کاظم طلایی، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره تحول در برنامههای هفته کتاب امسال با تاکید بر دسترسی به عدالت در بخش خدمات و فعالیتهای فرهنگی ازجمله کتابخوانی اظهار کرد: ناشران توقع دارند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا نهادهای متولی، بهمناسبت هفته کتاب از آنها کتاب خریداری کنند؛ زیرا ناشر وقتی میتواند به حیات اقتصادی خود ادامه بدهد که کتابهایش دیده و عرضه شود.
وی با اشاره به اینکه مدارس و کتابخانهها نقش مهمی در پیشبرد اقتصاد صنعت نشر و کتابخوان شدن دانشآموزان دارند، عنوان کرد: بهتر است بهمناسبت هفته کتاب، کتابخانههای مدارس را تجهیز کرد. مدارس و کتابخانهها بهترین اهرم برای افزایش سرانه مطالعه هستند؛ کتابخانههای مدارس باید در طول سال نیز فعال باشند؛ در غیر این صورت دانشآموزان که همان کودکان و نوجوانان و مهمترین مخاطبان کتاب در جامعه هستند، رغبتی به کتابخوانی پیدا نمیکنند و وقتی رغبتی نباشد کتابی خریداری نمیشود تا چرخه اقتصادی نشر فعال شود.
وی با بیان اینکه خانواده، محور ایجاد و تقویت فرهنگ مطالعه کتاب است، گفت: اگر دانشآموز کتابخوان باشد، مدرسه و خانواده هم وارد بحث کتابخوانی میشود و به تبع آن خرید کتاب از ناشران و کتابفروشان نیز افزایش پیدا میکند. به متولیان و سیاستگذاران برگزاری هفته کتاب توصیه میکنم به جای برنامههای ویترینمحور، به زیرساختها توجه کنند؛ مثلاً با احیای کتابخانههای مدارس، کتاب کودک و نوجوان را وارد مدارس کنند و با کتابدار حرفهای دانشآموزان را در طول سال با کتاب آشتی دهند تا بتوانند از مزایای این تعامل و انس با کتاب، در هفته کتاب استفاده کنند.
طلایی ادامه داد: برگزاری نمایشگاههای مقطعی کتاب در هفته کتاب و برپایی برنامههای شعاری و تکراری، تاثیری بر روی کتابخوانی افراد ندارد. باید بچهها را کتابخوان کرد، حتی اگر کتاب در کتابخانه مدارس باشد اما بچهها به آن رجوع نکنند، باز هم کتاب خریدن برای کتابخانه مدارس بیفایده است بنابراین کتابدار، کتابخانه و معلم و البته استفاده از آن است که بر روی کتابخوان شدن کودکان و نوجوانان تاثیرگذار است.
وی با بیان اینکه بهترین و موثرترین فعالیت شورای سیاستگذاری هفته کتاب، کمک به آموزش و پرورش برای تجهیز کتابخانهها و استفاده از کتابداران حرفهای برای اداره این مراکز است، گفت: اگر قرار است بحث عدالت در دسترسی به خدمات فرهنگی ازجمله در حوزه کتابخوانی را پیش ببریم باید پُست کتابدار را احیا، کتابخانههای مدارس را تجهیز و کتابداران حرفهای را وارد کتابخانههای مدارس کنیم. اگر هرکدام از این قسمتها نباشد کار کتابخوانی در مدارس پیش نمیرود.
طلایی با بیان اینکه کودکان و نوجوانان نسبت به کتاب کمرغبت هستند، عنوان کرد: کودکان و نوجوانان باید فرق و مزیت کتاب و فضای مجازی را بدانند و تفاوت این دو فضا برایشان تبیین شود؛ همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید از نویسندگان و شاعران کودک و نوجوان برای ماندن در عرصه نشر حمایت کند تا بعدها تولید محتوا در این بخش با آسیب و کمبود روبهرو نشود.
مدیر انتشارات طلایی گفت: بهعنوان یک ناشر دوست دارم در هفته کتاب بشنوم دولت طرح احیای پست کتابدار را به مجلس برده است؛ همچنین این طرح با فوریت فرهنگی در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است و مدارس و آموزش و پرورش مکلف شدهاند کتابخانهها را تجهیز و کتابدار استخدام کنند. آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وسیاستگذاران حوزه فرهنگ بهتر است امکان استخدام کتابدار در این کتابخانهها را فراهم کنند؛ زیرا کتابداران که اهل کتابند و بچهها را به کتابخوانی علاقهمند میکنند.
نظر شما