شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۳
تغییر مدل حکمرانی فرهنگی، بسیاری از مسائل عرصه فرهنگ را حل می‌کند

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ گفت: دیگر، تحول در حکمرانی عرصه فرهنگ یک امکان نیست، بلکه یک ضرورت تاریخی برای بقای فرهنگی، هویتی و تمدنی است. بسیاری از مسائل فرهنگی با تغییر مدل حکمرانی فرهنگی قابل حل است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا در این مراسم عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی وزارتخانه ضمن تقدیر و تشکر از وزیر فرهنگ و عرض خداقوت به احمدوند معاون سابق گفت: به ساحت قدسی شهدا، بالاخص شهدای مقاومت در برابر ظلم و استکبار ادای احترام می کنیم.

کلانتری بیان کرد: پیش از هر چیز از اعتمادی که استاد صالحی به بنده داشتند تشکر می‌کنم و امیدوارم پاسخگوی این اعتماد باشم و با همیاری سایر معاونان و ارکان وزارتخانه، بالاخص همکاران عزیز و شریفم در معاونت فرهنگی وزارتخانه، که نیکی و وصفشان را بسیار شنیدم و با بهره‌گیری از تجارب گذشتگان، فصل جدیدی را برای این معاونت رقم بزنیم.

معاون فرهنگی ادامه داد: با گوشت و پوست و استخوان با مضایق حوزه فرهنگ آشنا هستم، اما معتقدم اعتمادی که رهبر معظم انقلاب، ریاست جمهور و مجلس شورای اسلامی به وزیر فرهیخته فرهنگ دارند و ایشان را به نماد وفاق تبدیل کرده است.

وی بنیان شعار وفاق دولت چهاردهم را فرهنگی دانست و گفت: دستمایه مهمی است که می‌توان از خلال آن تحولاتی اساسی در عرصه حکمرانی فرهنگ را پی گرفت.

کلانتری افزود: مدتهاست که ضرورت بازنگری در مدل‌های قبلی حکمرانی فرهنگ، برای تمامی ذی‌نفعان و ذی‌ربطان این حوزه آشکار شده است و این بازنگری با توجه به فرآیندهای جهانی شدن، تحولات عمیق عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و با بسط و گسترش فناوری‌های جدید و همگرا، بالاخص فناوری‌های فضای مجازی و فناوری‌های اطلاعاتی و پردازشی تبدیل به امری حیاتی شده است.

وی افزود: دیگر، تحول در حکمرانی عرصه فرهنگ یک امکان نیست، بلکه یک ضرورت تاریخی برای بقای فرهنگی، هویتی و تمدنی است. بسیاری از مسائل فرهنگی با تغییر مدل حکمرانی فرهنگی قابل حل است.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه بیان کرد: با بررسی اولیه‌ای که بنده داشتم و قطعاً از خلال بررسی و استفاده از تجارب پیشینیان و پیشکسوتان و گفت‌وگو با همکاران متخصص و عزیزم در معاونت امور فرهنگی و تمامی کنشگران و حلقه‌های عرصه چاپ و نشر، شامل اصناف و اتحادیه‌ها و ناشران و نویسندگان و دیگر عزیزان تعمیق و تدقیق خواهد شد، حکمرانی و مدیریت در حوزه ماموریتی معاونت امور فرهنگی نیز محتاج تحولاتی است.

وی با اشاره به دارا بودن تجربه متراکم و متنوعی از مدیریت و حکمرانی فرهنگی در کشور اظهار کرد: هر یک مزایا و معایبی داشته‌اند. تجارب متنوعی در سایر کشورها و پهنه‌های فرهنگی نیز وجود دارد که بخشی از آن‌ها در قامت نظریه صورت‌بندی شده‌اند. باید تحلیل دقیق و واقع‌بینانه‌ای از راه پیموده شده و سایر تجارب داشت و بر آن اساس، مدل حکمرانی شایسته و متناسب با شرایط جدید را طراحی و اجرا کرد.

کلانتری افزود: اما باید بدانیم که از منظر روش‌شناختی، طراحی این مدل مطلوب، پشت درهای بسته و یا با اتکا به ظرفیت‌های فکری خاص و انحصاری صورت نمی‌پذیرد؛ بلکه این مدل باید با مشارکت تمامی ذی‌نفعان و ذی‌ربطان و در خلال فرایندی گفت‌وگویی، باز و شفاف صورت بگیرد تا استدلال‌ها محک و عیار بخورند و به اجماع نزدیک‌تر شویم.

معاون فرهنگی بیان کرد: باید بدانیم و از عمق وجود باور کنیم که راهی جز گفت‌وگو نداریم. چنین فرایندی ذاتی حوزه فرهنگ است. عرصه فرهنگ، عرصه گفت‌وگو، مشارکت، تفاهم و اجماع پس از گفت‌وگوهای انتقادی همه ذی‌ربطان و بازیگران است. به همین علت آزادی نیز با فرهنگ و تفکر پیوندی وثیق و ناگسستنی دارد.

وی با اشاره به اینکه منطق عرصه فرهنگ با منطق عرصه سیاست و اقتصاد متفاوت است، اظهار کرد: عرصه فرهنگ، عرصه مدارا، گفت‌وگو، استدلال و مفاهمه است. فرهنگ، منشا پایداری یک نظام اجتماعی است، حال آنکه منطق عرصه سیاست، زور و هدف آن دستیابی به قدرت است. منطق عرصه اقتصاد نیز تولید ثروت و ابزار تعامل آن پول است؛ بنابراین عرصه فرهنگی منطق، هدف و ابزارهایی متفاوت از عرصه‌های سیاسی و اقتصادی دارد.

کلانتری گفت: بدیهی است، این به معنای جداافتادگی و جزیره بودن عرصه فرهنگ نیست؛ بلکه به معنای تاکید بر لزوم هویت‌بخشی به عرصه‌ای است که در جهان جدید مورد هجمه عرصه سیاست و اقتصاد قرار گرفته است. و این هویت‌بخشی و تمایز عرصه فرهنگی، پیش‌نیاز هرگونه ارتباط معقول میان آن با سایر عرصه‌هاست.

وی افزود: پس از شناخت و اصالت‌بخشی به عرصه فرهنگ است که می‌توان به گفت‌وگو با سایر عرصه‌ها پرداخت و داد وستد معقول میان عرصه‌های مختلف را متصور شد. اقتصاد فرهنگ و سیاست فرهنگ که حاصل این دادوستد است، پس از بازشناسی و قبول وجود مستقل عرصه فرهنگ صورت می‌پذیرد.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: از محورهای تحول حکمرانی فرهنگ، بازپسگیری جغرافیای فرهنگ از یوغ و استعمار عرصه سیاست و اقتصاد است. باز هم عرض می‌کنم، بدیهی است که این به معنای سیاست‌زدایی و اقتصادزدایی از فرهنگ نیست، اما یقیناً مقابله آشکاری است با سیاست‌زدگی و اقتصادزدگی عرصه فرهنگ که در این زمینه ادبیات مشبعی وجود دارد و در فرصت‌های آتی باید بیشتر در این رابطه گفت‌وگو کنیم.

کلانتری یکی دیگر از محورهای تحول در حکمرانی فرهنگ، طراحی مدلی برای استفاده از ظرفیت همه ذینفعان و ذیربطان زیست بوم فرهنگ دانست و افزود: بالاخص زیست بوم چاپ و نشر و کتاب و حل تعارضات و اختلافات و هم افزایی آن‌ها است. مدلی که تنوع ذی‌نفعان و ذی‌ربطان را به‌عنوان واقعیت موجود به رسمیت بشناسد و با شیوه‌ای مشارکتی، گفت‌وگویی و شفاف سعی در هم‌افزایی آن‌ها داشته باشد تا بدین طریق از اختلافات میان نیروها و بازیگران فرهنگی متکثر، اختلاف میان بخش خصوصی، مدنی و دولتی، حتی اختلافات نسلی در حوزه نشر، اختلافات صنفی و اختلافات حوزه مجازی و واقعی نشر و دیگر اختلافات بکاهد.

وی در ادامه بیان کرد: این تنوع ذی‌ربطان و ذی‌نفعان و وجود ظرفیت‌هایی مانند اصناف و اتحادیه‌ها ذاتی جامعه جدید و فرصتی است برای حکمرانی کم‌هزینه، مشارکتی و پایدار. اساساً از منظر جامعه‌شناختی، نظام اجتماعی زمانی پایداری و تعادل خود را حفظ خواهد کرد که کارکرد این بخش‌های میانی را برسمیت شناخته و تا سرحد امکان از ظرفیت‌های آن‌ها استفاده و برخی وظایف خود را به آن‌ها واگذار کند؛ بنابراین باید به اصناف و اتحادیه‌ها اعتماد و به نحو مطلوب از توان و ظرفیت آن‌ها استفاده کرد.

وی افزود: این امکان، البته امروز به دلایل مختلف تبدیل به ضرورت و حتی اجبار شده است و در همین چارچوب ایده «دولت به مثابه پلتفورم» رونق یافته است که کارایی و شفافیت و مشارکت را به‌همراه داشته است. بدانیم اگر در این مسیر گام برنداریم، «پلتفورم به مثابه دولت» مستقر خواهد شد و تمام ابزارهای انحصاری حاکمیتی را نیز از دست خواهیم داد.

کلانتری اظهار کرد: یکی دیگر از محورهای تحول، تقویت زیست‌بوم فرهنگی با تامین زمینه‌های نوآوری فرهنگی، صنایع خلاق و فناوری‌های نرم بالاخص در صنعت چاپ و نشر و استفاده از ظرفیت‌های استارتاپی است که در این زمینه پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد می‌توانند کمک شایانی داشته باشند.

معاون امور فرهنگی محور دیگر تحول حکمرانی فرهنگ را توجه به عدالت فرهنگی دانست و گفت: عدالت جغرافیایی، عدالت جنسی، عدالت قومی، عدالت نسلی و سایر ابعاد عدالت. البته کارهای خوبی انجام شده، اما فاصله زیاد است. احساس تبعیض و طردشدگی خوب نیست. از اهداف انقلاب این موضوع بوده و رهبر معظم در بیانیه گام دوم بالصراحه این موضوع را متذکر شدند و نارضایتی خود را اعلام کردند.

معاون امور فرهنگی افزود: موارد دیگری در موضوع ضرورت و محورهای تحول حکمرانی عرصه فرهنگ وجود دارد که به علت ضیق وقت از آن‌ها می‌گذرم؛ ان‌شاالله در فرصت‌های دیگر در این باره گفت‌وگو می‌کنیم.

وی تاکید کرد: چنین تحولات و اقداماتی تنها با یک مدیریت مشارکتی و استفاده از تمام ظرفیت‌های درون سازمانی مقدور خواهد بود؛ بنابراین تکریم همکاران، استفاده از توانمندی‌ها و تخصص آن‌ها و مهیا نمودن شرایط رشد و شکوفایی توانمندی‌های آن‌ها از پیش‌نیازهای هرگونه تحولی است. باید باور داشته باشیم که ما هم سرنوشتیم و بهترین سرنوشت با مشارکت و مسئولیت همگان رقم می‌خورد.

تغییر مدل حکمرانی فرهنگی، بسیاری از مسائل فرهنگی را حل می‌کند

در این دوره، نسبتی ارتقا بخش با اجزا فرهنگی داشتیم

یاسر احمدوند، معاون پیشین امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در دوره مسئولیت بنده در معاونت فرهنگی تلاش بر این بود که نسبت بین معاونت فرهنگی و مرتبطین این معاونت، دارای تعریف درست برمبنای اسناد بالادستی به ویژه قانون تشکیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد.

وی افزود: در این مسیر با همه صنوف فرهنگی که به نوعی نسبتی با این معاونت داشتند دارای نسبت مشخص بودیم و تعریف داشتیم و این یک نسبت متعامل ارتقا بخش بود.

احمدوند بیان کرد: در این دوره سامانه بازار کتاب، تلویزیون کتاب، نهاد تکتا، خانه‌چاپ و خانه عروسک، جشنواره ملی کودک ونوجوان و راه‌اندازی شبکه زنجیره فروش کتاب از جمله فعالیت‌های تاسیسی ما بود.

معاون پیشین امور فرهنگی وزیر فرهنگ اظهار کرد: به اموری مانند نمایشگاه کتاب تهران، نمایشگاه‌های خارج از کشور و استانی با نگاه تحولی و ارتقا بخش پرداخته شد.

وی ادامه داد: برای مباحثی مانند ممیزی هم راهبرد و تدبیر اندیشه شد و در مسیر حل راهبردی مسئله ممیزی با لحاظ مسئله‌های فرهنگی با مبانی درست مورد نظر ما حرکت کردیم.

احمدوند گفت: در این دوره نسبت به مسائل و مشکلات، شناخت وجود داشت و برای موضوعات مختلف برنامه‌ریزی راهبردی وجود داشت و برای حل مسائل مسیر، زمان‌بندی و شیوه اجرا در نظر گرفته شده بود.

معاون پیشین امور فرهنگی وزارت فرهنگ اضافه کرد: توجه به حل مسئله کاغذ و تولید کاغذ ملی به‌عنوان یکی از اولویت‌های مهم در معاونت فرهنگی دنبال شد و دستاوردهای ملی در این زمینه حاصل شد.

وی گفت: همه فعالیت‌های این دوره در شرایط ویژه‌ای دنبال شد که خوشبختانه در معاونت فرهنگی کمتر چالش به‌وجود آمد و این نتیجه همدلی خوبی بود که بین معاونت فرهنگی و اجزا وزارت فرهنگ وجود داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها