چهارشنبه ۲ آبان ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۷
از کنایه‌های پشت تریبون تا اهدای جایزه به کودکان غزه

آیین اختتامیه چهل‌ویکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران امشب چهارشنبه ۲ آبان ماه با حضور جمعی از سینماگران و مدیران سینمایی در سالن همایش‌های برج میلاد در برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا آیین اختتامیه چهل‌ویکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران امشب چهارشنبه ۲ آبان ماه با حضور جمعی از سینماگران و مدیران سینمایی در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

در آغاز مراسم پس از تلاوت قرآن و پخش سرود ملی، محمد سلوکی مجری مراسم ضمن خوش‌آمد گویی به حاضران از مهدی آذرپندار دبیر چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران دعوت کرد تا سخنان خود را مطرح کند.

آذرپدار گفت: در همین ابتدا باید بگویم که ما جان ناقابلی داریم که فدای ایران و فدای جزایر سه‌گانه عزیزمان و خلیج همیشه فارس می‌کنیم. از همه شما ممنونم.

وی افزود: یادی می‌کنم از شهیدی که در شلوغ‌ترین روزهای جشنواره، با دیدن ویدیویی از لحظه شهادتش، همه چیز مثل تصاویر تایم‌لپس برایم سریع گذشت و ناگهان، یک لحظه برای من جهان را ثابت کرد. در اوج روزهای شلوغ که فرصتی برای فکر کردن به چیزی نداشتم، تصویر آن شهید را دیدم؛ کسی که در اردوگاه به دنیا آمده بود، در زندان بزرگ شده بود و دلاورانه به شهادت رسید. تا آخرین قطره جانش با دشمن جنگید. امیدوارم روحش شاد باشد.

آذرپندار گفت: ما در این جشنواره، سعی کردیم به نوعی هرچند کوچک، ادای دینی داشته باشیم و امیدوارم در ادامه بتوانیم به شکل بهتری این راه را ادامه دهیم. این شهید، یحیی، قهرمان فلسطینی بود که دنیا از دلاوری‌هایش مبهوت شد.

در ادامه مراسم، آیین یادبود شهید مهدی عشیری با حضور رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی، مهدی آذرپندار و محمدعلی باشه آهنگر کارگردان سینما با اهدای لوحی به مادر این شهید گرانقدر برگزار شد.

رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی با گرامیداشت یاد و خاطره تمامی شهدای وطن گفت: جشنواره چهل‌ویک ساله شده و به بلوغی رسیده است. در کنار شما بودن، این شور و شعف را برای خلق دوباره در همه ما فوران می‌کند. جشنواره‌ای که با چنین قدمتی در عرصه جهان تثبیت شده و تحسین برانگیز است و جایگاه خود را در عرصه بین‌المللی تثبیت کرده است، میزبان فیلمسازان جوان از سراسر جهان شد و کارگاه‌های آموزشی متنوعی شکل گرفت. موضوعات بکر و نابی که عرضه شد، نشان از این دارد که این جشنواره به تحولات تکنولوژی هم توجه دارد. جشنواره عرصه خلاقیت و جسارت است. برای نسل جوانی که می‌تواند جایگاه خود را در عالم هنر تثبیت کند و با شوق و جسارت کار کنند.

در ادامه مراسم، بخش اول اهدای جوایز به فیلم‌های کوتاه «بین‌الملل» انجام شد.

در بخش واقعیت مجازی، جایزه ویژه به دایان کتسبورو لینت برای فیلم «بچه قورباغه» از آمریکا رسید.

جایزه ویژه بخش هوش مصنوعی هم به افروز باوفا برای فیلم «معجزه» از ایران رسید.

فیلمی در ستایش ایران

افروز باوفا پس از دریافت جایزه خود گفت: من این فیلم را در ستایش ایران ساختم، سرزمینی به نام یک زن، ایران و حقیقتی که تنها در وجود یک زن کامل می‌شود. اما این روزها به‌عنوان یک مادر، داغدار تک‌تک کودکانی هستم که در غزه کشته می‌شوند.

وی افزود: جایزه‌ی «معجزه» را با افتخار به زنانی تقدیم می‌کنم که سال‌هاست کودکانشان را برای مردن به دنیا می‌آورند؛ مرگی در این دنیا که تازه آغاز زندگی در سرزمین زیبای فلسطین است. از قلب کوچک تک‌تک این کودکان، فلسطین بار دیگر زنده خواهد شد، ان‌شاءالله.

همچنین از دبیر محترم جشنواره فیلم کوتاه تهران تقاضا دارم ارزش مادی این جایزه را به بنیاد حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها در فلسطین تقدیم کند تا برای هزاران کودکِ بی‌پناه استفاده شود.

جایزه ویژه بخش بین الملل

جایزه ویژه بخش بین‌الملل که حدود ۱۵۱ کشور آثار خود را در آن ارسال کردند به شرح زیر اعلام شد:

جایزه حقیقت‌جویان به بیل موریسون برای فیلم «حادثه» تقدیم شد.

جایزه بزرگ بخش راه ابریشم، به نیشی دوگار برای فیلم «آبنبات ترش» اهدا شد.

جایزه بهترین فیلم بخش تجربی به آنی سکاب برای فیلم «شعری که خواندیم» اهدا شد.

جایزه ویژه بخش پویانمایی، به فیلم در «سایه سرو» به کارگردانی شیرین سوهانی و تهیه‌کنندگی حسین ملایمی اهدا شد.

جایزه ویژه بخش پویانمایی به فیلم در «سایه سرو» به کارگردانی شیرین سوهانی و حسین ملایمی اهدا شد.

جایزه ویژه بخش مستند نیز به ماریا ماوتی و احسان فرخی‌فرد برای مستند «پورزال» تقدیم شد.

ماریا ماوتی در سخنانی کوتاه گفت: وضعیت هامون و سیستان از حرف گذشته است و روی سخنم با مسئولانی است که حواس‌شان با هامون نیست؛ هامون و سیستان جزئی از ایران است و ما برای هامون امید داریم.

برگ زرین بهترین فیلم داستانی به آنا یارگس برای فیلم «سپیده دم» از اسپانیا تعلق گرفت.

پس از آن محمدرضا معتمدی داور بخش بین‌الملل نیز از سمانه یداللهی دعوت کرد و از او برای فیلم «شیفت» تشکر کرد.

جایزه بزرگ بخش «کتاب و سینما» و تندیس جشنواره نیز به روح‌الله جلالی‌پور برای فیلم «پای پرواز» تقدیم شد.

پس از آن جایزه بهترین فیلم از از نگاه مرکز هنری رسانه‌ای نهضت سازمان تبلیغات اسلامی نیز به علیرضا رضایی برای فیلم «سر» تقدیم شد.

همچنین جایزه ویژه بهترین فیلم از نگاه موسسه تصویر شهر به عمار خطی برای فیلم «شازده کوچولو» و محمد اسفندیاری برای فیلم «سیزده سالگی» اهدا شد.

جایزه ویژه موسسه امام رضا ع نیز به محمدابراهیم شهبازی برای فیلم «بدرود پاریس» اهدا شد.

در بخش دیگر از این مراسم، آئین بزرگداشت سیدحسین صافی مستندساز، عکاس، تدوینگر و از اعضای پیشکسوت انجمن سینمای جوانان ایران در بوشهر با حضور رائد فریدزاده، همایون اسعدیان و مهدی آذرپندار برگزار و لوح یادبودی به این هنرمند اهدا شد.

جوایز بخش ملی چهل‌ویکمین فیلم کوتاه تهران

در ادامه مراسم، جوایز بخش ملی اهدا شدند.

لوح افتخار بهترین فیلم پویانمایی به علی معصومی برای فیلم «باگ» اهدا شد.

برگ زرین بهترین فیلم پویانمایی در بخش مسابقه ملی به حسین ملایمی و شیرین سوهانی برای فیلم «در سایه سرو» رسید.

پس از آن مهدی شاه محمدی به نمایندگی هیئت داوران بخش مستند پیامی را قرائت کرد که به شرح زیر است:

«دغدغه در انتخاب موضوع، صداقت و شفافیت در ایده‌پردازی و خلاقیت در ساختار را ملاک قضاوت قرار داده و هیئت داوران در این مسیر سعی کرد با تصمیمات خود بخش مستند جشنواره را برای نزدیک شدن به سینما تشویق کند و با همین نگاه از سه فیلم تقدیر می‌کند. جایزه پژوهش به خاطر کنکاش هوشمندانه کارگردان برای یافتن عناصر روایی و دراماتیک تاثیرگذار و جایزه بهترین فیلم به خاطر خلق ساختار سینمایی بدیع از طریق تلفیق هوشمندانه واقعیت و خیال و همچنین یک تقدیر به دلیل تلاش صادقانه فیلمساز برای تصویر شفاف»

پس از آن، جایزه بهترین تحقیق و پژوهش مستند در فیلم مستند به نوید صادقی برای مستند «این خانه و جذام مادرم» اهدا شد.

ادای دین به مقام مادر

نوید صادقی پس از دریافت جایزه خود گفت: امروز برای من به‌شدت مهم است. چون مادر عزیزم اینجا هست. افتخار می‌کنم پسر خانواده‌ام هستم، از عوامل فیلمم تشکر می‌کنم. مادر جذام فیلمم خیلی برای ما عزیز است و از همه تشکر می‌کنم.

پس از آن لوح تقدیر بهترین فیلم مستند به رایحه مظفریان و زهرا دشت‌بشی برای فیلم «حلقه» و جایزه بهترین فیلم مستند نیز به ماریا ماوتی و احسان فرخی‌فرد برای مستند «پورزال» اهدا شد.

در ادامه، رایحه مظفریان یکی از کارگردانان مستند «حلقه» گفت: ۱۰ روز است فرزندم را ندیده‌ام. نامش را دیار گذاشتم تا هر زمان که صدایش می‌کنم، یاد ایران بیافتم. افتخار می‌کنم به خاک ایران و هوایی که اگر آن را از من بگیرند، نمی‌توانم نفس بکشم. این جایزه را به ایران و خاک جنوب تقدیم می‌کنم.

در ادامه، لوح افتخار بهترین کارگردان فیلم تجربی به محمدرضا مقیم‌نژاد برای فیلم «کانتور» رسید و برگ زرین بهترین کارگردان فیلم تجربی به رضا دانش‌پژوه برای فیلم «ایلی‌ها» اهدا شد.

جایزه برگزیده بهترین دستاورد هنری بخش داستانی به نیما تقی‌زاده برای فیلم «روز خداحافظی» اهدا شد.

جایزه چهره برگزیده بهترین دستاورد هنری به سید مرتضی قدیری برای فیلم «بدرود پاریس» اهدا شد.

سیدمرتضی قدیری بعد از دریافت جایزه خود گفت: از همه شما ممنونم، از بازیگر نقش پدر هم در فیلم «بدرود پاریس» تشکر می‌کنم.

جایزه بهترین صدای فیلم به میثم کیومرثیان و رضا گدازگر برای فیلم «زیر سایه بلوط» اهدا شد.

جایزه بهترین تدوین نیز به پگاه احمدی برای فیلم «تنها کنارهم» اهدا شد.

برگ زرین بهترین فیلمبرداری به علی حسین‌زاده برای فیلم «تونل» رسید.

برگ زرین بهترین فیلم‌نامه اقتباسی به احسان امینی برای فیلم «تونل» تعلق گرفت.

دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه به مانا پاک‌سرشت برای فیلم «چولیبولی» اهدا شد.

برگ زرین بهترین فیلم‌نامه به حسین الهیاری برای فیلم «زیر سایه بلوط» رسید.

برگ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی به محمد اسفندیاری برای فیلم «سیزده سالگی» تعلق گرفت.

لوح افتخار و جایزه ویژه دبیر جشنواره به عرفانه کریمی برای فیلم «حنابندون» رسید.

جایزه‌ای برای کودکان شهید

بازیگر کودک فیلم «حنابندون» گفت: این جایزه را به ۳ هزار کودکی که در جنگ ایران و عراق به شهادت رسیدند، تقدیم می‌کنم.

بعد از آن جایزه ویژه هیئت داوران به دانیال محمودنیا برای فیلم «دوبیتو» اهدا شد.

جایزه ویژه هیئت داوران به ادریس محمودیان برای فیلم «لیمو از همه چیز خبر داشت» اهدا شد.

تقدیم جایزه به همه مادران جهان

ادریس محمودیان هم در ادامه گفت: مادرم ۱۳ فرزند به دنیا آورد. من این جایزه را به مادرم و تمام مادران دنیا تقدیم می‌کنم. از همه عوامل فیلمم که خالصانه و صادقانه پای فیلم ایستادند، از انجمن سینمای جوانان ایران و از سالم صلواتی تشکر می‌کنم.

پس از آن جایزه بهترین کارگردانی به نادره سادات سرکی برای فیلم «دادرسی» اهدا شد.

فیلمی که قانون گذاران باید ببینند

نادره سادات سرکی بعد از دریافت جایزه خود گفت: از هیئت داوران که فیلم ما را در میان رقبای شایسته، شایسته این جایزه دیدند، تشکر می‌کنم. این فیلم با بودجه شخصی ساخته شد. امیدوارم فیلم من را قانون گذاران ببینند چون در جهت حمایت از حقوق کودکان است و امیدوارم آن‌ها در این باره تجدید نظر کنند.

پس از آن، جایزه بهترین فیلم داستانی نیز به حسین الهیاری برای فیلم «زیر سایه بلوط» اهدا شد.

گروهی که کنارم ایستاد

حسین الهیاری بعد از دریافت جایزه خود گفت: خوشحالم که در این جشنواره شرکت کردم. از دبیر، هیئت انتخاب و هیئت داوران تشکر می‌کنم. از تیمم که محکم در کنار من ایستادند، تشکر می‌کنم. شرایط کار ما بسیار سخت بود و فیلمبردار هم از ابتدا در کنار من بود و برادرانه در کنار من ماند. این اثر حاصل کار یک گروه زحمتکش است. دورادور دست مادرم را می‌بوسم و این لحظه را با خانواده‌ام تقسیم می‌کنم. پدرم را در کرونا از دست دادم و دست مایه ساخت این اثر از دست‌دادن پدرم بود و دوست داشتم این فیلم را ببیند، امیدوارم شاهد این لحظه باشد.

شهاب حسینی در پایان اهدای جوایز بخش داستانی، مطرح کرد: امشب خارج از روال داوری، شاهد بودم که از فیلم‌های دیگری هم تقدیر شد. این فیلم‌ها حتماً به سمع و نظر هیئت محترم داوران رسیده بود و چنانچه فیلم‌های خوبی بود واقعاً ما به آن‌ها توجه می‌کردیم؛ اما فیلم خوبی نبودند. در ادامه، می‌خواهم به فیلمسازان جوان یک توصیه‌ای داشته باشم. به طرز عجیبی؛ حضور بازیگران حرفه‌ای در فیلم‌های کوتاه نه تنها کمک نکرده بود بلکه اغلب به فیلم‌ها ضربه زده بود؛ پس با همان بچه‌های تازه کار و با انرژی کار کنید.

در پایان، برگ زرین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به مهاجر توحیدپرست و فواد جاودان برای فیلم «جشن هنر» تعلق گرفت.

سعید نجاتی مدیر کانون دانش‌آموختگان انجمن سینمای جوانان ایران که متولی جمع‌آوری آرای مردمی بود، گفت: حتی یک رای هم جابجا نکردیم و سعی کردیم هیچ رایی گم نشود. همه فیلم‌ها البته نزدیک‌به هم بودند. به بچه‌های جشن هنر هم تبریک می‌گویم.

مهاجر توحیدپرست نیز بعد از دریافت جایزه خود گفت: اگرچه هیئت داوران فیلم ما را ندیدند، اما خوشحالم که فیلم ما از مردم جایزه گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها