یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۳
فرصت ارسال اثر به دوسالانه  «نشان شیرازه» اعلام شد

دبیر ششمین دوسالانه «نشان شیرازه» با اعلام مهلت ارسال اثر به دبیرخانه این رویداد، از ناشران، طراحان گرافیک، تصویرگران و هنرمندان فعال در صنعت نشر و طراحی کتاب دعوت کرد در این رویداد فرهنگی هنری شرکت کنند.

علی ثابت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به برگزاری ششمین دوسالانه هنر چاپ و طراحی کتاب «نشان شیرازه» از سوی دفتر امور چاپ و نشر معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عنوان کرد: نشان شیرازه جایزه‌ای است که هر دو سال یک‌بار به شکل (فیزیک) کتاب‌های منتشر شده و پدیدآورندگان هنری آن شامل تیم طراحی بر مبنای ارزش‌های توام زیبایی و عملکرد اهدا می‌شود.

وی با بیان اینکه ناشران، طراحان گرافیک، هنرمندان، تصویرگران و سایر هنرمندان فعال در صنعت نشر و طراحی کتاب می‌توانند در این رویداد شرکت کنند، گفت: بخش‌های مسابقه این دوسالانه شامل سه حوزه «پیکره کتاب»، «اجزای کتاب» و انتخاب برترین‌های چاپ کتاب نفیس می‌شود.

ثابت با اشاره به بخش مسابقه پیکره کتاب، توضیح داد: در این بخش کتاب برتر به‌عنوان پیکره‌ای واحد و یکپارچه در نظر گرفته می‌شود و شامل برترین طراحی کتاب مصور، تصویری و علمی – آموزشی، برترین طراحی کتاب غیرتصویری و برترین طراحی کتاب کودک و نوجوان هستند.

وی درباره بخش مسابقه اجزای کتاب نیز گفت: در این بخش نیز برترین طراحی گرافیک «جلد کتاب» با تصویر (تصویرسازی و عکاسی)، برترین طراحی گرافیک «جلد کتاب» با نوشتار (خوشنویسی و تایپوگرافی)، برترین طراحی گرافیک «متن» در صفحه‌آرایی کتاب، برترین طراحی گرافیک «جلد کتاب» رده سنی کودک و نوجوان و برترین طراحی گرافیک «متن» در صفحه‌آرایی کتاب رده سنی کودک و نوجوان معرفی خواهند شد.

شرایط مسابقه

دبیر ششمین دوسالانه «نشان شیرازه» با اشاره به شرایط و مقررات بخش مسابقه، توضیح داد: فقط کتاب‌هایی مجاز به شرکت در این مسابقه هستند که در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ به استناد شناسنامه کتاب با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده باشند.

وی ادامه داد: فقط پدیدآورندگانی مجاز به شرکت در مسابقه هستند که نامشان در شناسنامه کتاب آمده باشد، همچنین در مواردی که یکی از اجزای کتاب به اشتراک بین دو یا چند هنرمند انجام شده باشد، جایزه تنها به یکی از هنرمندان به انتخاب خودشان اهدا می‌شود.

ثابت با توضیح درباره دیگر بخش‌های این مسابقه، عنوان کرد: شرکت‌کنندگان در بخش مسابقه «پیکره» و «اجزای کتاب» می‌تواند هر یک از پدیدآورندگان هنری با ناشر کتاب باشد، همچنین شرکت در بخش چاپ کتاب نفیس از طرف موسسات چاپ و صحافی می‌تواند باشد.

به‌گفته وی، فرصت ارسال اثر تا ۲۳ آبان‌ماه است و از هر هنرمند در هر رشته حداکثر ۳ اثر و در مجموع ۶ اثر پذیرفته خواهد شد.

ثابت در ادامه از برگزاری نمایشگاه دوسالانه نشان شیرازه خبر داد و گفت: برای آثار منتخب و برتر بخش مسابقه پنجمین دوسالانه گواهی شرکت صادر خواهد شد.

جوایز

ثابت همچنین به جایزه‌های پیش‌بینی شده برای این سه مسابقه اشاره کرد و یادآور شد: جایزه برترین طراحی «کتاب مصور، تصویری و علمی - آموزشی» و «کتاب غیر تصویری شامل نشان شیرازه، لوح افتخار و جایزه نقدی. ۳۰۰ میلیون ریالی به هر یک از پدیدآورندگان هنری در هر کتاب است.

وی افزود: جایزه‌های مسابقه «اجزای کتاب» نیز به پدیدآورندگان هنری در ۵ رشته شامل لوح افتخار و جایزه نقدی ۲۰۰ میلیون ریالی است؛ همچنین در بخش جایزه بخش چاپ کتاب نفیس نیز به هر از پدیدآورندگان لوح افتخار و جایزه نقدی ۳۰۰ میلیون ریالی به مدیر چاپ و صحافی اهدا خواهد شد.

به گزارش ایبنا؛ فراخوان ششمین دوسالانه هنر چاپ و طراحی کتاب (نشان شیرازه) اینجا در دسترس است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها