دوشنبه ۷ دی ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۷
چگونگي ورزش كردن، حتي در مكان‌هاي بدون جاذبه

نويسنده و مترجم كتاب‌هاي ورزشي عنوان كرد: كتابي با نام «فعاليت‌هاي بدني و فيزيولوژي محيط» را آماده كرده‌ام كه به‌زودي از سوي انتشارات علم‌ و حركت منتشر خواهد شد._

دكتر سيد محسن آوندي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) اظهار داشت: در اين اثر، حوزه‌هاي مختلف فعاليت‌هاي جسماني در فضاهاي مختلف بررسي شده‌اند. براي مثال مي‌توان به عوامل محيطي مختلف نظير گرما، سرما، ارتفاع و ورزش در محيط‌هاي ميكروگراويتي(مكان‌هايي كه جاذبه وجود ندارد) و مكان‌هايي كه آلودگي صوتي يا امواج صوتي وجود دارد اشاره كرد.

به گفته وي، در كتاب حاضر حضور فضانوردان در شرايطي كه بر سيستم عضلاني و استخواني و قلبي و عروقي آن‌ها تاثير مي‌گذارد، بررسي مي‌شود. آمادگي جسماني مناسب با استفاده از تمرينات ويژه و مناسب با شرايط غيرقابل پيش‌بيني، از ديگر مباحث اين كتاب است.

وي اضافه كرد: اين كتاب به ارايه تمرين نمي‌پردازد، بلكه تنها شرايط و عوامل تاثيرگذار را براي افرادي نظير فضانوردان و ورزشكاران آزمايش و بررسي مي‌كند.

آوندي ادامه داد: اين كتاب در هشت فصل تهيه شده است كه يكي از اين فصل‌ها مرتبط با حضور فضانوردان در خارج از جو زمين و عوامل محيطي آن است و از فصل‌هاي ديگر آن مي‌توان به ورزش در سرما، ارتفاع و گرما اشاره كرد.

نويسنده كتاب «تكنيك‌هاي كاربردي در تمرينات مقاومتي و پليومتريك» توضيح داد: فصل گرما در اين كتاب در برگيرنده ورزش در محيط‌هايي است كه شرايط آب و‌ هوايي گرم دارند و ورزشكار به اجبار پيش از تمرين يا مسابقه فشار بسياري را متحمل مي‌شود تا شرايط مطلوب را كسب كند. همچنين فصل سرما شامل اصول و اقداماتي است كه ورزشكاران بايد براي تمرين و مسابقه در چنين محيط‌‌هايي رعايت كنند. 

آوندي درباره مدت زمان چاپ اثر عنوان كرد: اين اثر در طول شش يا هفت ماه ترجمه و به انتشارات علم ‌و حركت براي چاپ ارايه شد اما تا امروز حدود دو سال روند چاپ آن به طول انجاميده است. ويراستاري اين اثر و همچنين داوري و ويرايش آن در دو يا سه مرحله انجام شد كه به علت كم‌ تجربگي من در تاليف اثر بود.
 
وي ادامه داد: متاسفانه برخي مواقع تعدادي از انتشارات دولتي با انجام ندادن به موقع فعاليت‌هاي مرتبط با چاپ كتاب، باعث مي‌شوند پروسه چاپ يك كتاب طولاني‌تر از روند آن در انتشارات خصوصي شود. به همين دليل آثار جديدي كه توسط مولفان يا مترجمان تهيه شده‌اند، پس از گذشت چند سال به دست مخاطبان ‌مي‌رسند، براي مثال كتاب فعاليت‌هاي بدني و فيزيولوژي محيط، سال 2008 منتشر شد، اما به علت اين كه انتشارات «سمت» چند ماه براي تاييد چاپ آن، زمان را هدر داد و در نهايت نيز براي انتشار آن اقدام نكرد، باعث شد تا با وجود همكاري‌هايي كه مدير مسوول نشر علم‌ و حركت انجام داد، انتشار اثر حاضر در سال 2010 ميلادي ميسر شود.

وي افزود: اين امر باعث مي‌شود روند افزايش علم و به‌روز شدن اطلاعات و دانش متخصصان و كارشناسان آهسته شود و ما خودمان را پايين‌تر از  كشور‌هاي پيشرفته در علم ورزش ببينيم.

نويسنده و مترجم ورزشي درباره كيفيت آثار مكتوب و ارتباط آنها با داوري در انتشارات مختلف اظهار داشت: سطح داوري بستگي به وجود داوران برجسته و مسلط دارد كه با توجه به حضور چنين استادهايي در انتشارات «سمت» ناخودآگاه كيفيت كتاب‌ها در اين انتشارات با توجه به تخصصي بودن حوزه‌ها، افزايش مي‌يابد.

آوندي در پايان اشاره كرد: اكنون كتابي با عنوان «كليات كراتين براي ورزش و سلامتي» را در دست تهيه دارم كه از سوي انتشارات علم ‌و حركت در  چند ماه‌ آينده منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط