محمد اسفندیاری در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: بیوگرافی اقتباسی، مماس فیلمسازی درباره شخصیتهای حقیقی است؛ به خصوص اگر معاصر باشند چالشهای مهم فنی و اخلاقی همراه دارد.
وی افزود: تا کجا میبایست به اتفاق تاریخی وفادار بود و تا چه حد اجازه داریم در جهت درام، در واقعیت دخل و تصرف داشته باشیم؟ در «سیزده سالگی» برای ما، تعهد به روایتِ مستند تاریخی، اصالت داشت. از این رو به دنبال یافتن علت و معلول وقایع در سخن راویان داستان و رسیدن به درامی منطبق با واقعیت بودیم.
کارگردان «سیزده سالگی» گفت: تجربه مهم ما در مسیر تولید متن، هم ذات پنداری با شخصیتهای داستان برای کشف انگیزههایشان بود. این اتفاق به ما اجازه تخیل در حدود روایت مستند را میداد.
نظر شما