عبدالحسین کلانتری در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره احیا جریان خرید کتاب از ناشران بیان کرد: جریان خرید از ناشران، مسکوت و متوقف نشده بلکه فقط به دلیل کمبود بودجه در این سالها کمرنگ شده است. دلیل این موضوع نیز، قطعاً کمبود بودجه است؛ البته حوزه فرهنگ همیشه مظلوم بوده و مظلومترین و در عین حال اثرگذارترین بخش حوزه فرهنگ نیز کتاب است درحالیکه سایر حوزههای فرهنگی همیشه متاثر از حوزه کتاب بودهاند.
وی با تاکید بر توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به کتاب، گفت: تلاش میکنیم حمایت از حوزه کتاب را افزایش دهیم.
کلانتری با یبان اینکه در طول ۴۵ سالی که از انقلاب اسلامی می گذرد، تجربه مدلهای مختلف حمایتی از بدنه نشر و اکوسیستم کتاب را داشتیم، عنوان کرد: در انواع این مدلهای حمایتی، گاهی حمایت را به نویسنده، در برههای به ناشر، گاهی به چاپخانهداران و بعضی اوقات به مصرفکنندهها دادیم؛ درحال حاضر باید یک ارزیابی دقیق داشته باشیم تا بهترین مدل حمایتی را انتخاب کنیم تا مصرفکننده در نهایت بتواند با طیب خاطر و هزینه کمتر، به کتاب دسترسی داشته باشد.
وی افزود: مدل دسترسی مخاطب و مصرفکننده به کتاب با حداقل هزینه، الگویی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دنبال آن است و کارکارشناسی برای اجرای این الگو در حال انجام است؛ البته هنوز، به نتیجه نرسیدیم زیرا بررسی زنجیره نشر برای اختصاص یارانه، بسیار پیچیده است.
معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دولت در حال بررسی است تا مشخص کند، یارانه به بدنه نشر باید به کدام از اجزای نشر تعلق بگیرد تا بیشترین تاثیرگذاری را داشته باشد، اظهار کرد: پیدا کردن نقطه اهرمی و ارشمیدسی در بدنه نشر و اینکه این اهرم را کجا قرار بدهید، کار سختی است. انشالله که بتوانیم با بررسی، بهترین تصمیم را بگیریم.
کلانتری درباره حمایت از آثار برگزیدگان کتاب سال دانشجویی اظهار کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هر سال یک مشارکتی در جشنواره کتاب سال دانشجویی داشته است و امسال نیز حمایت مادی و معنوی این وزارتخانه شامل حال این جشنواره شده است.
وی با بیان اینکه هر چقدر سرمایهگذاری در بخش کتاب را از سنین پایین انجام دهیم، ثمره و بهرهوری تقویت میشود، گفت: بنابراین هرچقدر آموزش و پرورش و آموزش عالی، بیشتر وارد زیستبوم کتاب شوند و حضور پررنگتری در این بخش داشته باشند، بهرهوری آموزشی، افزایش خواهد یافت.
کلانتری افزود: هر چقدر نگاشت کتاب و خواندن کتاب از سوی دانشآموزان و دانشجویان پررنگ تر و آموزش و پرورش و آموزش عالی کشور در این بخش تلاش بیشتری برای «نویسا و خوانا کردن» دانشآموزان و دانشجویان کنند؛ بهرهوری آموزشی و به تناسب آن توسعه کشور رشد چشمگیرتری خواهد کرد.
معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه با بسط و گسترش شبکههای اجتماعی اوضاع و احوال کتابخوانی زیاد خوب نیست، عنوان کرد: باید دست به دست هم بدهیم، دوباره به کتاب برگردیم و کتابخوانی را در سلولهای بنیادین جامعه که شامل خانواده، مدرسه، دانشگاه و گروههای اجتماعی است، احیا کنیم.
کلانتری با اشاره به اینکه در این مسیر احیای کتاب باید تعاملات بیشتر و قویتری را با آموزش و پرورش و آموزش عالی داشته باشیم، اظهار کرد: البته صحبتهای ابتدایی برای احیای کتاب در این دو بخش انجام شده اما باید به یک مدل همکاری پایدار برای ترویج کتابخوانی در لایههای مختلف از مهد کودک تا دانشگاه برسیم.
نظر شما