نادر برهانی مرند در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، در حاشیه برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اظهار کرد: نمایشنامه با اینکه قرار است به اجرای یک نمایش بیانجامد، ولی شخصاً وقتی متن نمایشنامه اثری را بررسی میکنم، وجه ادبی آن اثر از نوع نگارش گرفته تا زیباییشناسی تا واجآرایی برایم خیلی مهم است.
وی با بیان اینکه برای نمایشنامه بزرگسال یک ویژگی و برای کودک و نوجوان که خیلی حوزه سخت و خطیری نسبت به نمایشنامه بزرگسال است جور دیگری باید اندیشید، گفت: مهمترین ویژگی نمایشنامه کودک و نوجوان امروز این است که بتواند قصهای را تعریف کند، ماجرایی را شکل دهد یا شخصیتهایی را خلق کند که هوشمندانه برای کودک و نوجوان عصر حاضر باشد.
این نویسنده و کارگردان تئاتر عنوان کرد: یکی از آسیبهای جدی این حوزه این است که خیلی از نمایشنامهنویسان ما وقتی به سراغ کودک و نوجوان رفته یا به آنها فکر میکنند، آنها را دست کم میگیرند و روی هوش کودک امروز خیلی حساب باز نمیکنند.
وی با تاکید بر اینکه اهمیت ندادن به حوزه کودک و نوجوان میراثی است که از سالهای دور به ما رسیده است، افزود: این در حالی است که بزرگترین ویژگی یک اثر خوب در نمایشنامههای کودک و نوجوان حساب ویژه باز کردن روی هوش کودک و نوجوان است.
برهانی با اشاره به اینکه نمایشنامههایی که کودک و نوجوان را دست کم میگیرند مربوط به خیلی وقت پیش است و به درد امروزیها نمیخورد، گفت: مسئله قصه هم مهم است زیرا خیلی از موضوعاتی که امروز در هنرهای نمایشی برای کودک و نوجوان مطرح میشود، موضوعاتی است که یا خیلی مرتبط نیستند یا ما بزرگترها گمان میکنیم مربوط به آنهاست.
وی اضافه کرد: از نظر من نمایشنامهنویسی که هر چه بیشتر و هوشمندانه خود را به آن بافت ذهنی کودک و نوجوان امروز که خیلی هم رسیدن به آن ساده نیست، نزدیک کند، موفق خواهد بود.
نظر شما