به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،کتاب «بدن صحنهای» نوشته ماریا جوزه و کنترراس لورنزینی و ترجمه علی شمس، یک برخورد نشانهشناسانه به بدن صحنهای است و به بررسی بدن اجراگر بهعنوان سوژهای که بدن خود را در زمینهی تئاتر و هنر اجرا به نمایش میگذارد؛ میپردازد. هدف اصلی این پژوهش، تحلیل نشانهشناختی بدن صحنهای است و اینکه این بدن چگونه با استفاده از تکنیکها و روشهای خاص، موفق به خلق و ساخت حضور صحنهای میشود. همچنین به بررسی تکنیکها و راهبردهایی پرداخته میشود که سوژه برای بیان نمایشی و برقراری ارتباط با تماشاگر از آنها بهره میبرد.
این بررسی از دو زاویهی مهم صورت میگیرد: از یک سو، مطالعهی پیچیدگیها و ابعاد مختلف نشانهشناسی بدن و نحوهی شکلگیری معنای صحنهای در این بستر و از سوی دیگر، بررسی کنش اجرایی با رویکرد نشانهشناسانه که نهایتاً به هدفی زیباییشناسانه منتهی میشود. تمرکز اصلی پژوهش بر تعامل میان بدن و کنش اجرایی است؛ بدنی که با قرار دادن کنش اجرایی در مرکز عمل خود، آن را عینیت میبخشد و به یک پایگاه یا مکان برای دگرگونی رژیمهای مختلف معنایی تبدیل میشود.
نویسنده معتقد است که بدن صحنهای نه تنها عنصری فیزیکی بلکه بستری برای انتقال مفاهیم و احساسات مختلف است و میتواند در دگرگونی و ایجاد معنا نقش محوری داشته باشد. در این مسیر، کنش اجرایی با تمرکز بر زیباییشناسی و حضور زندهی اجراگر مورد توجه قرار میگیرد. بدین ترتیب، تعامل میان بدن و کنش اجرایی بهعنوان یک فرآیند پویا و سیال بررسی میشود، بدنی که با در مرکز قرار دادن کنش، آن را ملموس و قابل درک میکند.
این کتاب با تأکید بر نقش بدن بهعنوان پایگاهی برای دگرگونی معنایی، به هنر اجرا و تئاتر نگاهی تازه دارد.
کتاب «بدن صحنهای» نوشته ماریا جوزه و کنترراس لورنزینی و ترجمه علی شمس در نوبت اول ۱۴۰۳ با ۳۲۴ صفحه و به قیمت ۳۸۰ تومان به همت انتشارات نیماژ منتشر شده است.
نظر شما