شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
ایران‌شناسان و ترکیه‌پژوهان به‌مناسبت سال فرهنگی ایران و ترکیه تجلیل می‌شوند

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آنکارا ضمن حضور در ساختمان جدید بنیاد عالی زبان، تاریخ و تحقیقات آتاترک با دریا ارس، رئیس این بنیاد دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سیدقاسم ناظمی، با تبریک اتمام ساخت بنای جدید بنیاد عالی آتاترک، برای دریا ارس رئیس بنیاد و کارشناسان این مرکز در انجام فعالیت‌های علمی و فرهنگی آرزوی موفقیت کرد.

ناظمی در ادامه با اشاره به نامگذاری سال ۲۰۲۵ به‌عنوان سال فرهنگی ایران و ترکیه گفت: در مذاکراتی که بین رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه انجام شد، توافقاتی برای برگزاری هر چه بهتر سال فرهنگی در دو کشور به عمل آمد و قرار است به زودی کارشناسان دو طرف برای بررسی امکانات و ظرفیت‌های دو کشور، دیدارهایی از کشور متقابل داشته باشند.

وی با اشاره به جایگاه بنیاد عالی آتاترک در عرصه فرهنگ ترکیه پیشنهاد کرد که مستقل از برنامه های وزارتخانه‌های فرهنگ دو کشور، برنامه‌های دیگری به صورت اختصاصی اما در چهارچوب سال فرهنگی، تعریف و به مورد اجرا بگذارند.

ناظمی در این چهارچوب پیشنهاد کرد که به مناسبت سال فرهنگی، از تعدادی از شخصیت‌های علمی و فرهنگی دو کشور که خدمات برجسته‌ای را به جامعه علمی انجام داده‌اند، تجلیل به عمل آید.

این پیشنهاد با استقبال رئیس بنیاد عالی آتاترک مواجه شد و مقرر شد دو طرف ضمن بررسی‌های کارشناسی تعدادی از شخصیت‌های برجسته دو کشور را برای انجام نکوداشت و تجلیل به یکدیگر معرفی کنند.

رایزن فرهنگی کشورمان از ارسال متن قرارداد همکاری بین انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و بنیاد عالی آتاترک خبر داد و افزود: متن قرارداد از طریق وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به سفارت ترکیه در تهران ارسال شده و در صورت آمادگی بنیاد عالی آتاترک، طرف ایرانی آماده امضای قرار داده است.

دریا ارس رئیس بنیاد عالی آتاترک نیز در این دیدار، اظهار کرد: در خصوص سال فرهنگی ۲۰۲۵ وزارت فرهنگ و گردشگری طی نامه‌ای از وی درخواست پیشنهاد برنامه کرده که وی نیز پیشنهاداتی را مطرح کرده است.

وی با اشاره به تأخیر در برگزاری دور جدید همایش روابط تاریخی و فرهنگی ایران و ترکیه که قرار بود به میزبانی شیراز برگزار شود، افزود: بنیاد تاریخ ترک منتظر جواب طرف ایرانی در این خصوص است.

از دیگر موضوعاتی که در این دیدار مطرح و مورد موافقت قرار گرفت، معرفی دو یا چند نفر از نخبگان ترکیه برای عضویت در فرهنگستان ادب فارسی بود که مقرر شد در این خصوص بررسی‌های لازم به عمل آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها