به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از ان پی ار، قبل از ظهور اینترنت مردم برای یافتن کتابهای داستان و دیگر کتابها و پیدا کردن نوشتههای نقد کتاب و معرفی آنها معمولاً به کتابفروشیها و کتابخانهها مراجعه میکردند که کتابخانه عمومی شهر لسآنجلس (LAPL) یکی از معروفترین این مکانها بود. آنها از سالهای دور گذشته سیستمی با عنوان کارتهای نقد کتاب دارند که مسئولان این کتابخانه تصمیم گرفتهاند این کارتها را به صورت آنلاین در اختیار کاربران قرار دهند.
این کارتها حاوی مجموعهای از هزاران کارت فهرست کتابهای داستانی و افکار و نظرات کارکنان کتابخانه در سالهای گذشته است که هر کدام از نقطه نظرات خود درباره داستان ها نظرات خود را به صورت مکتوب ارائه کردند و حالا این نظرات در اختیار کاربران قرار داده شده است.
این سیستم کارت های نقد کتاب در کتابخانه عمومی لسآنجلس از سالهای ۱۹۲۰ تا ۱۹۸۰ به طور فعال در اختیار کاربران قرار داده شده است و حالا قرار است به طور آنلاین ارائه شوند.
رابرت اندرسون، که از سال ۱۹۸۰ به عنوان کتابدار در کتابخانه عمومی لس آنجلس کار کرده است، میگوید کارتهای نقد و بررسی کتابهای داستانی و مستند کارکنان ابزار مفیدی بود که کارکنان کتابخانه برای پاسخ به سؤالات خاص مردم در مورد کتاب های مختلف از آن استفاده میکردند. در واقع در روزهای قبل از اینترنت، زمانی که نمیتوانستید چیزی را در گوگل جستجو کنید، اگر مردم تماس میگرفتند و میگفتند در مورد این کتاب شنیدهام و فقط میخواهم بدانم درباره چیست، میتوانستید کارت را بیرون بیاورید و آن را برای آنها بخوانید یا اگر حضوری بودند به آنها نشان دهید.
این کارت ابزار مفید انتخاب کتاب برای کاربران کتابخانه در شهر لس آنجلس همواره مورد استقبال بوده است.
اندرسون گفت: «آنها همیشه برای هر کتاب نقد نمینوشتند، اما این یکی از راههای مهمی بود که آنها تصمیم گرفتند که چه چیزی بخرند، بهویژه برای نویسندگان جدیدتر». او گفت که اگر یکی از کارکنان کتابی را به نحو مطلوب بررسی میکرد، احتمال بیشتری داشت که عنوان آن را داشته باشد و چندین نسخه سفارش دهد.
در ویدئویی که اخیراً در حسابهای اجتماعی کتابخانه ارسال شده است، اندرسون کارتهای بررسی را توصیف میکند و بینندگان را در آرشیو آنها راهنمایی میکند. حالا این کارتها به آسانی در دسترس عموم هستند و از سوی کاربران انگلیسی زبان دیگر کشورها نیز قابل استفاده هستند.
فرآیند بررسی کتابها در گذشته ساده بود: کارکنان کتابخانه روی یک کارت فهرست، خلاصه کوتاهی از کتابی را که میخواندند، با دست مینویسند یا تایپ میکردند و نظر شخصی خود را درباره آن ارائه میکردند. بعد از آن آمارهایی از انتخاب کتاب توسط کاربران کتابخانه تهیه و ثبت میشد و به همین سادگی محبوبیت یک کتاب و حتی محتوای آن در اختیار کسانی قرار داده میشد که برای اولین بار قصد داشتند کتاب مورد نظر را مطالعه کنند.
نظر شما