چهارشنبه ۲ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۶
اقتباس؛ جای پای محکم در قدم‌های لرزان نخست

استقبال فیلمسازان فیلم اول برای اقتباس، اقبال بلندی را برای آن‌ها در پی خواهد داشت. اقتباس محکم کردن جای پای فیلمسازان است در قدم‌های لرزان نخست.

‌سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - محمد منصوبی: یکی از بزرگترین معضلاتی که بشر تا کنون با آن رو به رو بوده است، وجود تجربه‌های محدود در مقابل زمان محدود بوده است. مگر یک انسان چقدر عمر می‌کند که بتواند تجربه‌های متعدد را کسب کند؟ سینما و درام اما فرصتی هستند برای بشر تا بتوانند بر این مشکل به وسیله اشتراک گذاری تجربه‌ها راه حلی بتراشد.

همین جذابیت سینما اما بزرگترین و سخت‌ترین چالش است برای فیلمسازان و به خصوص فیلم سازان جوان. یک کارگردان چگونه می‌تواند با عمر کم و تجربه‌های محدود یک اثر دراماتیک خلق کند و تجربه‌ای را به اشتراک بگذارد؟ راه حل اول صبر است. صبر برای زیستن و کسب تجربه‌های جدید اما همیشه یک راه به جز راه اول وجود دارد. راهی که از خود مسئله اقتباس می‌شود. درست است که سینما حاصل دنیای مدرن است، اما ادبیات داستانی و ادبیات نمایشی قدمتی به اندازه عمر بشر دارد.

خوب که بنگریم می‌بینیم عمر ما در مقابل عمر بشر چیزی نزدیک به صفر است و تنها کسانی می‌توانند بیش از آنچه عمر می‌کنند، زندگی کنند که خود را به این گنجینه بشری متصل کرده باشند. این قاعده در خلق آثار سینمایی نیز کاربرد دارد. حتی می‌توان آن را یک میانبر نامید.

اقتباس در سینما و فیلم کوتاه یک میانبر امن است که می‌تواند ره صدساله ای را به اندازه یک شب کوتاه کند. میانبر امنی که می‌توان آن را به همه فیلمسازان توصیه کرد.

در طی ۲ سال گذشته به خوبی در باشگاه فیلم اولی‌های انجمن سینمای جوان با مشکلات فیلم‌سازی در گام اول آشنا شده‌ایم. فیلمسازان نوپا برای ساخت فیلم اول خود، فارغ از مشکلات متعدد سخت افزاری و نبود بودجه، یک چالش بزرگ دارند. فیلمنامه. چالشی که دست و پنجه نرم کردن با آن نیمی از مسیر تولید فیلم است. در این بین اما کسانی که از میانبر اقتباس استفاده کرده اند، کمتر به چالش خورده‌اند و بهتر نتیجه گرفته‌اند. اتفاقی که هم برای ما خوشایند بود و هم برای فیلمساز رضایت‌بخش.

رضایت‌بخش‌تر از این موضوع اما توجه روز افزون فیلمسازان است به اقتباس. در سال گذشته فیلمسازان بیشتری برای ساخت فیلم اول خود به اقتباس روی آورده‌اند. اتفاقی که نتیجه آن در جشنواره چهل‌ویکم به بار نشست. مازیار فرسام از شهر لاهیجان با اقتباس از فیلم جن‌گیر فیلم «راز» را ساخت. مهتاب شیخ انصاری در تجربه اول خود از مجموعه داستان «سیریا سیریا» اقتباس کرد و فیلم «دالکه» را به جشنواره رساند و محمدرضا قدیمی اولین فیلم خود به نام «هارمونیکا» را از کتاب «اپرای شناور» الهام گرفت. به غیر از این آثار، فیلمهای شایسته دیگری هم بودند که فیلمنامه‌های اقتباسی داشتند اما به دلیل محدود بودن امکان نمایش در چهل‌ویکمین جشنواره بی‌المللی فیلم کوتاه تهران، به بخش اصلی، «کتاب و سینما» و «استعداد نو» راه پیدا نکردند.

در مجموع استقبال فیلمسازان فیلم اول برای اقتباس، اقبال بلندی را برای آن‌ها در پی خواهد داشت. اقتباس محکم کردن جای پای فیلمسازان است در قدم‌های لرزان نخست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها