دوشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۳
«قرار ناشناس با یک کتاب»؛ ملاقات تصادفی با یار مهربان!

«قرار ناشناس با کتاب»؛ یعنی چند کتاب را با کاغذ می‌پیچند و سرنخ‌هایی را روی هریک می‌نویسند؛ مخاطب باتوجه به سرنخ‌ها، یکی را براساس سلیقه خود انتخاب می‌کند و با خواندن آن وارد یک قرار ناشناس با یک کتاب می‌شود.

سرویس مدیریت کتاب خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): یک ضرب‌المثل انگلیسی می‌گوید: یک کتاب را از روی جلد آن قضاوت نکن! به این معنی که نباید ارزش چیزی را از روی ظاهر آن قضاوت کرد. همین ضرب‌المثل تبدیل به ایده‌ای برای ترویج کتابخوانی در بسیاری از کتابفروشی‌های فیزیکی و مجازی، کتابخانه‌ها و حتی مدارس شده است.

آیا درباره «قرار ناشناس با کتاب» شنیده‌اید؟ در این ایده، چند کتاب را با کاغذ می‌پیچند و سرنخ‌هایی را روی هر یک می‌نویسند؛ مخاطب با توجه به سرنخ‌ها، یکی را براساس سلیقه خود انتخاب می‌کند و با خواندن آن وارد یک قرار ناشناس با یک کتاب می‌شود. این یک راه سرگرم کننده برای معرفی نویسندگان یا کتاب‌های جدیدی است که شاید براساس جلد یا عنوان آن‌ها را قضاوت کرده باشید. زمانی که مطمئن نیستید برای دوست کتابخوان خود چه هدیه‌ای بگیرید، این کتاب‌ها می‌توانند انتخابی عالی باشد.

طرح یادگیری ملاقات ناشناس با کتاب در مدارس

این ایده به‌ویژه در مدارس و علاقه‌مند کردن دانش‌آموزان به کتابخوانی نیز کاربرد دارد. براساس گزارش وبسایت «سازمان برنامه درسی ملی برای آموزش معلمان آمریکا»، دانش‌آموزان می‌توانند پس از «ملاقات ناشناس با یک کتاب» با کتاب‌های غیردرسی متنوع آشنا شوند و در یک دوره کلاسی تحصیلی کتاب‌های زیادی را مطالعه کنند. سپس می‌توانند استدلال کنند که چرا همکلاسی‌هایشان باید کتابی که خواندند را بخوانند (حتی اگر کتابی را که می‌خوانند دوست نداشته باشند). در نهایت، دانش‌آموزان با یکدیگر بحث می‌کنند تا استدلال کنند که چرا کتابشان باید به برنامه درسی اضافه شود. این امر دانش‌آموزان را تشویق می‌کند تا برای لذت مطالعه کنند و یاد بگیرند. اگرچه ممکن است همیشه از خواندن لذت نبرند، اما همچنان می‌توانند از کلمات نویسنده یاد بگیرند.

پروژه یادگیری ملاقات ناشناس با کتاب بسیار بیشتر از یک فعالیت جذاب برای دانش‌آموزان است. هدف این پروژه تشویق مطالعه مستقل براساس علایق دانش‌آموز است. اغلب، دانش‌آموزان از انتخاب‌های متعارفی که در برنامه درسی دبیرستان وجود دارد، گله‌مندند. این ایده نه‌تنها فرصت‌های فراوانی را برای تمایز براساس نیازهای فردی دانش‌آموزان فراهم می‌کند؛ بلکه قدرت انتخاب را به کلاس درس باز می‌گرداند.

«شورای برنامه درسی ملی برای آموزش معلمان آمریکا» در دستورالعمل خود درباره حق دانش‌آموزان برای خواندن می‌گوید: «حق هر فردی برای مطالعه هر آنچه که می‌خواهد برای یک جامعه دموکراتیک اساسی و محفوظ است.» دانش‌آموزان از طریق مطالعه تصادفی رمان‌های مختلف و انتخاب کتاب با موضوعاتی که بیشتر به آن‌ها علاقه دارند، می‌توانند مالکیت کاری را که انجام می‌دهند و نحوه دستیابی به اهدافی که مربیان برایشان تعیین کرده‌اند، در دست بگیرند. علاوه بر این، دانش‌آموزان می‌توانند از حق انتخاب دموکراتیک خود در کلاس استفاده کنند، بنابراین یک جامعه در حال یادگیری تقویت می‌شود که در آن دانش‌آموزان می‌توانند از یکدیگر و از کتاب‌هایی که در طول سال تحصیلی به اشتراک می‌گذارند، بیاموزند.

در ادامه نمونه‌هایی از بسته‌بندی کتاب‌ها با ایده «ملاقات ناشناس با یک کتاب» را در کتابفروشی‌های مختلف می‌بینید.

«قرار ناشناس با یک کتاب»؛ عاشقی در خط اول!

«قرار ناشناس با یک کتاب»؛ عاشقی در خط اول!

«قرار ناشناس با یک کتاب»؛ عاشقی در خط اول!

«قرار ناشناس با یک کتاب»؛ عاشقی در خط اول!

«قرار ناشناس با یک کتاب»؛ عاشقی در خط اول!

«قرار ناشناس با یک کتاب»؛ عاشقی در خط اول!

«قرار ناشناس با یک کتاب»؛ عاشقی در خط اول!

مترجم: بهاره گل‌پرور

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها