به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اهواز، رضا فیاضی شامگاه سهشنبه در نشست شبهای خوزستان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شهر کتاب اهواز، با بیان اینکه عشق و علاقه بیش از حدی به کانون پرورش فکری کودکان دارد، اظهار کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جذابترین مکان برای پرورش فکر و ذهن افراد است و استعدادهای زیادی از کانون پرورش یافتند.
فیاضی گفت: دنیای کودکانه مهمترین مرحله زندگی هر فرد است و به همین علت والدین باید در این برهه با راهکارهای متفاوتی از جمله قصهگویی، یاد دادن مهارتهای هنری به فرزندان خود، بتوانند استعدادهای آنان را شکوفا کنند. و خانواده مهمترین نقش را در تربیت کودکان ایفا میکند.
کانون باید محل پرورش باشد نه اسباب بازی
وی با بیان اینکه کانون باید محل پرورش باشد نه اسباب بازی، گفت: کانون پرورش فکری در مقایسه با زمان گذشته شناسنامهاش کمرنگ شده است و کانون نباید تبدیل به محل اسباب بازی شود، زیرا هدف اصلی این مرکز تربیت نسل جدید است.
نویسنده «روایتهای زنانه» گفت: متاسفانه در عصر حاضر والدین برای اینکه کودک خود را مجبور به غذاخوردن کنند به او گوشی میدهند. و درحالیکه این یک رفتار غلط است و میتوان با فضاسازی و نمایشهای خلاقانه کودکان را به خوردن تشویق کرد.
فیاضی گفت: نسل جدید نیاز به توجه ویژه دارد و کودکان ما از لحاظ تربیتی و فکری بیشتر متمایل به فضای مجازی هستند و همین موضوع موجب ضربه زدن به جامعه میشود چون کودک مانند نهالی است که باید با کتاب روح او را تغذیه کرد.
وی با مرور خاطرات سال ۵۴ در کانون پرورش فکری افزود: هرچند آن سالها با حقوق کم کار کردیم اما توانستیم افراد موفقی به جامعه تحویل دهیم. زیرا هدف هر کانونی تربیت افراد جامعه است.
مهدی مرادی شاعر و نویسنده خوزستانی در این نشست با اشاره به اینکه اولین چیزی که در دوره کودکی نظرم را جلب کرد کتاب بود، بیان کرد: خاطرنشان کرد: علاوه بر کتابهای زیاد در کانون که یک ارزش افزوده برای جلب توجه است، حضور مربیان برای تربیت و پرورش استعداد کودکان است که فرد را پایبند به کانون میکند.
مرادی گفت: کانون در طی این سالها توانسته با قوام کامل به حیات خود ادامه داده ونقش مهمی در ترویج فرهنگ و هنر، شعر ونویسندگی جامعه ایفا کرده ا ست.
شاعر «صدای پنچره میآید» گفت: کانون نهادی است که هدف آن پرورش شاعر و نویسنده نیست بلکه هدف آن پرورش فکر کودکان ونوجوانان است.
مرادی با بیان اینکه پس از انقلاب شاعران در زمینه کودک ونوجوان شعرسرایی کرده اند، گفت: کانون شاعرانی تربیت کرد که کتابهایی چون کلاغ پر در آن زمان منتشر شود و اگر این مکان و افراد نبودند؛ قطعاً کتاب شعری برای کودکان منتشر نمیشد.
شاعر خوزستانی تاکید کرد: با وجود همه مشکلاتی که کانون دارد اما نقاط قوت دیگری از جمله فروش اینترنتی کتاب دارد که همگی ما موظف هستیم از آن حمایت کنیم.
آرش تنهایی دیگر نویسنده و پژوهشگر این نشست با اشاره به اینکه کانون پاسخ به نیازی بود که خلاء کتاب برای کودک را در دهه چهل پر کرد؛ اظهار کرد: در دوران مشروطه برای تربیت کودکان اشعار عبید زاکانی، بوستان و گلستان، کلیله ودمنه به صورت کودکانه و ساده برای کودکان خوانده میشد.
تنهایی با بیان اینکه فعالیت کانون نقطه عطف بزرگی محسوب میشود؛، اظهار کرد: در زمان قبل از انقلاب نویسنده کودک به تعداد کافی وجود نداشت به همین علت «لیلی ارجمند» در آن دوره متوجه خلاء در زمینه کودک شد و با تلاش زیاد توانست با جمع کردن افراد علاقهمند حوزه شعر در کانون، آنان را به شعرسرایی تشویق کند.
کانون نیاز به یک مرکز تولید فیلم مستقل دارد
پژوهشگر و نویسنده خوزستانی گفت: کانون نیاز به یک مرکز تولید فیلم مستقل دارد و نمونه بارز آن عباس کیارستمی با کارنامه طولانی در کانون است و برخلاف تمامی افراد سعی میکرد به دور از شهرت، تجربه افراد را جمع کرده و به موفقیت شایانی در این زمینه برسد.
تنهایی با بیان اینکه کانون دایرهالمعارف بزرگ با مدخلهای فراوان است که توانست تاثیر مثبتی بر جامعه بگذارد؛ تصریح کرد: تصویرگری کانون بخش مهمی است که بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ چهره موثر ایرانی که مدرسان کلاسهای کانون هستند و همچنین هنرهای تجسمی و انیمیشن دیگر بخش های کانون، سنگ بنای انیمیشن در کانون را شکل دادند.
وی گفت: مهمترین اهمیت کانون برگزاری تئاتر عروسکی است که با ابتکارات و استقلالی که دارد کمک کرد که بار امانت از نسل گذشته به ما و بعد از ما به آیندگان برسد.
تنهایی افزود: کانون هنوز زنده و مقاوم است و انشاالله در سال آینده ۶۰ سالگیاش را جشن خواهیم گرفت و امیدواریم بچههای این نشست مربیان آینده کانون شوند.
نظر شما