شنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۸
ابزار تئاتر خلاق پژوهش‌محوری است

همدان - مدرس کارگاه از نمایش خلاق تا تئاتر خلاق در همدان گفت: ابزار تئاتر خلاق پژوهش محوری است اما عموما به سمت پژوهش نمی‌روند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، در حاشیه برگزاری بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در همدان، شامگاه شنبه کارگاه آموزشی از نمایش خلاق تا تئاتر خلاق برگزار شد که در این کارگاه فائزه فیض؛ از هنرمندان و مدرسان حوزه تئاتر کودک و نوجوان کشور اظهار کرد: مدرس کارگاه آموزشی «از نمایش خلاق تا تئاتر خلاق» در این مراسم از نحوه آموزش مربیان آموزش و پرورش با استفاده از نمایش خلاق و تئاتر خلاق سخن گفت و اظهار کرد: نمایش خلاق تنها برای خردسال و کودک کاربرد ندارد و می‌توانیم همه دروس را با نمایش خلاق ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه معلمان به عنوان مربیان خلاق، آموزش و درس دادن را باید با خلاقیت انجام دهند گفت: نمایش خلاق راهی به سوی تفکر و تجسم خلاق است.

فیض تصریح کرد: در دنیای امروز و در سال‌های اخیر نمایش خلاق فست‌فودی زیادی دیدیم، به نحوی که برای بچه‌ها در کلاس آهنگ زده و از آنها خواسته می‌شود مثلاً خروس شوند و بچه‌ها هم اتفاقاً دوست دارند و مشکلی پیش نمی‌آید اما واقعیت عملاً هیچ تفکری ایجاد نمی‌شود.

وی عنوان کرد: شما به عنوان مربی هر کاری می‌کنید حاصل آن تفکر نباشد، خصوصاً برای این دوره انسان موثر تربیت نمی‌کنید؛ طبق پژوهش‌هایی که داشتم در مدارس فرانسه، بلژیک و ایتالیا، بچه‌ها از سه سالگی جست‌وجو گرند یعنی وقتی قرار است روز بعد در مورد آب صحبت شود، در مورد آن روز قبل هر جایی را جست وجو می‌کنند.

این مدرس تئاتر با بیان اینکه می‌گوییم سیستم ما پژوهش محور است اما پژوهش‌ها کپی می‌شود و در این حوزه جست‌وجو نمی‌شود گفت: پرورش تخیل بسیار مهم بوده که یکی از کارکردهای نمایش خلاق است.

وی مدرس کارگاه آموزشی از نمایش خلاق تا تئاتر خلاق با بیان اینکه یکی از ابزارهای مهم نمایش خلاق این است که نقش بازی کنیم، یعنی خودمان را جای دیگری بگذاریم تا همزادپنداری را بیشتر کنیم افزود: دعوت به دنیای جادویی و ایجاد هیجان و نشاط مهمترین عنصر مورد توجه است.

فیض با تاکید بر اینکه ما نیازمند ذائقه هستیم و باید بدانیم برای چه گروه‌های سنی کار می‌کنیم ادامه داد: اگر می‌خواهیم برای کودکان سه ساله کار کنیم باید روان‌شناسی این سن را یاد بگیریم و یک مربی که با این سنین کار کرده و تجربه به دست آورده، نباید یکدفعه آن را رها کرده و برای سنین دیگر کار کند.

وی با بیان اینکه تکنیک‌های نمایش ابزار کار ماست و دستور پخت است در ادامه به تفاوت نمایش خلاق با تئاتر خلاق پرداخت و افزود: نمایش از آئین و مناسک می‌آید و همه شرکت‌کنندگان مخاطبان کار هستند و محصول کار هم ندارد که می‌توان به عنوان مثال به تمام کارناوال‌ها و همچنین سینه‌زنی اشاره کرد.

این مدرس تئاتر با اشاره به این‌که نمایش خلاق فرایند محور است و محصول ندارد و مخاطبان اجراکنندگان هستند و به نوعی تماشاگر ندارد و غیر رسمی است، گفت: در هر جایی می‌توان نمایش خلاق داشت و مثلاً در حین مسافرت می‌توان به فرزند خود گفت که با چراغ‌های خودرو شخصیت‌پردازی کند.

این مدرس کارگاه آموزشی از نمایش خلاق تا تئاتر خلاق با اشاره به اینکه تئاتر فرایند محور است، محصول دارد و یک گروه باید به اجرا برسند، تماشاگر دارد و رسمی است خاطرنشان کرد: نمایش خلاق همگانی است و گروه سنی خاصی ندارد و می‌توان آن را برای سالمندان، کارمندان ادارات و … به کار گرفت.

وی با بیان اینکه نمایش خلاق یک روش آموزشی است، افزود: هر گاه‌می‌خواهیم در مورد محصول علمی به بچه‌ها آموزش دهیم، به جای اینکه در مورد محصول صحبت کنیم بیاییم شیوه به دست آمدن آن محصول و از کاشفان و افراد دخیل در این کار صحبت کنیم چرا که هیچگاه از ذهن کودک خارج نمی‌شود.

فیض با بیان اینکه خط قرمز خردسالان تئاتر بازی کردن است اما در برخی مدارس مربیان مجبورند که تئاتر داشته باشند، خواستار توجه به این موضوع شد.

وی با اشاره به اینکه تئاتر هنری است که افراد مختلفی در آن مشغول می‌شوند تصریح کرد: با وسایل دم دستی می‌توان یک تئاتر خلاق را در میان اطرافیان خود خلق کرد.

این مدرس کارگاه آموزشی از نمایش خلاق تا تئاتر خلاق با اشاره به اینکه در ۶۰ سال اخیر خلاقیت خیلی شناخته شده است گفت: می‌توان بین نبوغ و خلاقیت فرقی قائل شد، نبوغ وراثتی است و از پدر و مادری با هوش بالا فرزند باهوشی متولد می‌شود اما خلاقیت اکتسابی است.

وی بیان کرد: اکنون جامعه بشری به ابر نابغه هایی خلاق نیاز دارد و انسان کنونی اگر خلاقیت را وارد زندگی خود نکند، عملاً باخته است.

وی با اشاره به این‌که تئاتر هنری است که افراد مختلفی در آن فعایت دارند گفت: با وسایل دم دستی می‌توان یک تئاتر خلاق را در میان اطرافیان خود خلق کرد.

این مدرس کارگاه آموزشی از نمایش خلاق تا تئاتر خلاق با اشاره به اینکه در ۶۰ سال اخیر خلاقیت خیلی شناخته شده است گفت: می‌توان بین نبوغ و خلاقیت فرقی قائل شد، نبوغ وراثتی است و از پدر و مادری با هوش بالا فرزند باهوشی متولد می‌شود اما خلاقیت اکتسابی است.

وی بیان کرد: جامعه بشری به ابر نابغه‌ای نیاز دارد که خلاق هستند و انسان امروز اگر خلاقیت را وارد زندگی خود نکند، عملاً باخته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها