چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۰
انتشار سيماي روزانه فرد مسلمان

كتاب «سيماي روزانه فرد مسلمان» نوشته مهراب صادق‌نيا، تهيه شده توسط مركز پژوهش‌هاي اسلامي صدا و سيما، از سوي موسسه بوستان كتاب تجديد چاپ شد.\

 به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اثر حاضر، تلاشي است براي ارايه چهره انسان مسلمان، آن‌گونه كه پيشوايان معصوم(ع) به تصوير كشيده‌اند.

يكي از ضروريات زندگي و از جمله اصول پذيرفته شده عقل، «برنامه‌ريزي» است. در سايه اين اصل، انسان‌ها به اهداف خويش دست يافته، از مسير پرفراز و نشيب زندگي به سلامت مي‌گذرند. اسلام كه ارايه كننده كامل‌ترين برنامه هدايت بشر است، همواره بر اين اصل تاكيد كرده؛ به‌گونه‌اي كه امير‌ مومنان(ع) مي‌فرمايد: «اي مردم! دنيايي كه در آن تدبير نيست، خيري ندارد.»

بر اساس مطالب كتاب، در روايات اسلامي با تاكيد بر برنامه‌ريزي منظم، اوقات روزانه يك مسلمان اين‌گونه تقسيم شده است؛ اختصاص قسمتي از روز براي كار و تامين معاش: «ساعة لامرالمعاش»؛ قرار دادن بخشي از روز براي عبادت: «ساعة لمناجات‌الله»؛ اختصاص پاره‌اي از روز براي معاشرت: «وساعة لمعاشرةالاخوان»؛ در نظر گرفتن پاره‌اي از روز براي استراحت و تفريح: «و ساعة تخلون فيها للذاتكم في غير محرم». بنابراين براساس معارف اسلامي،‌ برنامه روزانه مسلمان در چهار بخش كار، عبادت، معاشرت و تفريح و استراحت، تنظيم شده است.

اسلام كامل‌ترين و آخرين برنامه كمال انسان است و با جامع‌نگري بي‌مانند خود، براي تمام زواياي زندگي آدمي، دستورالعمل‌هايي دارد، اما با عمل به پاره‌اي از اين دستورها و ناديده گرفتن ديگر موارد، نمي‌توان آن‌گونه مسلمان بود كه رسول خاتم(ص) در پي آن بوده‌اند. بيان ويژگي‌هاي مسلمانان واقعي و ارائه تصويري جامع از او، مشروط است به شناخت آداب و اصولي كه از نظر اسلام بايد در تمام فعاليت‌هاي روزانه وي جريان داشته باشد.

نوشته موجود با عنوان سيماي روزانه فرد مسلمان؛ تلاشي است براي ارائه چهره يك انسان مسلمان، آن‌گونه كه بايد باشد. براي تهيه اين نوشته، بناي كار در اين كتاب، بر سه دسته روايات قرار داده‌ شده است.
دسته نخست رواياتي‌اند كه به تقسيم برنامه يك روز مسلمان مي‌پردازند. با بهره‌گيري از اين دسته احاديث، در بخش نخست به تقسيم كلي اعمال يك روز پرداخته، اصول و كليات هر قسم را بيان مي‌كند. 

دسته دوم رواياتي‌اند با عبارت «كل يوم» انجام دادن برخي كارها را به صورت روزانه براي مسلمان لازم مي‌دانند. بر اساس اين دسته از روايات در بخش دوم به ذكر اعمالي پرداخته شده كه براي هر روز مسلمان سفارش شده‌اند. 

دسته سوم دربردارنده رواياتي است كه براي مواقع خاص، اعمالي را براي مسلمانان لازم شمرده‌اند. با الهام از اين روايات و با توجه به اهميت شب و روز جمعه در قاموس اسلام، به ذكر اعمال اين شب و روز مي‌پردازد.

كتاب حاضر در سه فصل تنظيم شده است؛ سيماي مسلمان در كار، عبادت، تفريح و معاشرت؛ رفتار روزانه مسلمان؛ آدينه در سيره مسلمان.

كتاب‌هاي نهج‌الفصاحة، نهج‌البلاغه، خصال، كافي، امالي طوسي، بحارالانوار، تحف‌العقول عن آل‌الرسول، تفسير صافي، تفسير قمي، تفسير نورالثقلين، تهذيب‌الاحكام، ثواب‌الاعمال و عقاب‌الاعمال، جامع‌السعادت، حلية‌المتقين، سنن‌النبي(ص)، سيره پيشوايان، صحيفه سجاديه، عيون اخبارالرضا(ع)، غررالحكم و دررالكلم، قصارالجمل، كنز‌العمال في سنن‌الاقوال والافعال، محجةالبيضاء في تهذيب‌الاحياء، مستدرك‌الوسائل و مستنبط‌المسائل، مشكوة‌الانوار في غرر‌الاخبار، معارف و معاريف، معاني‌الاخبار، من لا يحضره‌الفقيه، ميزان‌الحكمه، نهج‌الحياة و وسائل‌الشيعه، از منابع و مآخذ نويسنده در تدوين اين اثرند.

چاپ دوم كتاب «سيماي روزانه فرد مسلمان» در شمارگان 1200 نسخه، 164 صفحه و بهاي 27000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها