سه‌شنبه ۶ آذر ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۷
«تکنیک ویلن‌نوازی معاصر»؛ تلفیق تئوری و عمل در موسیقی

نشر خنیاگر، کتاب «تکنیک ویلن‌نوازی معاصر» نوشته ایوان گالامیا و فردریک نویمان و ترجمه زهرا نازیار را در ۳ جلد منتشر و روانه بازار نشر کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «تکنیک ویلن‌نوازی معاصر» اثری جامع و تحلیلی است که به بررسی پیشرفته‌ترین روش‌ها و تکنیک‌های ویلن‌نوازی در موسیقی معاصر می‌پردازد. این کتاب که توسط نویسنده‌ای برجسته در حوزه موسیقی نوشته شده است، یک منبع ارزشمند برای نوازندگان، معلمان و علاقه‌مندان به موسیقی کلاسیک به شمار می‌آید.

ارائه روش‌های مدرن نوازندگی ویلن و کاربرد آن‌ها در قطعات معاصر، از ویژگی‌های این کتاب است و کتاب در فصل‌های متعدد، به تحلیل تکنیک‌های خاص و اجرای آن‌ها در سبک‌های مختلف می‌پردازد.

همچنین این کتاب به بررسی جامع موضوعاتی همچون آرشه‌کشی، انگشت‌گذاری پیشرفته و نحوه تمرین مؤثر همراه با مثال‌ها و تمرینات کاربردی برای یادگیری بهتر می‌پردازد.

این کتاب نه‌تنها به تئوری، بلکه به عمل نیز توجه ویژه‌ای دارد و مطالب آن با مثال‌های واقعی از قطعات موسیقی همراه است. نویسنده نیز با زبانی روان و دقیق، مفاهیم پیچیده موسیقی را برای مخاطبان خود قابل‌فهم کرده است.

این کتاب برای کسانی که قصد دارند مهارت‌های نوازندگی خود را ارتقا دهند و به تکنیک‌های پیشرفته‌تری در ویلن‌نوازی دست پیدا کنند، بسیار مناسب است. همچنین، معلمان موسیقی می‌توانند از آن به عنوان منبعی برای تدریس استفاده کنند.

در مقدمۀ مؤلفان کتاب می‌خوانیم: «هدف این مجموعه ارائۀ متدی برای یادگیری عناصر اساسی «تکنیک ویُلُن‌نوازی معاصر» است. از آنجا که تسلط فنی بیش از آنکه به چابکیِ صرف انگشتان متکی باشد به کنترل ذهن بر عضلات وابسته است، روال کاری‌ای لازم است که چالش فکری دائمی برای هنرجویان پدید آورد. ارائۀ چنین چالش‌های جدیدِ بی‌پایانی هدف اصلی الگوهای ارائه‌شده در این مجموعه است.
در این مجموعه گام‌ها و آرپژها با نت‌های تک (در بخش اول) با سیستمی از الگوهای آرشه‌کشی و ریتمیک به روشی کاملاً جدید تلفیق شده‌اند (بخش دوم). در این تمرینات الگوها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به هنرجو کمک می‌کنند تا از تمرینات گام و آرپژ خود نتیجۀ بیشتر و سریع‌تری حاصل کند. این الگوها به دو دسته تقسیم می‌شوند: الگوهای آرشۀ مشخص‌شده با B و الگوهای ریتمیک مشخص‌شده با R و هر دسته به بخش‌هایی تقسیم می‌شوند که با B۱ تا B۱۶ برای آرشه‌کشی و R۱ تا R۱۶ برای ریتم‌ها مشخص شده‌اند. (اعداد نشان‌دهندۀ تعداد نت‌ها در هر الگو هستند.) در جلد اول در ابتدای هر فصل شماره‌های کُدِ B و R برای نشان‌دادن الگوهای قابل اجرا ذکر شده است. الگوهای اصلی که ابتدا باید تمرین شوند نیز داده شده‌اند.

به‌منظور تسهیل در تمرینات الگوهای آرشه‌کشی، ریتمیک و ترکیب آنها، تمام سرنُت‌ها در تمرین‌ها بدون دسته نوشته شده‌اند. الگوهای آرشه‌کشی با سرنُت‌ها نشان داده می‌شوند که کشش، متر یا ریتم خاصی را نشان ندهند. الگوهای ریتمیک نیز بدون هیچ نشانه‌ای برای آرشۀ خاص ارائه شده‌اند.

الگوها به شیوه‌ای متنوع می‌بایست مورد استفاده قرار گیرند و تمرینات الگوهای ریتمیک و آرشه‌کشی‌ها با ترکیبات مختلف به‌کار گرفته شوند تا ذوق و علاقۀ هنرجو برای اجرایشان حفظ شوند. علاوه بر آن، این روش اجرای مکانیکی و تکرار طوطی‌وار و بدون فکر را که علت اصلی عادات تمرینی بی‌ثمر و ناکارامد است به حداقل می‌رساند.

گفتنی است این کتاب در ۳ جلد منتشر شده است. جلد دوم تکنیک ویلن‌نوازی معاصر، از طریق تمرینات گام و آرپژ به مهارت‌ورزی در اجرای نت‌های دوبل و چندصدایی می‌پردازد. این دو جلد در کنار هم، ابزاری کارآمد برای کسب تبحر تکنیکی، محسوب می‌شود.
در بخش اول این جلد بیشتر تمرین‌ها در گام دوماژور نوشته شده‌اند و به کسانی که می‌خواهند حداکثر بهره را از این کتاب ببرند؛ توصیه می‌شود، تمرینات را تنها به گام نوشته‌شده محدود نکنند چرا که با این کار توازن رشد تکنیک ویلن‌نوازی خود را به‌شدت از دست می‌دهند.

جلد اول این کتاب به تمرینات گام و آرپژ اختصاص دارد. بخش نخست این جلد شامل مقدمه و جدولی از علائم موسیقی است که در سراسر کتاب استفاده شده‌اند. سپس تمرینات متنوعی برای گام‌ها ارائه شده است، از جمله گام در یک پُزیسیون، گام روی یک سیم، گام‌های سه‌اُکتاوی، گام‌های چهاراُکتاوی و تمرینات گام با کشش‌ها و گروه‌نُت‌های مختلف. همچنین تمرینات آرپژ نیز به تفصیل بررسی شده‌اند که شامل آرپژها در یک پُزیسیون، آرپژهای سه‌اُکتاوی و چهاراُکتاوی، آرپژها روی یک سیم و تمرین‌هایی با فواصل سوم، چهارم، پنجم و ششم شکسته می‌شود. در ادامه، گام‌های کروماتیک، گام‌های تمام‌پرده و چند گام و آرپژ غیرسنتی نیز مورد توجه قرار گرفته‌اند.
بخش دوم جلد اول به الگوهای آرشه‌کشی و ریتمیک اختصاص دارد. در این بخش، فصل اول به الگوهای آرشه‌کشی می‌پردازد که از الگوهای ساده تک‌نُتی آغاز شده و به الگوهای پیچیده‌تر مانند آرشه‌کشی شانزده‌نُتی می‌رسد. این تمرینات به نوازندگان کمک می‌کند تا توانایی‌های خود را در کنترل آرشه بهبود بخشند. فصل دوم به الگوهای ریتمیک اختصاص دارد که مشابه فصل اول، با تمرین‌هایی از ساده‌ترین الگوها تا پیچیده‌ترین آن‌ها، توانایی نوازنده در اجرای دقیق ریتم را تقویت می‌کند.

جلد دوم کتاب به نت‌های دوبل و چندتایی در تمرینات گام و آرپژ می‌پردازد. این جلد با مقدمه‌ای آغاز شده و در بخش اول، انواع گام‌ها را به تفصیل بررسی می‌کند. تمرینات مربوط به فواصل سوم شامل فواصل دیاتونیک در حرکت ملودیک پیوسته و ناپیوسته، فواصل کروماتیک کوچک و بزرگ، و گام‌های تمام‌پرده است. همچنین تمریناتی برای فواصل ششم، اکتاو، دهم، چهارم و پنجم ارائه شده‌اند که در آن‌ها حرکت‌های دیاتونیک، کروماتیک و ترکیبی مورد توجه قرار گرفته است.

بخش دوم جلد دوم به آرپژها می‌پردازد. در این بخش تمرینات مربوط به آرپژهای مختلف شامل تریادهای بزرگ، کوچک، کاسته و افزوده، فواصل هفتم کاسته و نمایان و همچنین نت‌های سه‌صدایی و چهارصدایی بررسی شده‌اند. تمامی این تمرینات با هدف تقویت توانایی نوازندگان در استفاده از تکنیک‌های معاصر و مدرن ویلن‌نوازی طراحی شده‌اند و از تنوع و کارایی بالایی برخوردارند.»

نشر خنیاگر جلد سوم مجموعه کتاب «تکنیک ویلن‌نوازی معاصر» نوشته ایوان گالامیا و فردریک نویمان و ترجمه زهرا نازیار را منتشر و روانه بازار نشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها