دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۰
توجه مردم به میراث فرهنگی با شعر و موسیقی/ مطالعه کتاب‌هایی درباره تاریخ و میراث ایران

عبدالجبار کاکایی گفت: من غالباً اهل کتاب خواندن هستم و معمولاً کتاب‌هایی که درباره میراث‌فرهنگی و موضوعات تاریخی است مطالعه می‌کنم. به سنت ادبیات فارسی هم توجه دارم و شعرهایی که گفته می‌شود و منظومه‌هایی که در حوزه فرهنگی کشورمان خلق شده است، همه برایم اهمیت دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا عبدالجبار کاکایی، داور بخش «شعر و موسیقی» سومین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی درباره تاثیر این جشنواره بر هویت ملی‌مان گفت: ناگفته پیداست که هر حرکت فرهنگی که در جهت تقویت بنیادهای فرهنگی جامعه باشد، در صورتی که دارای مدیریت درست و منطبق با استانداردهای موجود باشد، به نفع فرهنگ ملت است. مردم ما هم که مستعدترین ملت‌ها در داشتن مباحث فرهنگی هستند و این مسئولیت سنگین ایجاب می‌کند که از این دست برنامه‌ها برگزار شود.

وی درباره اینکه این جشنواره در انتقال ارزش‌های میراث‌فرهنگی به جوانان نسل جدید چقدر تاثیر می‌گذارد، بیان کرد: در اندازه‌های خود که موضوع موسیقی و تلفیق کلام با موسیقی است و در حقیقت می‌شود گفت به نوعی مهندسی الحان است که تبدیل به کالایی به نام موسیقی می‌شود و نسبتش هم با مردم نسبت تقریباً گسترده‌ای است به گونه‌ای که در همه سطوح جامعه این ذوق شنیداری موسیقی را می‌بینیم، بنابراین طبیعی است که موسیقی ابزار بسیار موثری است و مثل سینما، تئاتر شعر و ادبیات رسانه نیرومندی است و باید توجه بیشتری به این حوزه صورت گیرد.

کاکایی اهمیت و ضرورت برگزاری چنین جشنواره‌هایی را منوط به به میزان استعداد ملی ما در داشتن مباحث فرهنگی دانست و گفت: جهان این توقع را از ما دارد، حتی اگر خودمان هم کم کاری کنیم و حرکتی انجام ندهیم، جهان و مردم دنیا نگاهشان به ایران نگاه به یک ملت متمدن با یک پیشینه تاریخی چند هزار ساله است و این توقع در بین مفاخر جهان و در بین خواص و عوام وجود دارد که ما یک گشایشی در زمینه توجه به میراث فرهنگی‌مان داشته باشیم در حالی که متاسفانه طی سال‌های گذشته شاهد کم توجهی‌های قابل اعتنایی بودیم.

وی تقویت و توجه بیشتر به بخش موسیقی در این جشنواره را ضروری دانست و گفت: در خصوص تبلیغات برای معرفی میراث‌فرهنگی تقویت همین بخش موسیقی که به نظر من رسانه‌ای است و هم ارتباط عمومی قوی دارد، می‌تواند بسیار موثر باشد. کار تصویری هم در این زمینه می‌توان انجام داد اما رسانه موسیقی تاثیر عمیق‌تری دارد.

داور بخش «شعر و موسیقی» سومین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی عنوان کرد: من غالباً اهل کتاب خواندن هستم و معمولاً کتاب‌هایی که در مورد میراث‌فرهنگی و موضوعات تاریخی است مطالعه می‌کنم. به سنت ادبیات فارسی هم توجه دارم و شعرهایی که گفته می‌شود و منظومه‌هایی که در حوزه فرهنگی کشورمان خلق شده است، همه برایم اهمیت دارند ولی چون در موضوع موسیقی و ترانه هم دستی دارم، خودم بیشتر به این حوزه توجه می‌کنم.

وی بیان کرد: انتظارم از جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی این است که بتواند از نظر رسانه خودش را خوب به جامعه معرفی کند و همه استعدادها را جذب کند و پوشش دهد و همچنین به سرمایه‌های یک رسانه اکتفا نکند و به همه تولیدات در حوزه تاریخ و موسیقی‌مان توجه کند، جایزه بدهد و تشویق کند.

این شاعر به ارزیابی تاثیر جشنواره در بالا بردن سطح آگاهی عموم مردم پرداخت و گفت: اگر همه کمک کنند و بازتاب بدهند و استعدادها و شرکت کننده‌های این جشنواره را حمایت کنند ممکن است تاثیراتش را تدریجاً در سال‌های آینده ببینیم.

وی افزود: پیشنهاد من این است که همت و پشتکار بیشتر پشت این جشنواره‌ها باشد، حمایت کنند، از اصحاب هنر دعوت کنند و خارج از نهادهای مکلفی که کار فرهنگی می‌کنند، از بازار آزاد موسیقی هم کمک بگیرند و آثاری که در راستای مباحث فرهنگی تولید می‌شود مورد توجه قرار دهند.

سومین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی با شعار «ایران ما، میراث ما؛ میراث ما، ایران ما» ۱۵ تا ۱۸ آبان‌ماه، به دبیری علیرضا تابش از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها