فتحالله فروغی، رئیس هیئت مدیره انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، از برگزاری نشست «بازار جهانی کتاب کودک ایران؛ تبادل تجربه، یافتن راهکار» خبر داد و گفت: این نشست در ادامه نشستهای پیشین انجمن برگزار میشود، انجمن از دو سال پیش به این نتیجه رسید که لازم است بازار حوزه کتاب کودک و نوجوان را از بازارهای داخلی به بیرونی گسترش بدهیم تا علاوه بر توسعه گسترش فرهنگ و ادبیات، در رونق کسب و کار کتاب هم اثربخشی داشته باشد.
وی با اشاره به نشستهای مختلف با دفتر طرح گرنت، عنوان کرد: در این نشستها به این جمعبندی رسیدیم که برای دستیابی به بازارهای هدف، لازم است که همه عناصر درگیر در این موضوع، آمادگی لازم را داشته باشند که از جمله این آمادگیها، ظرفیتسازیهایی است که میتواند از طریق آموزش انجام شود.
فروغی با بیان اینکه انجمن آماده شدن برای ورود جدی به بازار از طریق فعالیتهای آموزشی را دنبال کرده است، افزود: قرار است انجمن فعالیتهای آموزشی متنوع در این حوزه دنبال کند، پیش از این نشستهایی هم برگزار شد که نتایج این نشستها و کارگاهها نشان داد که ما برای کسب سهمیه بازار کتاب ایران در خارج از مرزها باید راههای طولانی در پیش بگیریم و به دانشهای این حوزه مسلح شویم.
به گفته وی، در این حوزه باید راههای گفتوگو و عمل را بشناسیم که یکی از مواردی که بر آن تاکید داریم توان و ظرفیت تصویرگری ایران است، اما همیشه این سوال مطرح میشود که چه راهکاری برای بهره بردن از این ظرفیت داریم، تاکنون چه تعداد از تصویرگران ما از این ظرفیت بهره بردهاند.
فروغی با طرح این موضوع که در حوزه ادبیات کودک و نوجوان نیز ایران جایگاه ویژهای دارد، گفت: اما ابزارهای لازم برای توسعه این ظرفیت را در اختیار نداریم و به کار نگرفتیم، البته تعداد حداقلی در مقایسه با ظرفیت بالا به دست آوردیم ولی رضایتبخش و راضیکننده نیست.
وی با اشاره به نقش کارگزاران ادبی در این پروسه، عنوان کرد: این کارگزاران تا چه حد آماده هستند و میتوانند اقدامات موثری را در دستور کار خود داشته باشند و اقداماتی که تاکنون انجام دادند تا چه میزان موثر و نتیجهبخش بوده است، همچنین طرح گرنت تا کجا موثر بوده است؟
فروغی با بیان اینکه همه این موارد طرح شده در کارگاه و نشست پیش رو بررسی خواهد شد، افزود: قرار است در این نشست کنشگران موضوعی حضور داشته باشند و درباره موضوع نشست، راهکار و دیدگاه خود را ارائه بدهند و مشارکت جمعی در دستور کار داریم.
وی ادامه داد: برای اینکه از ظرفیت حضور کتاب ایران در مرزهای خارج ایران بهرهمند شویم باید از ظرفیت کتاب کودک استفاده کنیم و لازم است برای حضور کتاب ایران در بازارهای منطقه و جهانی باید سیاستگذاری چند ساله داشته باشیم و از نهادهای موثر انتظار داشته باشیم که اقدامات طولانی مدت در دستور کار خود داشته باشند.
فروغی با بیان اینکه انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان میتواند به عنوان حلقه واسط بین همه تولیدکنندگان همسوی کتاب کودک ایفای نقش کند، گفت: در دولت قبل به این جمعبندی رسیدیم که اگر کتابی از طریق انجمن تایید شد برای طرح گرنت انتخاب شود و فقط میزان آن را دفتر مربوطه با توجه به بودجه در نظر بگیرد، این اقدام یکی از ابزارهای برونسپاری کارهای جدی در حوزه فرهنگ به بخش خصوصی است.
وی همچنین به گفتوگوی اعضای انجمن با دولت چهاردهم نیز اشاره کرد، تاکید کرد: قرار است انجمن در فلوشیپ تهران حضور موثر داشته باشد با حضور کنشگران موضوع و ناشران این حوزه نقش خود را ایفا کند تا کتاب کودک به بازارهای بینالمللی راه پیدا کند.
نشست «بازار جهانی کتاب کودک ایران؛ تبادل تجربه، یافتن راهکار» با حضور علیاصغر سیدآبادی، مریم رونق، هدی حدادی و فتحالله فروغی دوشنبه ۱۳ اسفند ماه از ساعت ۹ تا ۱۱ و ۳۰ دقیقه در دفتر انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان برگزار خواهد شد.
نظر شما