پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۶
کتاب « خاطرات روزگار سرکشی» به چاپ دوم رسید

مرکزی – کتاب «خاطرات روزگار سرکشی» گوشه‌هایی از زندگانی تقی مکی‌نژاد، یکی از اعضای گروه ۵۳ نفره و فعالان حزب توده ایران، تالیف یوسف نیک قام به چاپ دوم رسید و وارد بازار کتاب شد.

نویسنده کتاب «خاطرات روزگار سرکشی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اراک گفت: تقی مکی‌نژاد از اعضای گروه ۵۳ نفره با پیشینه خانوادگی در اراک بود که در ساماندهی نخستین اعتصاب دانشجویی در دانشکده فنی دانشگاه تهران در سال ۱۳۱۴ نقش اساسی داشت و کتاب «خاطرات روزگار سرکشی» به زندگی، خاطرات و یادداشت‌های شخصی‌اش می‌پردازد.

در بخشی از کتاب «خاطرات روزگار سرکشی» میکخوانیم:

«مهندس تقی مکی‌نژاد در سال ۱۳۱۲ خورشیدی با مجله دنیا و دکتر تقی ارانی آشنا شد و به مجالس هفتگی او راه یافت. آشنایی با ارانی زندگی او را دچار تلاطم روحی شدیدی کرد. او در این نشست‌ها با انور خامه‌ای، ایرج اسکندری و شهیدزاده آشنا شد. پس از تصمیم دولت وقت برای تاسیس دانشکده فنی در سال ۱۳۱۳ به اتفاق انور خامه‌ای جزو دانشجویان پذیرفته شده در نخستین دوره آن دانشکده شد. مهم‌ترین فعالیت حزبی او تا آن زمان در اعتصاب دانشکده فنی در سال تحصیلی ۱۳۱۵_ ۱۳۱۴ خورشیدی اتفاق افتاد.

وی به همراه سایر اعضای گروه ۵۳ نفره به زندان شهربانی افتاد و به پنج سال زندان محکوم شد. او پس از آزادی از زندان در جلسه تشکیل حزب توده ایران که در منزل سلیمان میرزا اسکندری تشکیل شد، شرکت و به عضویت کمیسیون تشکیلات انتخاب درآمد.»

به گزارش ایبنا، چاپ دوم کتاب «خاطرات روزگار سرکشی» نوشته یوسف نیک فام توسط انتشارات شیرازه در قطع رقعی در ۲۱۲ صفحه منتشر شد.

چاپ نخست این کتاب در همان انتشارات در سال ۱۳۹۳ منتشر شده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها