دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۴
قطع رگ حیات یک صنف فرهنگی!

مدیر کتابفروشی فرهنگستان نوشت: «فروش کتاب درسی برای کتاب درسی‌فروشان مانند خون در رگ‌های آدمی است، رگ حیاتی این صنف را قطع کردند؛ چند هزار نفر از راه فروش کتاب درسی در سراسر کشور گذران زندگی می‌کردند.»

سرویس مدیریت کتاب خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - حسن رحیمی، مدیر کتابفروشی فرهنگستان و نماینده کتاب‌فروشان کتاب درسی: این‌روزها مشکلات کتابفروشان و نوشت‌افزارفروشان کم نیست، دغدغه‌هایی از جنس فروش کتاب، نبود نظارت بر فروش کتاب از سوی مدارس و چند نکته دیگر که هر یک داستانی در دل خود دارد و باری به دوش کتاب‌فروشان می‌گذارد.

نکته‌ای که در این زمینه وجود دارد این است که وقتی گوشت در قصابی‌ها، مواد غذائی در خوار و بارفروشی‌ها، میوه در میوه‌فروشی‌ها، دارو در داروخانه‌ها و ابزار در ابزارفروشی‌ها فروخته می‌شود. چرا کتاب در کتابفروشی‌ها فروخته نشود؟

تجربه‌های موفق نشان می‌دهد که فروش کتاب در همه جا (خصوصاً در مدارس) موجب نابودی این شغل فرهنگی شده است، از بدو تألیف کتاب درسی تا شروع و تأسیس سازمان چاپ و نشر کتاب درسی، فروش آن با این دو صنف بوده است. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، کتاب‌های ابتدایی به علت رایگان بودن و نداشتن قیمت پشت جلد در مدارس توزیع می‌شد و از کلاس هفتم تا دوازدهم همواره در اختیار کتاب‌فروشان بود.

حال در چند سال گذشته فروش کتاب درسی را که همه وزرا، وکلا، پزشکان، مهندسان، سیاستمداران و با سوادان کشور از همین فروشگاه‌ها تهیه کرده‌اند و خاطراتی هم از خرید کتاب درسی دارند گرفته و در اختیار آموزش و پرورش قرار داده‌اند. کمااینکه فروش کتاب درسی و کمک آموزشی که در مدارس به فروش می‌رسد، موجب قرار گرفتن کتاب درسی‌فروشان در تنگنای مالی و بعضاً ورشکستگی شده است.

اما آیا آقایانی که دستور فروش کتاب درسی در مدارس را داده‌اند به مشکلات این صنف واقف هستند و می‌دانند چه بر سر این صنف می‌آید یا اینکه خواسته آن‌ها نابودی این صنف‌ها است، زمانی که کتاب در اختیار کتابفروشان بود در طول سال تحصیلی هر دانش‌آموزی که کتابی را گم می‌کرد یا به هر دلیلی از بین می‌رفت مراجعه می‌کرد و با همان قیمت به راحتی پشت جلد کتاب را خریداری می‌کرد.

اما اینک کتاب درسی با تأخیر زیاد توزیع می‌شود و اگر کتابی مورد نیاز دانش‌آموزان باشد باید چند برابر قیمت و با زحمت زیاد از بازار آزاد تهیه کنند، همه کتاب درسی‌فروشان، همیشه متعهد بودند و کتاب‌هایی را که سازمان چاپ و نشر کتاب درسی در اختیارشان قرار می‌داد در اسرع وقت و در زمان تعیین شده با قیمت پشت جلد بین دانش‌آموزان توزیع می‌کردند.

کتاب درسی‌فروشان متعهد می‌شوند که اگر کتاب درسی فروش تخلفی کرد او را به مراجع ذی‌صلاح معرفی کنند، کما اینکه هزینه‌هایی هم بعضی مدارس در تحویل کتاب به خانواده‌ها تحمیل می‌کنند، تخلفاتی هم رخ می‌دهد و هزینه گزافی به خانواده‌ها تحمیل می‌کنند.

فروش کتاب درسی برای کتاب درسی‌فروشان مانند خون در رگ‌های آدمی است، رگ حیاتی این صنف را قطع کردند. چند هزار نفر از راه فروش کتاب درسی در سراسر کشور، گذران زندگی می‌کردند. به همین دلیل درخواست عاجلانه داریم که کتاب درسی را به کتاب درسی فروشان باز گردانید که حق مسلم است.

با این اقدام پای خانواده‌ها هم دوباره به کتابفروشی‌ها باز می‌شود و هم به فرهنگ کتابخوانی کمک خواهد شد؛ زیرا با حضور هر یک از اعضای خانواده در کتابفروشی، فرصتی برای خوانده شدن حتی یک جلد کتاب بیشتر فراهم می‌شود و همین موضوع زمینه رشد و توسعه کتابخوانی را برای عموم جامعه فراهم خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها