به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، یک هفته دیگر یعنی ۲۶ فروردینماه، انتخابات اتحادیه چاپخانهداران برگزار خواهد شد، انتخاباتی که به نظر میرسد یکی از پُرچالشترین رویدادهای صنفی سالهای اخیر صنعت چاپ باشد، با داوطلبانی که بخش عمده آنها از دل صنعت بیرون آمدهاند و میراثدار پدر و پدربزرگهایشان هستند.
انتخابات صنفی را میتوان فرصتی ارزشمند برای پیشرفت، توسعه و تحول ساختاری در صنوف دانست، در این میان اتحادیه چاپخانهداران تهران به عنوان نهاد صنفی اثرگذار و قابل اتکا در صنعت چاپ کشور از اهمیت خاصی برخوردار است؛ زیرا تصمیمات کلان این حوزه بر صنعت چاپ سایر استانها هم تاثیرگذار است و به توسعه و ارتقای جایگاه صنعت چاپ و صحافی کمک میکند.
این اتحادیه از سال ۱۳۲۵ فعالیت خود را آغاز کرده و با حدود هشتدهه فعالیت، یکی از قدیمیترین تشکلهای صنفی کشور است که افراد بزرگ و چاپخانهداران بنامی طی سالهای مختلف به عنوان هیئتمدیره آن فعال بودند. طی روزهای اخیر تنور انتخابات در میان صنف داغ شده و چاپخانهداران در قالب ۲ ائتلاف، در حال تبلیغات انتخاباتی پُرشوری در فضای مجازی هستند؛ از ایجاد کانال و گروه در شبکههای اجتماعی تا پیشنهاد مناظره و معرفی و تبلیغ دستاوردها و برنامهها.
نکتهای که در این میان اهمیت دارد این است که صنعت چاپ کشور، درگیر مسائلی مانند تورم، قیمت مواد اولیه، هزینههای نیروی انسانی، سیاستهای مالیاتی و بیمهای و عوامل کلان دیگر است، این صنف در برخی فعالیتها تابع قوانین نظام صنفی است و شرح وظایف خود را طبق قانون نظام صنفی دنبال میکند اما در بُعدهای دیگر، تابع شرایط اقتصادی است که به آن اشاره شد.
در دوره کنونی موضوعاتی چون، کمبود نیروی کار حرفهای، بهروزرسانی ماشینآلات و ملزومات، تامین مواد اولیه مثل کاغذ و زینک، مباحث مالیاتی و.. دغدغههای اصلی فعالان صنعت چاپ هستند، دغدغههای که هرکدام به تناسب آسانی و سختی مشکل، درجهبندی و اولویتبندی میشوند.
لزوم تعامل پُررنگ با نهادهای دولتی
برخی از کارشناسان بر این باورند که چشمانداز صنعت چاپ، ترکیبی از فناوریهای پیشرفته، تغییرات زیستمحیطی و نیازهای جدید مشتریان است، ترکیبی که هیئتمدیره جدید اتحادیه چاپخانهداران تهران باید در برنامهریزیهای خود به غیر از انجام روزانه کارهای اتحادیه، فکری برای آنها داشته باشد و فارغ از برخی امور صنفی، راهکارهایی برای بهتر شدن وضعیت موجود و رفع دغدغهها داشته باشند.
اگرچه برخی فعالان صنف بر این باورند که اتحادیهها باید بدون وابستگی به نهادهای دولتی فعالیت کنند اما تعامل با دستگاههای دولتی در این حوزه مهم است و میتوان براساس این روابط، بسیاری از مشکلات موجود را حل کرد، میتوان در قالب این تعاملات مطالبات، دغدغهها و مشکلات صنف را با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت صمت، اتاق اصناف، اداره مالیات و … پیش بُرد و به نتایج خوب و مثمرثمری دست پیدا کرد.
به عنوان مثال در موضوع مالیات بر ارزش افزوده که امروزه به یکی از مشکلات جدی اهالی چاپ تبدیل شده است، بخش زیادی از چاپخانهداران به دلیل اطلاعات ناکافی از قوانین این حوزه و ناآشنایی به موضوع ارزش افزوده، متحمل هزینههای گزاف شدهاند؛ در حالی که اتحادیه به عنوان یک تشکل صنفی میتواند در قالب نشستهای آموزشی، به این مسئله بپردازد.
موضوع رسیدگی به فعالیت چاپخانههای دولتی و جذب سفارش بخش خصوصی از سوی آنها نیز دغدغه دیگری است که اتحادیه باید به شکل جدی آن را پیگیری کند، در حالی که طبق قانون، چاپخانههای دولتی، سازمانی و بانکی اجازه فعالیت تجاری در بازار محصولات چاپی را ندارند اما متاسفانه این چاپخانهها با قیمتشکنی، سفارشهای چاپی را گرفته و فضای کسب و کار را برای چاپخانهداران بخش خصوصی نابسامان میکنند.
مسئله کمبود نیروی انسانی متخصص
کمبود نیروی کار حرفهای و متخصص نیز امروز یکی دیگر از دغدغههای صنف است، با بازنشسته شدن نیروهای قدیمی چاپخانهها، نیروی متخصص فعال در چاپخانهها هم هر روز کمتر میشوند و نیروی کار جوان با حقوقهای مصوب دولتی پای دستگاههای چاپ دوام نمیآورند، به همین دلیل خلاء آموزش و تربیت نیروهای انسانی متخصص را میتوان یکی از مهمترین معضلات صنعت چاپ دانست.
در این میان اگرچه تلاش میشود با برپایی دورههای یکروزه یا سمینارهای تخصصی، برخی از خلاءها پُر شود، میتوان گفت که معضل آموزش نیروی متخصص، باید با مشارکت بخش خصوصی و دولت رفع شود، همچنین پیشبینی برنامههای بلندمدت در قالب ایجاد رشتههای دانشگاهی در مقاطع کاردانی و کارشناسی و تعامل با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاههای فنی و حرفهای میتواند تا حد زیادی بخشی از این خلاءها را پُر کند.
هدایت سرمایهگذاری
مدیریت سرمایه در صنعت چاپ و هدایت سرمایهگذاری را میتوان یکی از حلقههای مفقوده صنعت چاپ دانست، هدایت سرمایهگذاری در صنعت چاپ از سوی مسئولان دولتی و تشکلهای صنفی موجب میشود متوجه شویم در کدام قسمت صنعت چاپ، کاهش سرمایهگذاری و در کدام بخش دچار اشباع سرمایهگذاریها هستیم.
اتحادیه چاپخانهداران در این مسیر میتواند با ارائه اطلاعات دقیق و مشاورههای کارشناسانه، سرمایهگذاریها در صنعت چاپ را به مسیر درستی هدایت کند. اتحادیه که به شکل چهره به چهره با فعالان صنف در ارتباط است میتواند نبض بازار را در حوزههای مختلف بگیرد و پس از ارزیابی بازار و نوع نیاز آن، سرمایهگذاران را به سرمایهگذاری صحیح و منطبق با نیاز بازار و با انتخاب ماشینآلات مناسب هدایت کند.
در این زمینه استفاده از علم مدیریت روز برای اداره بهتر و بهرهوری بیشتر در چاپخانهها ضرورت دارد؛ چاپخانهها میتوانند نیاز تولیدکنندگان و مشتریان خود را مبنای سرمایهگذاریهای خود قرار دهند و در این میان اتحادیه با تشکیل واحد هدایت سرمایهگذاری به کمک این قشر بیایند.
نامآشناهای صنف در میان داوطلبان
اکنون احمد ابوالحسنی بهعنوان رئیس، میریونس جعفریاصل در سمت نایبرئیس اول، سیدحسن نجفی بهعنوان نائبرئیس دوم، سیدعطاءالله حسینی در سمت دبیر اتحادیه، احمدرضا اعتماد مظاهری بهعنوان خزانهدار و سعید حاجیلو و محمدعلی نوری بهعنوان اعضای هیئتمدیره اتحادیه همچنین امیر شهلائیمقدم نیز در سمت بازرس اتحادیه مشغول فعالیت در اتحادیه هستند.
تلاش بر این است که انتخابات در دور اول به حدنصاب (یعنی دو سوم اعضا) برسد، در غیر این صورت انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد، به همین دلیل همه تلاش داوطلبان به جذب حضور افراد مصروف شده است.
طبق فراخوان شماره یک هیئت اجرایی برگزاری انتخابات اتحادیههای صنفی برای حضور در هیئتمدیره اتحادیه چاپخانهداران تهران، افرادی چون مجتبی ابراهیمی، مصطفی ابراهیمی، احمد ابوالحسنی، مجیدرضا اسماعیلزاده، سهیل آسانگذاری، سمیه جلالیوند، رضا حسینیپور، سیدعطاالله حسینی، شبنم حسینی، امیر دشتبانی، جلال ذکایی خیرآبی، بابک عابدین، رامین عابدینی، محمدسجاد غفاری، حمید غفاری، مهدی کاظمی، بابک مایل افشار، امیرهومن محمدی، سیدحامد مدنی، سیدبهنام نجفی، محمد نظری قهرودی، منوچهر یارعلی و محمدمهدی یعقوبیزاده داوطلب شدهاند.
در میان اسامی بالا اما افراد دیده میشود که هم سالهای زیادی است در این صنعت مشغول کار هستند و هم کمتر از یکدهه از حضورشان میگذرد، افرادی که موی خود را در این صنف سپید کردهاند و برای چاپخانهداران نامآشنا هستند. افرادی که قرار است چهار سال سُکان این اتحادیه را در دست بگیرند، باید برنامههای مدونی داشته باشند تا به دور از شعارهای تبلیغاتی، دغدغهمند به فکر حل مشکلات خود باشند.
در این میان به نظر میرسد در میان داوطلبان، افرادی که در برنامههایشان راهکارهای عملی نزدیکتر به واقعی داشته باشند و برای حل چالشهای پیش رو راهحلهای کوتاهمدت و بلندمدت داشته باشند و پاسخ بهتر و مناسبتری به دغدغه این روزهای این صنعت داشته باشند، موفقتر خواهند بود.
از سوی دیگر تجربه دورههای مختلف نشان میدهد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی صنعت چاپ در سایه وفاق و همدلی تشکلها، اتحادیهها و انجمنهای صنفی میتواند مشکلات و دغدغههای این حوزه را مرتفع کند، در این حوزه همراهی و همدلی صنف چاپ و در کنار هم قرار گرفتن افراد برگزیده در اتحادیه چاپخانهداران میتواند به رشد و توسعه این صنعت مهم و اثرگذار منجر شود.
نظر شما