شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۶
 فشار نیروهای صهیونیستی، کتاب سنوار را از آمازون حذف کرد

هانیه کمری گفت: وقتی کتاب «خار و میخک» منتشر شد، فشار نیروهای صهیونیستی و لابی یهود باعث شد کتاب از تمام سایت‌ها از جمله سایت آمازون حذف شود و کتاب فروش آنلاین نداشته باشد!

هانیه کمری مترجم کتاب «خار و میخک» به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: این کتاب به پیشنهاد نشریه سوره در مجموعه سلوک برای ترجمه انتخاب شد. کتاب را چند روز بعد از این‌که یحیی سنوار، رهبر شاخه سیاسی حماس شد، برای ترجمه به دست گرفتم.

او درباره ویژگی‌های کتاب بیان کرد: این کتاب که قرار است در انتشارات سوره مهر منتشر شود، تاریخچه داستانی فلسطین و مقاومت است. خار و میخک از جنگ شش روزه در سال ۱۹۶۷ شروع می‌شود و تا انتفاضه ادامه می‌یابد. تمام وقایع این بازه زمانی از زبان یک خانواده آواره فلسطینی در یک اردوگاه بیان می‌شود. خانواده‌ای که هر یک از اعضای آن نماینده یک طیف فکری از مقاومت هستند.

این مترجم عنوان کرد: در آثاری که درباره فلسطین نوشته و به چاپ می‌رسد زندگی روزمره یک انسان فلسطینی را که تمام وقتش در اردوگاه می‌گذرد، نخوانده بودیم اما «خار و میخک» با بیانی ساده و خودمانی، زیست روزمره یک آواره فلسطینی را به تصویر می‌کشد که به نظرم از لحاظ سندیت تاریخی هم معتبر است.

هانیه کمری گفت: نوشتن یک کتاب در زندان قدرت‌نمایی سنوار را نشان می‌دهد. او به مدت ۲۳ سال در زندان به سر برد و این زمان را تلف نکرد و در زندان زبان عبری آموخت. پس از آن در بازجویی‌ها به زبان عبری پاسخ بازجوها را داد و چندین کتاب از عبری به عربی ترجمه کرد.

او ادامه داد: سنوار با نوشتن این رمان زندگی خودش را روایت کرده است. این نحوه بیان زندگی یک مبارز زندانی فلسطین قدرت‌نمایی سنوار را نشان می‌دهد.

این مترجم بیان کرد: بیان آنچه بر سنوار گذشت در دل یک رمان، تاثیرگذاری بیشتری دارد. ضمناً او پیش از این‌که یک فرد سیاسی باشد، ادبیات خوانده و ادبیات دریچه‌ای است که واقعیت یک جریان را بیان می‌کند. هر چند تاریخ را فاتحان می‌نویسند، اما برای یافتن حقایق تاریخی باید سراغ ادبیات رفت و در این میان ادبیات میراثی است که می‌ماند.

هانیه کمری درباره پررنگی وجه سیاسی سنوار بر شخصیت ادبی‌اش گفت: به نظرم به دلیل مسائل امنیتی است که چون سنوار یک رهبر نظامی است که نباید خیلی به چشم بیاید. نکته جالب اینجاست که وقتی کتاب «خار و میخک» منتشر شد، فشار نیروهای صهیونیستی و لابی یهود باعث شد کتاب از تمام سایت‌ها از جمله سایت آمازون حذف شود و کتاب فروش آنلاین نداشته باشد!

او در توضیحی درباره نام کتاب افزود: به نظر می‌آید انتخاب چنین عنوانی به دشواری‌ها و کامیابی‌هایی اشاره دارد که در مسیر مقاومت در کنار هم بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها