یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۲
دانشنامه گامی برای حفظ فرهنگ و میراث کهن ایرانی است/ نابودی گویش‌های ایرانی در فرازونشیب روزگار

رئیس مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی گفت: طبق گزارش یونسکو زبان‌های بسیاری در دنیا به علل گوناگون ازجمله پدیده جهانی‌شدن در حال نابودی هستند. بنابراین ضرورت شناخت و ثبت و ضبط زبان‌ها یکی از دغدغه‌‎های پژوهش‌گران شده است زیرا از میان رفتن یک زبان از میان رفتن دستاوردهای فرهنگی یک ملت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا آیین رونمایی «دانشنامه برخط زبان‌ها و گویش‌های ایرانی» یکشنبه ۶ آبان‌ماه در مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی برگزار شد.

در این مراسم کاظم موسوی بجنوردی، رئیس مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی در سخنانی گفت: سرزمین کهن ایران با فرهنگ و تمدنی چندهزاران‌ساله، گنجینه‌ای از تنوع زبانی و گویشی است که در جهان‌کم مانند است. زبان‌ها و گویش‌های ایرانی در سراسر جغرافیای ایران فرهنگی، نمایان‌گر تاریخ و تفکر مردمانی است که در این حوزه زیسته‌اند. زبان‌هایی که طی هزاران‌سال شکل گرفته‌اند، در فرازونشیب روزگار برخی از میان رفته‌اند و برخی به دست ما رسیده‌اند.

وی ادامه داد: طبق گزارش یونسکو زبان‌های بسیاری در دنیا به علل گوناگون ازجمله پدیده جهانی‌شدن در حال نابودی هستند. بنابراین ضرورت شناخت و ثبت و ضبط زبان‌ها یکی از دغدغه‌‎های پژوهش‌گران شده است زیرا از میان رفتن یک زبان از میان رفتن دستاوردهای فرهنگی یک ملت است.

موسوی بجنوردی بیان کرد: اعتبار علمی و جهانی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی و پژوهش‌های ایرانی و تجربۀ چنددهه در امر دانشنامه‌نگاری عاملی شد که تدوین دانشنامۀ زبان‌ها و گویش‌های ایرانی در دستور کار قرار بگیرد.

وی همچنین گفت: پس از بیش از یک‌دهه تلاش در جهت جمع‌آوری منابع و مقالات، مایه مباهات است که در این روز خجسته از نخستین دانشنامه برخط زبان‌ها و گویش‌های ایرانی رونمایی کنیم و از این امکان برای جذب بیش‌تر منابع، پژوهش‌ها و مداخل و نیز در اختیار گذاشتن این اطلاعات در دسترس همگان بهره ببریم. این انتظار وجود دارد که نتیجه کوشش بی‌وقفه بخش زبان‌شناسی ما این دانشنامه را که در ابتدای راه است به پایگاهی برای اطلاعات زبانی نه‌تنها در ایران که در جهان تبدیل کند و گامی در جهت حفظ فرهنگ و میراث کهن ایرانی برداشته باشد.

رئیس مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی افزود: حضور استادان، اندیشمندان، پژوهش‌گران و علاقه‌مندان تحقیقات ایران شناسی به‌خصوص زبان‌ها و گویش‌های ایرانی را راج می‌نهم، و لازم می‌دانم زحمات ارکان بخش زبان‌شناسی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی؛ نادره نفیسی و شیوا پیریایی را سپاس گویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها