد: شاید شما ایده‌ای را از روی یک کتاب بگیرید و وقتی فیلم را می‌بینیم به یاد داستان آن کتاب بیفتیم اما این مستند بیشتر در دایکیو دراما کاربرد دارد ما چون در ساخت فیلم مستند بیشتر متعهد به ساخت واقعیت و مستند مشاهده‌گر هستیم کار برای اقتباس از روی کتاب سخت یا حتی غیر ممکن می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها