دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۴
«شط شیرین پرشوکت» ؛ منتخب مقالات عباس زریاب خویی

این کتاب منتخبی است از نوشته‌های مفصل و مختصر عباس زریاب خویی با تأکید بر ادبیات و تاریخ که شمه‌ای از ذهن و زبان جوینده و دانش گستردۀ این استاد نامی را در اختیار دوستداران ادب و فرهنگ و تاریخ ایران قرار می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «شط شیرین پرشوکت» شامل مقالات و یادداشت‌های عباس زریاب خویی با گردآوری و انتخاب میلاد عظیمی از سوی نشر مروارید تجدید چاپ شد.

این کتاب منتخبی است از نوشته‌های مفصل و مختصر او با تأکید بر ادبیات و تاریخ که شمه‌ای از ذهن و زبان جوینده و دانش گستردۀ این استاد نامی را در اختیار دوستداران ادب و فرهنگ و تاریخ ایران قرار می‌دهد. کتاب با سه نوشته در رثای او به قلم استادان: ایرج افشار، دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی، و دکتر عبدالحسین زرین‌کوب، و تحلیلی از گردآورندۀ مجموعه شروع می‌شود، با ۵۶ نوشتۀ دکتر زریاب خویی ادامه می‌یابد، و با منتخبی از نامه‌های دکتر زریاب خویی به استاد افشار به پایان می‌رسد.

از جمله مقالات مندرج در کتاب عبارتند از: تاریخ‌نگاری در ایران؛ تاریخ‌نگاری بیهقی؛ سوگندنامه جهان‌پهلوان؛ قادسیه؛ خوارزم قدیم (یک مملکت افسانه‌ای)؛ امام حسین (ع)؛ برهان؛ قضا و قدر؛ معتزله؛ نگاهی تازه به مقدمة شاهنامه؛ پیام شاهنامه؛ و سه نکته دربارة رشیدالدین فضل‌الله. در آغاز کتاب، سه مقاله از استاد ایرج افشار، استاد محمدرضا شفیعی کدکنی و استاد عبدالحسین زرین درباره دکتر زریاب خویی به چاپ رسیده و در پایان نیز، تصاویری از این استاد برجسته مندرج است.

عباس زریاب خویی، یکی از پژوهشگران توانمند و برجستۀ فرهنگ ایران بود و ترجمه‌ها و تألیف‌های ارزشمندی در زمینه‌های تاریخ و فلسفه و ادبیات از وی بر جای مانده است.

کتاب شط شیرین پرشوکت از سوی نشر مروارید در ۵۲۸ صفحه با قیمت ۴۹۰ هزار تومان منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها