به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قزوین، برنامهریزی درسی بهعنوان یکی از حوزههای تخصصی قلمرو تعلیم و تربیت شناخته میشود و از طرفی، رشد و گسترش سریع فناوری اطلاعات و ارتباطات بر جنبههای گوناگون زندگی اعم از فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی تأثیر گذاشته است. «فناوری اطلاعات و ارتباطات» بهعنوان یکی از پیشرفتهای اخیر بشر، جایگاه خود را در تمامی ابعاد زندگی به دست آورده است.
اهمیت بهروز کردن برنامههای درسی و بروز و ظهور فناوری در آن، استفاده از الگوهای مناسب و عملیاتی کردن آنها، حمیدرضا مشهدی و انیس رحمانی را به عنوان نویسندگان کتاب «تلفیق فناوری با برنامه درسی» بر آن داشت تا آن را تألیف کنند.
کتاب «تلفیق فناوری با برنامه درسی» شامل سه فصل است. در فصل اول به بیان مقدماتی از برنامهریزی درسی و مفاهیم مرتبط با آن پرداخته شده و در فصل دوم نیز به فناوری آموزشی، تاریخچه و مطالب مرتبط با آن پرداخته شده است.
فصل سوم نیز دارای دو بخش اصلی است. بخش اول: فنآوری اطلاعات و ارتباطات و سواد فناوری، بخش دوم: تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر آموزش، کارکردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش، تأثیر فناوری بر عناصر برنامه درسی آموزش، ارتباطات و تلفیق فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامههای آموزشی و رویکردها و الگوهای آن.
در بخش اول، ضمن اشاره به مفهوم فنآوری و فنآوری اطلاعات و ارتباطات، مفهوم سواد فناوری و تاریخچه آن نیز ارائه میشود. در بخش دوم، پس از اشاره به نقش و اهمیت فنآوری آموزشی، رویکردها و دستاوردهای استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش، برنامهریزی درسی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباط آنها با یکدیگر موردبحث قرارگرفته است؛ در ادامه الگوها و روشهای تلفیق فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی ارائه شده است.
کتاب «تلفیق فناوری با برنامه درسی» در ۱۶۶ صفحه و قطع وزیری به بهای ۱۲۵ هزار تومان از سوی انتشارات جهاد دانشگاهی قزوین منتشر شده است.
نظر شما